Mijn Xsara 1.6-16v Break uit 03-2001 heeft me afgelopen maandag laten staan. Bij het terugschakelen voor een bocht sloeg de motor af. Bij het opnieuw starten draaide de startmotor normaal, maar wilde de motor niet aanslaan.
Wegenwacht laten komen en die concludeerde op basis van een meting dat de Bovenste Dode Punt sensor gaar was. De sensor gaf 0,9V ipv van 1,5V.
Door de startmotor een flinke zwieper te geven kreeg de wegenwacht de motor weer aan de praat.
In een rechte lijn doorgereden naar de Citroën garage en daar hebben ze de BDP sensor vervangen.
Dinsdag avond opgehaald en woensdag probleemloos gereden. Vanmorgen 2 probleemloze korte ritten en bij de 3e was het weer hetzelfde als maandag. Startmotor draait, motor slaat niet aan. Evenals maandag beweegt de toerenteller niet bij het starten.
Gegoogled en op basis daarvan inmiddels het volgende gedaan, zonder resultaat:
- sleutel opnieuw ingeleerd
- accu een kwartier los gemaakt
- crashknop bij de rechter voorwielkast ingedrukt
- stekker van de BDP sensor aangedrukt.
Vanavond heeft een wegenwacht de motor weer aan de praat gekregen door de startmotor m.b.v. zijn startkabels flink hard te laten draaien.
Ik heb nog even gedacht aan het opnieuw laten coderen van de BSI, maar als het probleem daar zou zitten, dan zou de motor het dinsdag en woensdag toch ook niet moeten hebben doen?
Ik hoop dat hier iemand een idee heeft wat dit kan zijn.
Groetjes,
Frank
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de bdp-sensor het niet doet zou hij het ook niet doen bij hogere toerentallen. Bij snelstarten lukt het dus wel. Compressie gemeten?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Compressie niet gemeten…. Maar verklaard dat dan dat ie t net weer 2 dagen wel heeft gedaan?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, daar heb je ook weer gelijk in….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
jantje1948 schreef:Als de bdp-sensor het niet doet zou hij het ook niet doen bij hogere toerentallen. Bij snelstarten lukt het dus wel. Compressie gemeten?
Daar ben ik het niet mee eens. Wat de wegenwacht doet is een extra boost geven aan je startmotor waardoor deze sneller draait. De BDP sensor kan door deze hogere startsnelheid misschien net een hoger pulsje afgeven dan normaal waardoor de motor net aan kan slaan.
Het is alleen raar dat die nieuwe sensor al stuk zou zijn. Misschien niet goed vastgezet waardoor de sensor los gekomen is tijdens het rijden?
Of de accu heeft zijn beste tijd gehad, en de spanning zakt teveel tijdens het starten.
Als een starthulp wel iedere keer helpt?
Even spanning over de accu meten tijdens het starten. Die mag niet ver onder de 11 volt vallen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)