Ik heb alleen ervaring met mijn eigen 2.0 hdi 110 pk uit 2003. Een break.
Deze hebben we gekocht in 2006 met 160.000 km en vorige week is de 350.000 km gepasseerd.
Anders dan regulier onderhoud tot nu toe:
207.000 km, krukaspoelie en koppakking
276.000 km, brandstofpomp
334.000 km, dynamo
Het veersysteem is tot nu toe eigenlijk onderhoudsvrij. Er is één keer een veerbol vervangen (bij 276.000 km), dat is alles.
Verder heb ik heel lang een storing gehad bij het starten, zie mijn andere posts. Dat bleek uiteindelijk een slecht contact te zijn.
Tot slot gaf rond 300.000 kilometer de airco de geest, maar dat laat ik zo. Hetzelfde geldt voor de veren van de achterklep. De achterklep is nu zelfsluitend.
Ben ik blij met de auto? Zeker! Qua kosten (de titel van dit topic) valt het me mee. De eerste eigenaar schreef € 23.000 af in 160.000 kilometer, ik zit nu op € 10.000 in 190.000 kilometer. Daar kan ik heel wat extra onderhoud voor laten verrichten.
Hallo,
Kijk, dat zijn pas volwassen km standen.
Mijn ervaring met het veersysteem is ook uiterst positief.
In mijn 2 BX’en die ik hiervoor had ( beide benzine) reed ik probleemloos 325.000km en de andere naar de 365.000km zonder problemen.
Ik verwacht zelf met de C5 break dat ook ongeveer te gaan halen.
Mijn interesse gaat vooral uit naar benzine gebruikers. ( 1.8 DOHC, injectie motor ) zijn daar al hoge km standen mee bereikt?
Wie….o wie ..
Heb de mijne aangeschaft met 115.000 op te klok. Staat nu op 207.000 km.
Naast standaard onderhoud (rond de 20.000 interval ipv voorgeschreven 30.000) ook altjd even automaat-olie verversen (woon in de bergen, hier nodig misschien, in NL niet).
Buiten dat (wat ik me zo herinner):
- Stabilisator stang voor
- Deurklink binnen bestuurderszijde afgebroken
- 2 veerbollen voor vervangen
- Afdekplaatje koplampsproeier
- Remklauwen achter vervangen (kwamen tegen binnenkant velg aan, waren scheef en verroest)
- Momenteel een LDS-lekkage.
- Een boel kleinere dingetjes (einddemper& andere slijtagedelen) die of zelf simpel op te lossen waren, of niet duur.
Vind het redelijk meevallen. Geen echt dure reperaties gehad. In tegenstelling tot mijn vorige auto, een Volvo.
Als de tijd aan mijn zijde is floreren de wijnen…
Heleneus.nl / Emigreren kun je leren
Ik gaf eerder mijn kilometerstand aan, maar de auto zal waarschijnlijk rond de 430D. km naar de sloop gaan. De auto verliest vermogen. Nu geeft de auto bij meting aan dat de LuchtMassaMeter een storing heeft en de EGRklep -wat het wezen mag-. Verder blijkt de turbo wat olie op te zuigen en moeten tenminste een paar slangen worden vervangen.
En dan weet je niet wat je nog meer tegenkomt.
Verder stonden er toch wel een paar dingen op de verlanglijst:
- opvullen zitting bestuurdersstoel
- nieuwe afdekhoes over bagageruimte
- nieuwe achteruitrijsensoren
- reparatie van de achterruitenwisser
- lekkage in de brandstoftank/leiding
En verder weigert de cd speler al tijden dienst.
Dat alles icm de kilometerstand heeft mij doen besluiten om de auto op het moment van de APK -07-02-2013 af te voeren. Dan zijn de banden ook aardig opgebruikt, die zijn er eind mei nieuw opgekomen en dan zoek ik een tussenpaus, een C5 break 136 pk diesel, max 225d km op de teller.
Die mag “nix” kosten en moet het 2 jaren uithouden.
Maar goed, dan heb ik de auto 11 jaar en 410D km gereden, hij heeft mij één keer laten staan met een defecte krukaspoeliesensor. Uiteraard is de koppakking vervangen, hoewel fabricagefout voor eigen rekening en de computer, hoewel buiten de garantie voor rekening van Citroen Nederland/dealer.
Ik ben NIET ontevreden.
Vooral dat veersysteem heeft het verrekt goed gehouden, temeer omdat ik verkeersdrempels nogal eens gebruikte om kedra’s te passeren.