eviltwin schreef:Lees het artikel van autobild, en je begijpt dat de Duitse automobilisten hier ook mee zittten. Niet iedereen laat zich intimideren door de winterbanden lobby
Je hebt nogal een hekel aan die dingen…..
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
hoeveel zou ik moeten betalen voor een set stalen velgen met winterbanden der op, want ik heb ook geen zin om mijn lichtmetaal naar de vaantjes te helpen met de pekel die er momenteel gestrooid word!!
kan ik ergens een set stalen velgen in okazie op de kop tikken? dan laat ik daar winterbanden opleggen!!!
heb net eergisteren winterbandjes onder m’n wagen gezet en
wat een grip
ongelovelijk…
dat had ik eerder moeten doen.
ik raad het iedereen aan.
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Winterbanden met voldoende profiel hebben inderdaad een betere grip bij lage temperaturen, en zeker bij sneeuw en papsneeuw. Dat is gewoon onomstotelijk bewezen. Bovendien wordt de remweg ook nog eens flink korter. Winterbanden zijn echter geen vrijbrief om bij slechte omstandigheden hard te rijden. Ik heb er sinds 4 weken Continental winterbanden onder liggen, 2de hands met 7 mm profiel, en merk óók het verschil bij een droog wegdek (meer grip). Enig nadeel is dat de C5 bij het optrekken wat minder koersvast is dan met zomerbanden (Michelin Energy). Daar had ik bij mijn Xantia geen last van, daar lagen toen Nokian onder (Finse makelij). Kan iedereen adviseren om winterbanden te gebruiken
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
misschien een domme vraag hoe test je het verschil in grip?
ik heb twee auto,s 1 met en 1 zonder winterbanden.
rij met beide de normale snelheid maar merk afgezien van meer geluid weinig verschil.
of moet je net zolang harder gaan tot je de bocht uit gaat ops:
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
blooper1963 schreef:hoeveel zou ik moeten betalen voor een set stalen velgen met winterbanden der op, want ik heb ook geen zin om mijn lichtmetaal naar de vaantjes te helpen met de pekel die er momenteel gestrooid word!!
kan ik ergens een set stalen velgen in okazie op de kop tikken? dan laat ik daar winterbanden opleggen!!!
stalen velgen zijn niet zo duur maar ik denk dat jou dealer wel een aanbieding heb liggen en anders een rondje bandenhandelaars afbellen
ik koop hier altijd mijn banden http://www.atu.de
c5willem schreef:misschien een domme vraag hoe test je het verschil in grip?
Géén domme vraag, maar het enige goeie antwoord weet ik natuurlijk óók niet. Er zijn consumentenorganisaties die winterbanden wél testen, en objectieve gegevens laten dan de verschillen zien tussen winterbanden en zomerbanden (en laat ik maar niets zeggen over “beter” of “slechter”).
Bij mijzelf overheerst altijd het “gevoel” van betere grip (ik voel het bij het sturen, bij het corrigeren bij iets te snel ingezette bochten, bij het snel optrekken). Als ik nu onder mijn C5 de zomerbanden zou monteren, met dezelfde profieldiepte, zou ik het verschil merken. Maar dat kan natuurlijk óók veroorzaakt worden door het verschil in Michelin (zomer) en Continental (winter). Wie zegt het ? Voor mij geeft de doorslag: objectieve testresultaten en subjectieve beleving. Misschien is dat laatste ook wel de reden waarom ik al 32 jaar Citroën rijdt…....
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
blooper1963 schreef:...kan ik ergens een set stalen velgen in okazie op de kop tikken? dan laat ik daar winterbanden opleggen!!!
Gaat toch om een C5? Volgens mij kun je daar ook prima velgen van een Xantia of een Peugeot 406 op kwijt, zolang de steek maar 4x108 is en het ongeveer dezelfde velgenbreedte is, en de combinatie band/velg ongeveer eenzelfde afrolomtrek heeft. Kijk eens op Marktplaats, of ga gewoon eens shoppen bij een sloperij.
c5willem schreef:misschien een domme vraag hoe test je het verschil in grip?
ik heb twee auto,s 1 met en 1 zonder winterbanden.
rij met beide de normale snelheid maar merk afgezien van meer geluid weinig verschil.
of moet je net zolang harder gaan tot je de bocht uit gaat ops:
Tsja, dat zijn nou net de omstandigheden die het verschil maken. Als je gewoon rustig en behoedzaam, anticiperend rijdt zal het verschil niet dramatisch zijn. Maar als je eens een onverwachte bocht hebt waar je net wat te hard induikt wil die extra grip van de winterbanden nog wel eens nèt het verschil maken. Ikzelf merk in elk geval duidelijk verschil als er een lekkere sneeuwbui valt.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Zou dat van een Peugeot 406 dan wel passen? Ik weet die ET waarden ook niet zo uit mijn hoofd….
nee de p407 heeft 5 boutgaten.
Kijk ook uit met de verschillende bouten van lichtmetalen velgen en stalen.
De C5 heeft sowieso nooit staal, alles is lichtmetaal, de goedkopere typen hebben aluminium plaatvelgen met doppen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
sneeuw en ijs
lekker belangrijk al dat geneuzel over snelheids indicatie wie rijdt er uberhaupt(das duits) top in met regen of sneeuw.
maar smallere banden monteren dan die er op zitten is niet onverstandig om dat dan de wieldruk op het wegdek per vierkant cm toeneemt.
en dat is juist goed als je tractie nodig hebt.
of je ze nou wel of niet moet monteren moet iedereen zelf weten
hier in nederland zie ik het niet zo zitten ,je kan je ook gewoon aanpassen aan het weer. voor de wintersportvakantie is het wel een uitkomst en in sommige landen zelfs verplicht.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Re: sneeuw en ijs
dennis van der ven schreef:lekker belangrijk al dat geneuzel over snelheids indicatie wie rijdt er uberhaupt(das duits) top in met regen of sneeuw.
maar smallere banden monteren dan die er op zitten is niet onverstandig om dat dan de wieldruk op het wegdek per vierkant cm toeneemt.
en dat is juist goed als je tractie nodig hebt.of je ze nou wel of niet moet monteren moet iedereen zelf weten
hier in nederland zie ik het niet zo zitten ,je kan je ook gewoon aanpassen aan het weer. voor de wintersportvakantie is het wel een uitkomst en in sommige landen zelfs verplicht.
vergeet niet dat het in veel landen verplicht is om je aan de snelheidcodering te houden
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
geldt dat ook voor winterbanden???
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Een auto heeft een goedkeuring met bepaalde banden, maar dat blijft kleine lettertjes gezeik.
In Nederland mag je vanalles eronder proppen, maar in Duitsland heeft iedere auto-velg-band combi een TuV goedkeuring nodig. Binnen de EU is het zo dat je met een in goedkeuring van EEn land altijd mag rijden in de andere (zie bijv. Spyker) dus als je hier de band eronder mag gooien (en dat mag meestal) dan kunnen ze je daar elders nooit van weerhouden.
Ik zou me om een ander reden zorgen maken met een te lage snelheidscodering. Stel je gaat eind maart op de wintersport met je lage snelheids winterbanden, maar op de terugweg blaas je door Duitsland waar het dan al 20C is. Je winterband zegt max 190km/h dus je rijdt hele stukken 175km/h ...ik denk dat je slijtage dan met het blote oog kunt waarnemen
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
volgens mij heeft God de winterbanden uitgevonden…
op 30 december met die sneeuwbuien heerlijk met 90 door de sneeuw langs de file die 40 reed gereden. werd tussen Utrecht en Antwerpen alleen ingehaald door een X5 en een vrachtwagen (...)
supergrip en wegligging met die bandjes, zwaan kleef aan
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto