Kromme remschijven?
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 17 september 2012 10:37 PM

Hallo,

Al sinds de aankoop van mijn ZX voel ik zo af en toe een lichte trilling in het stuur bij het remmen. Ik vermoed dat dit veroorzaakt wordt door kromme remschijven of een beroerde uitlijning.

Nu wil ik dat deze week even checken door de voorwielen er even af te halen. Maar mijn vraag is, is dat met het blote oog te zien, bijvoorbeeld als ik er een liniaal langs leg ofzo?

Hij is een paar maand geleden al naar de garage geweest voor de achterremmen, die waren niet al te best meer. De remvloeistof is ook direct vervangen en het remsysteem is toen ook ontlucht. Maar daarvoor had hij het dus ook al.

Het is niet zo dat de auto bij het remmen naar links of rechts schiet, ik voel in het stuur gewoon dat de voortrein van de auto trilt bij het remmen. Ook heb ik erg veel loze ruimte op het rempedaal, ik moet hem erg ver intrappen om een reactie van de remmen te krijgen. Er hebben tot nu toe 2 monteurs in gereden waar ik bij was en beide zeiden er niks van (ook niet naar gevraagd)

Ik weet niet of het er ook maar iets mee te maken heeft maar. De velg linksvoor is smeriger dan rechtsvoor, van die zwarte vette meuk. Heb het iemand wel eens horen zeggen dat dat van de remblokken af komt ofzo? Misschien dat de remschijf linksvoor dus de oorzaak is, en de remblokken extra slijten vanwege de kromme schijf?

En dan nog een laatste vraag. Onder de auto heb ik het reservewiel hangen (aan de velg te zien, hangt hij daar al sinds hij uit de Citroen fabriek komt). Daarnaast (rechtsachter) zit een zwart plastic doosje, ik vermoed dat daar de krik in zit. Iemand enig idee of die eruit te halen is zonder eerst het wiel er onder uit te halen?

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 september 2012 12:03 AM
  [ # 1 ]

Als het stuur trilt tijdens het remmen is de kans groot dat de schijven inderdaad krom zijn.
Het beste is vernieuwen en meteen nieuwe blokken nemen.
Als je op budget moet letten kan je een paar oude remblokjes nemen, stevig schuurpapier er op plakken (ongeveer korrel 80, Bison kit) en daarmee 1 of 2 keer stevig remmen.
Dan (niet te) gauw naar huis en weer normale blokken monteren.
De kans is groot dat het trillen weg is.
Geeft wel gruis in de wielen…

Dat van de krik weet ik niet.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 18 september 2012 07:49 PM
  [ # 2 ]

Hij remt er tot nu toe nog wel gewoon om en het geld is er simpelweg gewoon niet om het te laten fixen, voorlopig rij ik er mee door. Ik ga deze week nog wel even de wieltjes eraf halen om te zien of het met het blote oog zichtbaar is (dmv liniaal of een latje ofzo)

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 september 2012 08:05 PM
  [ # 3 ]

Het niet echt onveilig om er mee door te rijden, maar het gaat om het comfort…
Als het niet erg stoort kan je het ook zo laten.
Of de schuurpapier truc proberen…

Met een lineaal zal je waarschijnlijk niets bijzonders zien.
Een fractie onregelmatigheid geeft al een trilling.
Dat kan je waarschijnlijk alleen meten met een meetklok.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2025
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 21 september 2012 02:59 PM
  [ # 4 ]

Ben er na wat zoeken achter gekomen dat dit vaak komt door dat je de rem vasthoud als je voor een stoplicht staat, hierdoor koelt de remschijf ongelijkmatig af en kan hij dus krom trekken.

Nu ik dat weet, heb ik inmiddels al 100km gereden, en iedere keer voor een stoplicht de rem los gelaten. Als ik op een helling sta dan laat ik ‘m op de handrem staan. En het trillen van het stuur bij het remmen voel ik nu eigenlijk niet meer.

Ik vind de auto nog steeds beroerd remmen, ik heb ook nog altijd erg veel loze ruimte op het rempedaal. Als ik het rempedaal aantik, gaan de remlichten al branden, maar ik moet het pedaal al tot halverwege in trappen voor ik echt een reactie krijg

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook