9 van de 28
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 09 september 2012 01:37 PM
  [ # 121 ]

Je voert wel de goede code in? De code zit namelijk in de ECU opgeslagen.
Maar als het rode en groene ledje meteen gaan branden dan ga ik voor een slechte verbinding. Loop alle stekers ‘ns na: die aan het codepaneeltje zit en alle stekerverbindingen rondom het ventilatorhuis en in de schopplaat. Alles moet goed vastgedrukt zitten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 09 september 2012 02:31 PM
  [ # 122 ]

Bedankt wimb. Stekkers controleren is nu juist wat ik de afgelopen tijd veelvuldig heb gedaan, maar ik kan nog eens alles nalopen. De code weet ik absoluut zeker, maar invoeren heeft geen zin zolang, na het aanzetten van het contact, allebei de lampjes branden. Mijn angst is dat ik bij het vervangen van de draad met veel weerstand, waarvoor ik hem over de hele lengte moest volgen om te zien waar hij naartoe ging, door het bewegen van de 21 jaar oude draadboom ergens een breuk heb veroorzaakt, ondanks mijn voorzichtigheid. Dan wordt het wel erg lastig…

Kees

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 september 2012 02:33 PM
  [ # 123 ]

Volharden, Kees, het enige dat tot resultaat leidt. Volgens mij ben je vlakbij…...

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 september 2012 05:30 PM
  [ # 124 ]

Vandaag ben ik erachter gekomen dat de storing die ik heb ook nog eens mijn accu leegtrekt. Om er zeker van te zijn dat mijn toetsenbordje niet de oorzaak van het startblokkeerprobleem is, heb ik even een identiek exemplaar geleend, afkomstig van een Xantia. Helaas: opnieuw rood én groen. Na het (nutteloze) intoetsen van de code bleek nu ook de startmotor niet meer rond te draaien. Meting wees uit dat mijn accu nog maar 7,5 volt leverde. Gelukkig moet ik ergens een lader hebben liggen, maar al met al voelt de hele geschiedenis langzamerhand aan als een moeras…

Kees

Profiel  
 
xmrijder
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 16 september 2012 10:23 PM
  [ # 125 ]

ik hoop dat je die accu nog opgeladen krijgt ik heb eventueel hier nog een ecu liggen om te proberen want daar zit de startcode in. en haal je de accu er uit voor laden? dan is de ecu ook gelijk gereset wie weet doe die dan weer normaal.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 september 2012 11:53 AM
  [ # 126 ]

Bedankt voor het aanbod, xmrijder, maar ik héb al een andere ECU, die gegarandeerd goed is en waarvan ik ook de code bezit. Helaas maakt het geen enkel verschil: rood én groen blijven branden, ook na het intoetsen van de code. Het opladen van de accu ging trouwens prima: na een paar uur had hij alweer voldoende power om de startmotor te laten ronddraaien.
Het feit dat de accu leeggetrokken wordt, toont volgens mij aan dat het om een elektrische storing gaat. Zolang ik geen tijd heb om aan de auto te werken, heb ik de accu maar afgekoppeld. Wat wel vervelend is, is dat ik eigenlijk niet meer weet wat ik nog kan doen. Als er een compleet nieuwe draadboom te krijgen zou zijn…

Gr. Kees

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 september 2012 12:19 PM
  [ # 127 ]

Die draad met verhoogde weerstand, die je hebt vervangen, zaten daar aftakkingen aan? Heb je hem nog?
Van waar naar waar liep die draad? Heb je er in zitten knippen?
Wat betekent precies twee lampjes aan bij dat paneeltje?

Een algemene wijsheid met dit soort ingrepen is om er steeds er voor te zorgen dat je naar de laatst bekende werkende positie terug moet kunnen (net als bij Windows).
Een tweede algemene wijsheid is het loskoppelen van het startpaneeltje bij draaiende motor, dan heb je dit soort ellende niet.

Ten tweede zou het erg helpen als je over de elektrische schema’s beschikt, ik heb alleen Type II, maar die hebben me al vele malen uit de shit geholpen.

Zit er niet ergens een elektrische Type I freak bij Kees in de buurt? Liefst een met een Lexia die weet hoe je Type I uitleest.

Misschien ook slim om dit topic ook op het XM-club forum te plaatsten, niet iedereen leest beide.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
marxandjacx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007

- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Gepost: 17 september 2012 06:18 PM
  [ # 128 ]

Hoe kan je trouwens iets in het XM-Forum plaatsen als je geen lid ben van de club, of is dit überhaupt niet mogelijk?

Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 17 september 2012 06:36 PM
  [ # 129 ]

Hoeft niet perce officieel….


Wink

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 september 2012 09:09 PM
  [ # 130 ]

JanSr, je vragen zijn grotendeels al eerder beantwoord. Vraag 1: zie bericht 107. Vraag 2: rood en groen brandend betekent in ieder geval: starten geblokkeerd, door wat voor oorzaak ook. Met de vergelijking met Windows kan ik weinig. Loskoppelen van het paneeltje leverde, in een grijs verleden toen de motor nog draaide, alleen het afslaan ervan op. Schema’s zouden mij op dit moment vermoedelijk niet verder helpen. Dat uitlezen met een Lexia niet lukt heb ik al verschillende malen uitgelegd.

marxandjacx: het moet niet gekker worden. Een forum is openbaar, en gelukkig hoef je geen lid te zijn van een C-club om een bericht te kunnen plaatsen.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 september 2012 10:14 PM
  [ # 131 ]

Kleine correctie: het woord “gelukkig” in mijn vorige bericht zou een verkeerde indruk kunnen wekken. Ik ben al jaren met plezier lid van zowel de BX- als de CX-club. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het een goede zaak is dat een forum voor iederéén toegankelijk is, en niet alleen voor leden van welke club dan ook, want dan houdt het op een forum te zijn.

Kees

Profiel  
 
marxandjacx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007

- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Gepost: 17 september 2012 10:17 PM
  [ # 132 ]
GWHENDRIKS2 schreef:

Hoeft niet perce officieel….


Wink

Hoe doen we het dan officieus? want het inloggen en/of aanmelden lukt mij van geen kanten Smile Ben lid geweest, maar dat was jaren geleden.

Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 18 september 2012 01:30 AM
  [ # 133 ]

de mensen met de juiste kennis komen in 1e instantie hier en eventueel op de xm site. Daar zou ik me dus niet druk over maken hoor.

Profiel  
 
bastelaar
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-2012

Gepost: 18 september 2012 09:55 PM
  [ # 134 ]

Hmm V6-24 met elektrische problemen, daar heb ik veel fijne herinneringen aan Smile

Ik heb mijn schema’s weer eens opgezocht en zit even mee te kijken. (Ik ga ervan uit dat je het eerste type hebt met 2-polige groene diagnostiek stekker die in de doos met computers rechtsvoor zit).

Even een overzicht van wat ik uit de thread heb gehaald: je hebt een gele draad vervangen vanaf relais 818 (groen, derde van links, oftewel 2e van rechts in rijrichting gezien) tot aan de bruine stekker onder het LHM vat. Daarna gingen de ledjes rood/groen branden vanaf het moment dat je contact aanzet en wil de motor niet meer aanslaan. Code intoetsen verandert niets. Klopt dit?

Volgens mijn schema’s is relais 818 het relais dat de verwarming van de lambdasondes aanschakelt. Dit relais hangt aan 1 kant ongezekerd aan de accu (via de enkelpolige stekker op de zwarte stekkerbundel bij de accupool), en schakelt een dikke draad die wordt vertakt naar 2 draden die direct naar twee tweepolige rode stekkers boven de bak gaan. Ze lopen dus niet via de bruine stekker onder het LHM vat.
Verder zitten er een dunne groene draad aan het relais, die wordt aan de plus geschakeld via relais 807 (dat is het hoofdrelais waarmee alle plus voor benzinepomp en elektroklepjes wordt geschakeld), en een dunne bruine draad, dat is de schakeldraad waarmee de ECU de lambdasonde verwarming aan en uit schakelt. Ik zie dus geen verbinding tussen relais 818 en de bruine stekker (tenminste niet via de dikke draden).

Die 60 ohm die je gemeten hebt zouden dus wel eens de weerstandselementen van de lambda sondes kunnen zijn geweest en dus correct.

Weet je zeker dat je de juiste draad gevolgd hebt naar de bruine stekker onder het LHM vat? Ik heb het gevoel dat je door het aanbrengen van die nieuwe draad iets aan het kortsluiten bent waardoor een en ander niet meer werkt. Welke pin in de bruine stekker heb je aangesloten?

En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 22 september 2012 01:55 PM
  [ # 135 ]

Mijn excuses voor deze late reactie, bastelaar, maar bij gebrek aan enige vooruitgang of zelfs maar werkzaamheden aan de auto was ik een paar dagen niet op het forum. In een later bericht zal ik nader ingaan op je opmerkingen, maar daarvoor moet ik het nodige controleren. In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken.

Kees

Profiel  
 
 
9 van de 28
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook