Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Ondertussen heb ik het blok uitgebouwd en de motor gedemonteerd. De zuigers en cilinders aan de kant van de benzine pomp zien er nog prima uit. Geen rand en geen noemenswaardige krassen in de cilinders. Ook kop en kleppen zien er netjes uit zo goed als zonder koolaanslag, wel wat zwart, misschien mengsel een keer goed afstellen. De olie koeler was wel vettig maar zeker niet helemaal dicht.
De andere zijde van de motor is een ander verhaal. Het lijkt of de zuigers een keer zijn warm gelopen, want er zijn duidelijk warm loop sporen te zien op de zuigers en ook de cilinders zijn niet helemaal fris. Daarnaast ook veel koolaanslag en zeker in de cilinder het dichts bij de verdeler is veel olie zichtbaar. Ook kleppen en kop zitten onder de kool. De cilinders hebben een duidelijk voelbare rand en er zijn ook voelbare krassen in de cilinder. Krassen niet heel erg overigens.
Iemand een verklaring dat dit maar aan een kant van de motor is? Iemand een goede reparatie optie?
Alleen zuigerveren vervangen zal het niet oplossen denkt ik, zeker als je ook moet honen. Klep seals vervangen ga ik sowieso doen en kijken of de geleiders niet te uit gelubberd zijn. Misschien iemand nog 2 gebruikte zuigers en bussen 1220 liggen?
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Een bekend probleem van een gs(a) is dat de lange gebogen verwarmingslang onder het reservewiel door beschadiging/ouderdom (inwendig) slecht of geen koellucht meer doorlaat.
Het gevolg is dat de cylinder die het dichtst bij het ontstekingshuis zit als eerste schade oploopt door oververhitting !
Bij twijfel zou ik in ieder geval maar een nieuwe monteren, succes !
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
ja dat zal inderdaad gebeurd zijn. De slangen die er nu op zitten zijn nieuw. De cilinder het dichts bij de verdeler was er inderdaad het slechts aan toe.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Beste allemaal,
Tis al weer even geleden. Had het weer veel te druk en sleutelen kwam er niet veel van. Ondertussen de motor ruimte schoongemaakt en veel motordelen schoongemaakt. Ook nog een 1220 motortje aangekocht.
Mijn motortje liep wat matig, ik had de carburateur schoongemaakt toen was het beter, maar nog niet echt lekker. Ik heb eens zitten studeren maar er zitten 2 verschillende weber carburateurs op. Na spitten op dit forum kom ik tot de volgende conclusie:
- Op mijn 1220 blok zit een weber 30DGS/150 W50/50, een carb voor een 1015!?
- op het aangekochte blokje zit een 30DGS 25/250 W115-50 carb voor een 1299??
Klopt dit en is bijvoorbeeld mijn eigen om te bouwen door alleen de sproeiers te vervangen?
Of is het gewoon een kwestie van kijken welke het beste rijd?
Of is het niet muggenziften en gewoon rijden?
Dus de vraag wat is slim.
groeten,
Joris
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gewoon gaan rijden. Het liefst met een lambdasonde in de uitlaat. Dan weet je zo of de carburateur voldoet.
Verder: Goed bezig!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Na heel wat sleutelwerk heeft het blok gisteren weer gedraait! weliswaar naast de auto omdat ik toch zeker wil weten of het lekvrij is en of het goed draait. Hij loopt prachtig, maar nog een paar kleine olielekkages oplossen. onder andere lekt een van de banjo bouten een beetje, maar met een paar andere ringen zal dit zo klaar zijn. Ik heb uit eindelijk het blokje van michiel gekocht en de meeste onderdelen over gezet, omdat het onderblok van een c-matic toch anders blijkt te zijn.
Foto’s volgen snel, dat mag toch wel eens na een half jaar..
Ook het verhaal met de carburateur opgelost. Heb in mijn carb andere sproeiers gezet, die wel overeen komen met de 1220. Is eigenlijk alleen een hoofdsproeier en een lucht sproeier.
Overigens stond in mijn haynes inderdaad ook het verkeerde moment om aan te draaien. Het bekende 8 kgm in plaats van 0.8. Dit was mij duidelijk niet ontgaan, na de verhalen op dit forum daarover.
Nu de bak nog de keringen vervangen en de bekende accubak lassen. Dan kunnen we weer rijden!! Oh ja, en natuurlijk nog de apk. Is ondertussen verlopen.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Trouwens wel heerlijk zo,n extra blokje! Voor boutjes onderdelen en om te kijken hoe het ook al weer zat. Telkens weer kijken welke van de onderdelen het beste zijn.
gr
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Ik heb ondertussen het blokje van de gs er weer in. Ik heb de veerbollen getest en daar werd ik niet vrolijk van… Allemaal behoorlijk lage druk.
Mijn vraag waar haal ik het beste nieuwe bollen vandaan? Er zijn veel aanbieders voor weinig, maar ik heb weinig zin om er rotzooi onder te gooien, wat zou betekenen dat ik over een paar jaar ze weer moet vervangen.
Iemand ergens goede ervaring?
groeten,
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ja, gewoon op druk laten brengen. Zolang er meer dan 5 a 10 bar restdruk inzit is dat nog steeds de betere optie dan het gebruiken van brakke irritatiebollen. Vullen kan bij Chyparse, Van der Laan in Abbenes en bij Civer in den Haag. Maar er zijn er vast meer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Verder is er nergens meer een GS achterbol nieuw te koop. Het zijnallemaal BX14 bolletjes en die zijn te stug.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
waterman schreef:ja, gewoon op druk laten brengen. Zolang er meer dan 5 a 10 bar restdruk inzit is dat nog steeds de betere optie dan het gebruiken van brakke irritatiebollen. Vullen kan bij Chyparse, Van der Laan in Abbenes en bij Civer in den Haag. Maar er zijn er vast meer.
Zullen er nog orinele op zitten i.p.v. immintatie na 35 jaar??
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
bogaard77 schreef:Verder is er nergens meer een GS achterbol nieuw te koop. Het zijnallemaal BX14 bolletjes en die zijn te stug.
Zijn nog gewoon leverbaar.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citro-power schreef:waterman schreef:ja, gewoon op druk laten brengen. Zolang er meer dan 5 a 10 bar restdruk inzit is dat nog steeds de betere optie dan het gebruiken van brakke irritatiebollen. Vullen kan bij Chyparse, Van der Laan in Abbenes en bij Civer in den Haag. Maar er zijn er vast meer.
Zullen er nog orinele op zitten i.p.v. immintatie na 35 jaar??
Dat zie je snel genoeg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Nou,
Woensdag viel er een leuk pakketje op de deurmat; vier nieuwe IFHS bollen speciaal voor de gs! Besteld via CTA. Morgen er maar eens onder schroeven, ben benieuwd!
De voorveerbollen die er nu op zitten zijn van 1995 en ook van IFHS. Deze hadden nog 25 en 30 bar druk, dus het verschil zal wel enorm zijn, ben benieuwd!
gr joris
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom heb je ze niet opnieuw op druk laten brengen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Had ik wel gedaan als nieuwe niet meer te krijgen waren, maar ik heb daar niet echt goede ervaringen mee. Heb dat eens met mijn eerste snoek gedaan, met na een paar dagen een geklapte bol tot gevolg. Die bollen waren minder oud dan de bollen die nu op de gs zitten. Daarnaast kan ik deze dan over een jaar of 5 weer laten bijvullen.