Ik zal morgen eens kijken hoe strak die snaar staat.
Vandaag nog een klein stukje gereden (tussen een paar flinke buien in) en vind de auto toch iets stugger geveerd met deze nieuwe pomp.
Ik leer het wel…














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De pomp heeft geen enkele invloed op het veergedrag van de auto!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat zou ik ook zeggen.
Dan zal ik het me inbeelden.. Ik moet me weer even leren ontspannen achter het stuur.
Er is al zoveel gebeurd sinds ik de auto heb (maart 2012, net 6 maandjes: versnellingsbak, hd-pomp, gescheurde as hoes, diverse ‘kleine’ dingetjes toen de motor er toch uit was, hitte schild, etc.)
Wel leuk om er zoveel van te leren in zo’n korte tijd.
Ik leer het wel…


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
That’s the spirit Maar ik gun je dat je nu voorlopig weer gewoon met een brede grijns over de dijk zweeft.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Mr. Smith schreef:
Mr. Smith, zie ik daar een koppelingshuis met aircopomp steun?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
camemBert schreef:Mr. Smith schreef:
Mr. Smith, zie ik daar een koppelingshuis met aircopomp steun?
Dat was mij nog niet opgevallen na 7jaar
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
oke, het is even goed gegaan met de dame, maar nu is ze behoorlijk incontinent geworden.
Ik merkte onder de auto een plasje olie op , dit blijkt uit het slangetje van de ontkoppelingscilinder te komen. Het is toch redelijk wat ml die er telkens uitkomt. Kijk, en dat loopt in de papieren, want terug gieten gaat niet. Er zit steeds wel vuil in van de bodem, of vocht, of domme beestjes..
Nu zag ik bij Citrotech revisie setjes in wel 4 maten. Hoe weet ik welke maat ik moet bestellen? Gaat het hier om de binnenmaat? Want dan moet de cilinder er eerst uit (en de radiator etc. denk ik om er bij te kunnen?)
Ik baal wel, want net voor ik de wagen kreeg is er nog een nieuwe van Chyparse ingezet. Het zal komen door al het in en uitbouwen tijdens het hele versnellingsbak gebeuren.
Ik leer het wel…
Het zal toch eerder domme pech zijn dat de ontkoppelingscilinder nu lek is. In en uitbouwen moet daar toch niet echt invloed op hebben. Er zijn inderdaad 2 verschillende typen, een voor een diafragmakoppeling en een voor de veerkoppeling. Als je weet welk type koppelingsplaat je hebt dan weer je ook of je de grote of de kleine nodig hebt. Je kunt het ook herleiden op basis van bouwjaar en ook op basis van de koppelingshevel… Maar dan moet het daar allemaal wel orgineel zijn en er niet al aangerommeld zijn..
Let ook even op dat er twee lekhoezen zijn, voor de grote een en voor de kleine een.
En om een nieuwe te monteren hoeft er echt niks uitgebouwd te worden hoor. Een beetje gepruts maar het is te doen zonder demontage van de radiator e.d.
‘67 DS21 Pallas Hydraulique - http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF
Nadat ik gister even met de dame gereden had, heb ik haar met een bakje onder de buik geparkeerd. Tot mijn verbazing lag er vanmorgen GEEN plasje in het bakje. Nu heb ik afgelopen weekend het lek/stof rubber even losgehad. Dit zal er toch niets mee te maken hebben?
Ik denk dat ik met sleutelen wacht tot na zondag. Nu rijdt ze tenminste nog.
Ik leer het wel…





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou zeggen: hou het een tijdje in de gaten. Bij mijn weten is dit de enige hydraulische component zonder lekretour. Oftewel, als hij lekt verlies je lhm.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
en Sander,
nog steeds geen lekkage? Kunnen we morgen mooi achter elkaar aan richting het evenement!
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Jep, nog steeds lekkage. De eerste 3 dagen ging het goed vorige week. Toen ik dacht, hé, de lekkage lijkt wel over, had ze meteen weer een plasje gedaan. Morgen maar even kijken of ik een revisie setje kan scoren
Ik leer het wel…
Gisteravond zat er behoorlijk veel LHM in de bak onder de auto. Ook viel mij op dat het slangetje bleef druppelen toen de auto in de hoogste stand stond. Ik schrok ervan hoe leeg m’n reservoir was. Blijkbaar lekt het systeem ook tijdens het rijden.
Nu zat ik zojuist op de Citrotech site te kijken naar de ontkoppelingscilinders. Je hebt een grote voor de diafragma drukgroep en een kleine voor de vinger drukgroep.
Op foto’s kon ik terugvinden dat ik een vinger drukgroep heb. Maar op een foto die ik heb van de ontkoppelingscilinder lijkt het een grote te zijn ipv een kleine.
Hieronder de plaatjes. Kunnen jullie dit zien op basis van de foto’s? Zit er inderdaad de verkeerde ontkoppelingscilinder in? Deze is nog door de vorige eigenaar gemonteerd. Het zo wel kunnen verklaren waarom de vrijloop altijd problemen heeft gegeven sinds ik de auto heb (en misschien zelfs waarom de versnellingsbak kapot is gegaan). Maar misschien is mijn vermoeden niet juist. Hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
drukgroep vingers:
ontkoppelingscilinder groot:
http://citrotech.nl/shop/shop/images/1279/?240,240,1249091236
Ontkoppelingscilinder klein:
http://citrotech.nl/shop/shop/images/1280/?240,240,400257906
Mijn ontkoppelingscilinder:
Ik leer het wel…