maar ‘t kan ook in je olievulbuis terecht komen (verder naar onder zakken dus) en nare verstoppingen tot gevolg hebben…
Ik vrees dat als het eenmaal mayo is dat het niet meer zo snel verdampt.
Ik hoorde onlangs dat de mijne het ook heeft(1905cc)(leuk van die vrienden die dan dingen gaan vertellen die je nog niet wist)
Voor de volgende rit maak ik het even schoon en kijk het dan weer even aan…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
jahoor, 50 km snelweg en ‘t is weg! Als ‘t maar lekker op temperatuur komt!
Daar heb ik geen 50 km snelweg voor nodig ops:
Nee, ik plank niet met koude motor, maar ik dacht echt dat die olietempsensor stuk was…totdat die opeens in het midden stond
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
voge schreef:jahoor, 50 km snelweg en ‘t is weg! Als ‘t maar lekker op temperatuur komt!
en praten we dan over 80 graden of meer? ben eigenlijk wel benieuwd, ook al heb ik dat probleem niet, want ik zie dat mijn blok bij normaal (ik bedoel rustig) op de snelweg rijden daar nu toch nauwelijks bovenuit komt.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
die SLUDGE ontstaat door een fabrieksfoutje.
in de oliedop zit gaas om de oliedampen op te vangen zodat alleen lucht doorgaat naar de luchtinlaat.
en om de olie deeltjes op te vangen met het gaas.
die druppels zakken omlaag terug in het carter.
nou wil het geval dat die oliebuis (waar de dop op zit) dubbelwandig is en in die dubbele wand zit ook weer een staal gaas.
ikzelf haal die eruit en boor in de binnenbuis wat gaatjes.
je kan ook volstaan door alleen wat gaatjes te boren in die binnenbuis.
probleem opgelost.
nadeel !
er is een klein olie verbruik opgetreden na die ingreep.
maar 1 liter op 7500 km op LPG vind ik meer dan normaal, en zelfs wenselijk vanwege het schrale LPG.
mvgr wupke.
hel1 schreef:voge schreef:jahoor, 50 km snelweg en ‘t is weg! Als ‘t maar lekker op temperatuur komt!
en praten we dan over 80 graden of meer? ben eigenlijk wel benieuwd, ook al heb ik dat probleem niet, want ik zie dat mijn blok bij normaal (ik bedoel rustig) op de snelweg rijden daar nu toch nauwelijks bovenuit komt.
De bedrijfstemperatuur bij dit weer ligt lager dan bij snikheet zomerweer, maar ook als je koelwater 80 graden is zal je niet zo snel last hebben van ‘t condenseren van het vocht uit je carterventilatie hoor!
voge schreef:hel1 schreef:voge schreef:jahoor, 50 km snelweg en ‘t is weg! Als ‘t maar lekker op temperatuur komt!
en praten we dan over 80 graden of meer? ben eigenlijk wel benieuwd, ook al heb ik dat probleem niet, want ik zie dat mijn blok bij normaal (ik bedoel rustig) op de snelweg rijden daar nu toch nauwelijks bovenuit komt.
De bedrijfstemperatuur bij dit weer ligt lager dan bij snikheet zomerweer, maar ook als je koelwater 80 graden is zal je niet zo snel last hebben van ‘t condenseren van het vocht uit je carterventilatie hoor!
dacht ik wel, maar ik was even benieuwd naar wat de experts zeggen kan ik dat de volgende keer ook weer wijs doorgeven
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
voge schreef:hel1 schreef:voge schreef:jahoor, 50 km snelweg en ‘t is weg! Als ‘t maar lekker op temperatuur komt!
en praten we dan over 80 graden of meer? ben eigenlijk wel benieuwd, ook al heb ik dat probleem niet, want ik zie dat mijn blok bij normaal (ik bedoel rustig) op de snelweg rijden daar nu toch nauwelijks bovenuit komt.
De bedrijfstemperatuur bij dit weer ligt lager dan bij snikheet zomerweer, maar ook als je koelwater 80 graden is zal je niet zo snel last hebben van ‘t condenseren van het vocht uit je carterventilatie hoor!
juist in de wintertijd heb je meer last van sludgevorming.
omdat je motor een groter themperatuurverschil heeft (0 naar 85) ipv 20 naar 85.
en omdat je nu een lagere bedrijfsthemperatuur hebt vanwege de lagere buitenthemperatuur.
greets van wupke
even offtopic maar bij mij komt de temp infeite nooit boven de 75 graden maakt dat wat uit alleen als het echt warm is of als ik stil blijf staan loopt de temp op
kreazyV8wuppo schreef:voge schreef:hel1 schreef:voge schreef:jahoor, 50 km snelweg en ‘t is weg! Als ‘t maar lekker op temperatuur komt!
en praten we dan over 80 graden of meer? ben eigenlijk wel benieuwd, ook al heb ik dat probleem niet, want ik zie dat mijn blok bij normaal (ik bedoel rustig) op de snelweg rijden daar nu toch nauwelijks bovenuit komt.
De bedrijfstemperatuur bij dit weer ligt lager dan bij snikheet zomerweer, maar ook als je koelwater 80 graden is zal je niet zo snel last hebben van ‘t condenseren van het vocht uit je carterventilatie hoor!
juist in de wintertijd heb je meer last van sludgevorming.
omdat je motor een groter themperatuurverschil heeft (0 naar 85) ipv 20 naar 85.
klinkt logisch, ga ik ook weer wijs doorgeven
en omdat je nu een lagere bedrijfsthemperatuur hebt vanwege de lagere buitenthemperatuur.greets van wupke
klinkt logisch, ga ik ook weer wijs doorgeven
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
was weer net te laat met me bericht
Iedereen bedankt voor zijn info!!
Wel grappig om te zien ho snel een onderwerp fftopic gaat
Dus in elk geval niets om ons zorgen te maken gelukkig. Kon het me ook al niet voorstellen, 2 auto’s in 1 keer, dat zou een beetje veel van het goede zijn
Maar schoon gemaakt hebben we het al. Toch maar eens een stukkie gaan toeren dan….
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nog een opmerking: ik vermoed dat iedereen het heeft over de temperatuur van de koelvloeistof? Volgens mij gaat het wat sludgevorming betreft juist om de olietemperatuur. En aangezien olie wat meer tijd nodig heeft om lekker op temperatuur te komen (hoort normaliter uiteindelijk toch wel boven de 100 graden C. te komen) ben je er inderdaad niet met een ritje van pakweg 10 kilometer.
Denk dus niet dat de motor lekker warm is zodra de koelvloeistoftemperatuur zijn bedrijfswaarde heeft bereikt, dat kost helaas nog wat meer tijd/kilometers. Om die reden hebben sportievere modellen zoals de BX GTI ook een olietemperatuurmeter (zodat je weet wanneer je daadwerkelijk het gas kan vloeren ).
met een rt van 10 km kom je er niet, niet dat de olie dan nog niet warm zou zijn maar het water moet er uit verdampen, een rit van 50 km zal dat wel doen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017