Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Hallo iedereen,
Eerst effe opscheppen (sorry, kan het niet laten). Vandaag met Xemmetje de kaap van de 60.000 km gerond toen ik terugkwam van de detailer. Laten detailen zowel buiten als onder de motorkap - binnen was niet nodig - en hij ziet eruit als nieuw, letterlijk dan, zo mooi dat ik er van op het terras een uur heb zitten naar kijken. Het feit dat hij een dinitrolbehandeling kreeg als nieuwe auto is er ook niet vreemd aan dat hij er nog zo goed uitziet volgens de vakman. Zelfs mijn lieve echtgenote vindt hem mooi en dat is opmerkelijk. Haar 20 jaar oude MX-5 werd terzelfdertijd gedetailed (korting bij twee auto’s, ook belgen zijn zuinig), vandaar haar goede stemming denk ik, grijns.
Daarbij komt nog dat quasi alle problemen en probleempjes waarmee ik jullie ettelijke keren lastig gevallen heb opgelost zijn (afkloppen op hout, het is immers een franse auto) en hij rijdt zalig. Die lelijke trekhaak is ook verwijderd - ik heb in veertig+ jaar rijden nog nooit een trekhaak nodig gehad dus dat zal wel nooit gebeuren.
Ik plan wel nog een rondje veerbollen en zoek nog nieuw schoeisel, Minilite velgen, die heetten Monte-Carlo velgen bij de Xm als ik het goed voorheb ?
Kortom, ik kan nu best leven met mijn 16 jaar oude Xm en overweeg nu toch om hem nog lang te houden (wie weet zit ik binnen een week weer over iets te zeuren). Met mijn jaarlijkse kilometrage van zo’n 10.000 km moet dat kunnen (ben 60 geworden en met pensioen, ik zal die auto nooit verslijten).
To the point nu : zou het aan te bevelen zijn een voorraadje onderdelen aan te leggen nu die nog verkrijgbaar zijn en betaalbaar ? Ik zie hier af en toe dat bepaalde onderdelen soms nog moeilijk te krijgen zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan een koppelingskabel, een raammechaniek en zo van die dingen - ik zie hier af en toe dat een kapot onderdeel soms een Xm lang kan stilzetten of zelfs op de schroothoop doen belanden of toch minstens een hoop ellende kan geven.
Zelfs al blijft de auto op termijn niet in mijn bezit kan ik me voorstellen dat een volgende eigenaar gelukkig zal zijn met een voorraadje reserveonderdelen.
Dus, wat is wijsheid hier ? Heeft het zin een om een voorraadje aan te leggen - ik zit hier dicht bij een franse groothandel dus qua prijs moet dat nog redelijk kunnen blijven - en welke onderdelen, moeten het nieuwe zijn of kunnen goede tweedehandse de job doen ?
Graag advies van de experts.
Roadrunner… never been caught.
het simpelste dat je kunt doen is een tweede xm erbij kopen. Als het even kan tot op de kleur toe een exacte kopie ( check eea obv serie nummer) Dat ding zet je ergens weg in een schuur of loods en je hebt al je reserve spullen keurig bij elkaar. ALS je dan iets nodig hebt dan is het ook compleet. Mijn ervaring met spare parts is dat het altijd weer net ff het verkeerde is dat je al die tijd op de plank hebt gelegd. En dat wat je je hebt is 9/10 niet wat er kapot is gegaan.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Daar heb je 100 % gelijk in, gompy, het zou een ideale oplossing zijn. Daar heb ik al vaker aan gedacht, één of een paar exemplaren te stallen voor onderdelen, maar bij mij laat het zich gewoon niet in de praktijk omzetten omdat ik er gewoon geen plaats voor heb.
Ik zit namelijk midden in de stad en de enige mogelijkheid zou zijn een (ondergrondse) garagebox bij te huren, maar dan kom ik vroeg of laat in de problemen doordat ik een niet-rijdende onderdelen-Xm er niet meer uitkrijg. Als je dan ook de nog huurprijzen hier bekijkt voor een box of een schuurtje binnen of buiten de stad dan zouden het snel heel dure onderdelen worden. Daarbij komt nog dat ikzelf niet veel kaas gegeten heb van sleutelen.
Er zijn momenteel heel wat Xm-koopjes te doen en voor heel redelijke prijzen, om niet te zeggen spotgoedkoop. Ik zit vaak op autoscoot.be en leboncoin.fr en dergelijke te kijken en als je ziet wat je soms voor geen geld kunt krijgen - om van te duizelen. Daar zie je dan zoals gisteren bijvoorbeeld een break van 1999 met 13000 km voor 2200 euro, prix à débattre, of iets dergelijks, die zou je toch direct gaan halen.
Maar jammer genoeg heb ik de ruimte ervoor niet, misschien wel beter zo of ik zou Xm’s beginnen verzamelen vrees ik. Dus zal het wel moeten een beperkt voorraadje essentiële onderdelen worden waarvan, zoals je zegt, het grootste gedeelte nooit gebruikt zal worden.
Roadrunner… never been caught.