Vorige week is de koppelingskabel geknapt en vervangen door een Citroën dealer.
Sinds het moment dat ik de auto terug heb ontvangen doet de cruise control niet mee. Hiermee ben ik terug gegaan naar de dealer en die geeft aan dat de hele computer vervangen dient te worden. Als reden hiervoor geeft de dealer aan dat bij het uitlezen van de computer bleek dat er een probleem is met de richtingaanwijzer. Deze heeft de neiging om bij het terugdraaien van het stuur de andere kant op te springen, iets wat hij al doet sinds ik de auto heb, nu een jaar of 2.
Zelf heb ik eigenlijk het vermoeden dat er met het monteren van de nieuwe koppelingskabel iets gebeurd is, ook omdat het geheel erg slordig afgewerkt was (de bekleding was niet netjes terug geplaatst en de beschermingsbeugel van de motorkaphendel zat los, dit is allemaal netjes in orde gemaakt bij het 2e bezoek).
Zijn er dingen die ik zelf kan controleren? Ik heb al wat gelezen over sensoren op pedalen maar heb eigenlijk nergens een duidelijke beschrijving of foto’s kunnen vinden.
Het betreft een Berlingo 2.0 HDI type 2 uit 2003, de cc is als optie geleverd, niet later ingebouwd.
Alvast bedankt voor het eventuele meedenken!

Totaal aantal Berichten: 440
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Dan zit waarschijnlijk de koppelingsschakelaar niet goed, of zit de stekker bij het koppelingspedaal (van de schakelaar) niet vast. Deze zit naast de bevestiging van het koppelingspedaal.
De COM2000 gaat inderdaad ook wel eens stuk, maar heeft verder niets te maken met het vervangen van de koppelingskabel te maken.

Totaal aantal Berichten: 194
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR Coupe
Wellicht hebben ze bij het verwisselen per ongeluk je remlichtschakelaar en diens kabel geraakt…die is ook gekoppeld aan je cruisecontrole.
Kun je zelf zo controleren lijkt me, remlichtschakelaar ziet net boven je rempedaal.
Bedankt voor jullie reactie!
Uiteindelijk bleek het een erg makkelijk op te lossen probleem, de koppelingsschakelaar zat los van de beugel waar deze normalieter aan vast hoort te zitten. Ik heb hem vast geklikt en een stukje gereden om te testen, de cc doet het weer zoals ik gewend ben.
Ik vermoed dat deze los is gehaald bij het verwisselen van de koppelingskabel en niet of niet goed terug is geplaatst. Morgen ga ik nog weer even langs bij de Citroën dealer, benieuwd wat ze hier van zeggen.
Fouten maken is menselijk, ik vind het alleen een beetje jammer dat als ik dan terug ga en meld dat er iets niet meer werkt ik dan, nadat ze er naar gekeken hebben, het advies krijg om maar de hele com te vervangen voor een slordige 500 euro terwijl het een klein simplel iets betreft.
Nogmaals, bedankt voor de tips, mijn cc doet het weer!
Ik moet ook de koppelings kabel laten vervangen. Hij maakt af en toe een knappend geluid. Blijft af en toe onderin plakken. Heb ook een 2.0 HDi, bj 2005. Mag ik vragen wat het vervangen van de kabel gekost heeft en hoe lang ze er mee bezig geweest zijn?
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Ik heb 100 euro betaald voor het vervangen, inclusief materiaal maar exclusief btw.
Ik ben de auto 3 dagen kwijt geweest maar dat had te maken met de drukte, ze hadden niet eerder tijd. Ik kon er niet meer mee rijden dus stond hij al die tijd stil.
Het vervangen zelf kost volgens mij maximaal een uurtje of twee, als je het strak plant ben je hem niet eens een halve dag kwijt.
Het is zelf te doen,behalve een krik en assteun en het normale gereedschap is een goede lijmtang nodig om de gaffel onder spanning te zetten om de nieuwe kabel in te haken.
Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig welke dealer het was, als ze al zo`n prutswerk afleveren bij een veel voorkomend euvel…
Zelf de kabel vorig jaar vervangen, zelfde symptomen, blijven hangen geen CC meer en zwaar.
nieuwe kabel, en problemen waren weg, tot recent schoonzoon heeft een paar dagen alleen maar file gereden en kwam terug met gillend druklager, hier zelf maar niet aan begonnen, maar ook de gaffel was fors versleten.
dus drukgroep( LUC) lager en gaffel vervangen, resultaat een veel lichtere koppeling
Ik ben bij Citroën Emerpark geweest, vestiging Hilversum.
Langs geweest bij de vestiging om mijn klacht te doen, op dat moment was de hoofd monteur niet aanwezig. De volgende dag ben ik terug gebeld door de hoofd monteur en als coulance krijg ik korting op mijn volgende beurt/euvel, ik heb helaas niets op papier ontvangen.
Op zich vind ik het heel jammer dat het zo gelopen is maar ik heb niet direct het gevoel dat het een stelletje prutsers zijn, ik ben beleefd en netjes te woord gestaan en ook netjes volgens afspraak terug gebelt. Ik ga er van uit dat dit een vervelende samenloop van omstandigheden is geweest.
Ik doe redelijk veel zelf aan mijn Berlingo maar door tijdsdruk dacht ik hier geen tijd voor te hebben, ik heb het nog niet eerder gedaan. Achteraf had ik het beter wel zelf kunnen doen, ik had niet verwacht dat het zo veel extra tijd zou kosten…

Totaal aantal Berichten: 440
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Marius schreef:Het is zelf te doen,behalve een krik en assteun en het normale gereedschap is een goede lijmtang nodig om de gaffel onder spanning te zetten om de nieuwe kabel in te haken.
Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig welke dealer het was, als ze al zo`n prutswerk afleveren bij een veel voorkomend euvel…
Zelf de kabel vorig jaar vervangen, zelfde symptomen, blijven hangen geen CC meer en zwaar.
nieuwe kabel, en problemen waren weg, tot recent schoonzoon heeft een paar dagen alleen maar file gereden en kwam terug met gillend druklager, hier zelf maar niet aan begonnen, maar ook de gaffel was fors versleten.
dus drukgroep( LUC) lager en gaffel vervangen, resultaat een veel lichtere koppeling
De koppelingskabel moet je zo in de gaffel kunnen haken. Als je de gaffel al terug moet drukken staat de kabel te strak. Het is namelijk een zelfstellende kabel welke in de langste stand gemonteerd dient te worden, bij het bedienen stelt de kabel zich.
Vaak gaan de kabels stuk door een te zware koppeling. Feitelijk gaan ze dan niet stuk, maar schieten door. Maar als dit te vaak voor komt help je de kabel alsnog naar zijn grootje.