mpostma schreef:Maarruh, hebben jullie ook nog echt leuke dingen gesloopt behalve dat interieur pruts spul? Dan denk ik aan motor demontage, subframes onderstel, dat soort werk?
Ben ook benieuwd naar foto’s.
Euhm? Ik heb met veel pijn en moeite de nokkenas eruit gekregen, ik zag een inbus boutje niet, dat ding krijgt een mooi plekje in de vitrinekast . Was mijn eerste sleutel ervaring aan een BX/1.6i XU blok, zo een BX zit dus echt onlogisch/onpraktisch inelkaar
Het was een zeer geslaagde (koude) dag, de verse vlaai uit Limburg was erg lekker, bedankt.
De opmerkingen over echte auto’s (Xantia’s) en BXen vlogen de hele dag heen en weer
Bij deze ook mijn dank aan MCdean en zijn ouder voor de koffie en gastvrijheid.
ZX1.4i schreef:Euhm? Ik heb met veel pijn en moeite de nokkenas eruit gekregen, ik zag een inbus boutje niet, dat ding krijgt een mooi plekje in de vitrinekast
Over 30 jaar bieden ze je GOUD geld voor die nokkenas.
Jammer dat ik er niet bij kon zijn…..het zou overigens te koud (en tochtig) voor mijn gestel zijn geweest, als ik tenminste zie hoe Renz hier op de bank zit te *blaffen* ?
mpostma schreef:Maarruh, hebben jullie ook nog echt leuke dingen gesloopt behalve dat interieur pruts spul? Dan denk ik aan motor demontage, subframes onderstel, dat soort werk?
Ben ook benieuwd naar foto’s.
nee, niet echt eigenlijk.
tja, het ding moest op zn wielen blijven staan. dan ben je erg gehandicapt.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Bram schreef:Over 30 jaar bieden ze je GOUD geld voor die nokkenas.
Jammer dat ik er niet bij kon zijn…..het zou overigens te koud (en tochtig) voor mijn gestel zijn geweest, als ik tenminste zie hoe Renz hier op de bank zit te *blaffen* ?
Ik ga die nokkenas goed conserveren, voor het nageslacht, kijk kindertjes dat was een nokkenas uit een BX
Renz ziek? er was een vuurkorf waar we ons de hele tijd aan hebben zitten opwarmen, maar toch bleef het gezellig samen koukleumen.
mpostma schreef:Maarruh, hebben jullie ook nog echt leuke dingen gesloopt behalve dat interieur pruts spul? Dan denk ik aan motor demontage, subframes onderstel, dat soort werk?
Ben ook benieuwd naar foto’s.
Het was zo’n beperkte “afkluifactie” waarbij de auto weer rijdend weg moest. Het meest spannende zijn de 2 voorveerpoten, verder op het bekrachtigde stuurhuis na de gehele hydrauliek (pomp, verdeelblok, drukregelaar).
Het leek me op zich ook wel wat hoor, met 10 man een afgekloven BX koets op een aanhanger tillen. Maar zover is het dus niet gekomen. En hoe lager het kwam, hoe rotter het werd dus hoe minder boeiend om te demonteren Echt een auto die zeer terecht gesloopt is.
Wel heb ik nog met de telefono 1 plaatje genomen, van het luchtfilterhuis, wat dus in feite een bak vol drab bleek te zijn!
En zowaar, het lijkt erop alsof ik al mijn gereedschap weer mee terug heb genomen! Niks meer gevonden van andere sleutelaars, tot nu toe….
*naja, wel 2 portieren en 2 voorschermen + motorkap voor mijn chicje meegenomen. Daan, bedankt!
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Wel heb ik nog met de telefono 1 plaatje genomen, van het luchtfilterhuis, wat dus in feite een bak vol drab bleek te zijn!
Ik vraag me toch af hoe die drab daar gekomen is
ZX1.4i schreef:karel schreef:Wel heb ik nog met de telefono 1 plaatje genomen, van het luchtfilterhuis, wat dus in feite een bak vol drab bleek te zijn!
Ik vraag me toch af hoe die drab daar gekomen is
Een kwestie van sporen volgen. Je zag dat de carterventilatieslang, tussen filter en olievulbuis, ook helemaal vol met drab zat, en mogelijk was de carterventilatie ook al meer een soort van carterföhn geworden.
Ook zou het zo kunnen zijn dat deze auto al vrij lang geen onderhoud meer gehad heeft (zomaar een idee), en dat er daardoor érg veel vocht in de olie opgehoopt is. Met LPG heb je sowie so al ontzettend veel waterdamp-productie, en allicht dat daar wat van in de olie terecht komt. Ga je veel korte ritjes rijden dan hoopt dat op en krijg je mayonaise, iets waar deze 1600’s zonder LPG ook al aan lijden.
Gaat de koppakking dan ook nog eens lek (zoals bij deze het geval was) dan komt de koelvloeistof er mogelijk ook nog eens bij.
Maar, toch wel jammer dat we die kop niet losgetrokken hebben…. hadden we misschien enig uitsluitsel kunnen geven.
Ich bin ein Breaker
ZX1.4i schreef:karel schreef:Wel heb ik nog met de telefono 1 plaatje genomen, van het luchtfilterhuis, wat dus in feite een bak vol drab bleek te zijn!
Ik vraag me toch af hoe die drab daar gekomen is
via de carterontluchting.
waarom denk je dat het luchtfilter zelf verwijderd was?
volledig doorweekt…......
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
ZX1.4i schreef:een BX zit dus echt onlogisch/onpraktisch inelkaar
Verklaar u nader? Haha, misshcien ben ik er aan gewend geraakt hoor
mpostma schreef:Verklaar u nader? Haha, misshcien ben ik er aan gewend geraakt hoor
Hier en daar is er gewoon niet nagedacht over het demonteren van onderdelen na inbouw van de motor
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Verklaar u nader? Haha, misshcien ben ik er aan gewend geraakt hoor
Hier en daar is er gewoon niet nagedacht over het demonteren van onderdelen na inbouw van de motor
Haha, moet je maar eens bij een turbodiesel of 16v komen kijken. Bij een eenvoudige 16 heb je nog plenty ruimte.
@Karel: ik was net even op je webspace aan het kijken, en het viel me op dat de area onder je portieren grijs is?!? link is dat standaard bij krulletter Chics? bij mij is dat namelijk zwart.
Ik hoorde dat er ook nog sprake was van een Xantia-stuur?
karel schreef:ZX1.4i schreef:karel schreef:Wel heb ik nog met de telefono 1 plaatje genomen, van het luchtfilterhuis, wat dus in feite een bak vol drab bleek te zijn!
Ik vraag me toch af hoe die drab daar gekomen is
Een kwestie van sporen volgen. Je zag dat de carterventilatieslang, tussen filter en olievulbuis, ook helemaal vol met drab zat, en mogelijk was de carterventilatie ook al meer een soort van carterföhn geworden.
Ook zou het zo kunnen zijn dat deze auto al vrij lang geen onderhoud meer gehad heeft (zomaar een idee), en dat er daardoor érg veel vocht in de olie opgehoopt is. Met LPG heb je sowie so al ontzettend veel waterdamp-productie, en allicht dat daar wat van in de olie terecht komt. Ga je veel korte ritjes rijden dan hoopt dat op en krijg je mayonaise, iets waar deze 1600’s zonder LPG ook al aan lijden.
Gaat de koppakking dan ook nog eens lek (zoals bij deze het geval was) dan komt de koelvloeistof er mogelijk ook nog eens bij.Maar, toch wel jammer dat we die kop niet losgetrokken hebben…. hadden we misschien enig uitsluitsel kunnen geven.
Koelvloeistof zat er al een tijd niet meer in (laatste tijd alleen water) . Dat lekte er namelijk toch zo weer uit. Ik weet niet of jullie het ook opgevallen is, Ik heb het Daan nog wel laten zien toen hij de kar kwam halen. Dat er een slangetje liep van het thermostaathuis volgens mij naar de radiateur. Dat was een bypass die mijn vader had bedacht zodat hij de druk die hij opbouwde daar zou afvoeren naar de radiateur. Het principe was dat deze lucht dan werd afgevoerd door de radiateurdop. Dit heeft wel een aardige tijd goed gewerkt. Ik weet niet of mijn pa het hier al een keer heeft neergezet, daarom zet ik het er maar neer
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Er kwam nog een sloot ijs uit de radiateur trouwens…. da’s ook niet de bedoeling