Waterland Classic 2012: demuywo op het podium
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 17403

- CX 2400 Super
Gepost: 18 september 2012 11:54 PM

van de voorpagina

Bij Le Citron Pressé en andere rallies zijn er grote groepen deelnemers die “bolletje-pijltje” alleen met een diep ontzag uitspreken. Zo niet Wouter “demuywo”: hij laat zijn zesjarige dochter navigeren om zelf zijn Strijkijzer 170km lang over de wegen van West-Vlaanderen en Henegouwen te sturen. Ze doen dat zo verdienstelijk dat ze meerdere podia moeten beklimmen en nog meer aperitieven moeten nuttigen: een winnaarsequipe!

Zondagmorgen, voor de verandering eens vroeg opstaan, maar tegenzin is er nu niet bij, ook al is het zondagmorgen en slaapt de rest van het dorp nog… Vlug naar de bakker voor wat koffiekoeken voor de achterblijvers en dan vertrekken wij (ikzelf en dochterlief van 6 jaar) naar het landelijke Heestert om voor het eerst eens een rally mee te rijden. Het is natuurlijk altijd een beetje spannend, met een Citroën op pad gaan, maar daarvoor doen we het!

We komen aan rond half negen en worden door een parkeerwachter een plaats gewezen, er staat in de straten rond de kerk al van alles; Triumph, Bentley, Porsche, Ford, Jaguar, Peugeot, Datsun, Fiat, Ferrari, enfin, teveel om op te noemen. We lopen eens langs alle auto’s en begeven ons naar de tent voor de inschrijvingen en het ontbijt. Het valt direct op, hier is alles perfect in banen geleid, de zakjes met de badges, eten en drank, deftige plaatsen om deze te nuttigen, het belooft met de opkomende zon een prachtige dag te worden.

Bij de start van de voormiddagrit mag iedere wagen over het ‘podium’, en dan beginnen we eraan. Aangezien ik alleen ben (bolletje-pijltje en straatnamen lezen als je 6 jaar oud bent, valt niet mee) rij ik vooral mee met ‘the flow’. We verkennen de grens met Henegouwen, dorpjes als Pecq, Frasnez en Spierre verraden dat we in het franstalig gedeelte zitten. Prachtige, op- en neergaande kronkelwegen langs de heuvels voeren ons naar een eerste tussenstop voor een aperitief. En het was een aperitief, hier kom je niks tekort! Drank, hapjes, en weer watertanden met al die prachtige wagens om je heen. En als je er zelf als enige met een DS bent, krijg je natuurlijk ook wel wat bekijks met je ‘strijkijzer’. Ik was natuurlijk niet de enige Citroënist; nog 2 Tractions, een Visa en een 2CV waren ook van de partij.

We rijden weer verder, terug naar Heestert voor de lunch. Er zijn lekkere zachte broodjes met allerlei beleg en er is ruim de tijd gelaten om bij te praten, en er nog eentje te drinken (want het is ook echt een mooie warme dag!) Dochterlief nog even van het speelplein verderop wegsleuren, het is 14 uur, tijd voor de namiddagrit! En weer over het podium, je zou je stilletjesaan bijzonder beginnen voelen!

Ik rij weer eens achter een andere wagen aan, alleen heeft de stank mij wel wat hoofdpijn bezorgd. Ppfffft, via via kom ik uit op een site waar jaren geleden de Citroën C6 werd voorgesteld aan de dealers in West-Vlaanderen, namelijk in Zwevegem. Ja, wat een naam hè, als je met een Citroën rijdt! Het is de site van de transfo, een vroegere electriciteits- en stoomcentrale. Ondertussen wordt de site voor allerlei evenementen ‘verhuurd’ en binnenin staan nog de gigantische ‘stroomopwekkers’ zoals erop staat, een Stahl, of een Ganz van Budapest, echt de moeite waard om dit te zien! Op eentje vind ik een datum: 1924! Er staat ook een opengewerkte generator. Ik ben geen kenner, maar het is vooral indrukwekkend om te zien hoe groot dit alles is. Hier geen sleuteltjes maat 19, eerder 91! Na het taartje, euh, sorry, de taart, en de koffie rijden we weer verder.

Na wat rondrijden kom ik plots een bord ‘Kruishoutem’ tegen, wow! Zijn we al zover? We rijden door dorpjes bekend van de Ronde van Vlaanderen: Wannegem, Lede en Nokere. Ook hier is er een drukte van jewelste, terrasjesmensen en natuurlijk ook wielertoeristen. Een verassing onderweg, een korte stop en voor ieder een ijsje, mmm zalig met dit weer! Langs prachtige oude windmolens die toevallig dit weekend ook draaien, rijden we verder, stilletjesaan terug naar de bakermat van dit evenement, het prachtige en anders zo stille Heestert! Na 170km rondgereden te hebben, nog eens op het podium, een kort praatje met iedereen op het podium, en we parkeren de DS in de schaduw van de kerk. Nog even op het speelplein, dan nog een lekkere worst van op de barbecue met een aperitief (heb ik al gezegd dat we zeker geen drank tekort hadden?) en dan moeten we spijtig genoeg terug naar huis, nog een uurtje zweven richting kust. Tot volgend jaar, Heestert! Tot schrijfs, medeforummers!

tekst en foto: demuywo, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3205

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 20 september 2012 08:54 PM
  [ # 1 ]

voor een eerste foto impressie zie :  http://capripowermeetingpics.weebly.com/

het was echt een zalige ervaring!

Profiel  

demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 20 september 2012 09:06 PM
  [ # 2 ]

nog een paar fotootjes

Afbeelding Bijlagen
overzicht.jpgvisa.jpgtraction voor.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

demuywo
> 3000 berichten

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 20 september 2012 10:58 PM
  [ # 3 ]

en nog eentje die ik van de organisatie zelf toegestuurd kreeg vanavond Very Happy

Afbeelding Bijlagen
classic 1 264.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 17403

- CX 2400 Super
Gepost: 20 september 2012 11:17 PM
  [ # 4 ]

De winnaarsequipe rijdt vooraan! Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook