Hellup, nog 1 sleuteldag te gaan….
RobHettema
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-09-2012

Gepost: 22 september 2012 08:48 PM

A.s. maandag avond gaat mijn xsara 1.6 break (1999) naar de garage voor afmaken van alle APK punten.
Ik ben zelf druk in de weer om zoveel mogelijk zelf te doen dit weekeinde.
remkrachtverdeler achteras al gangbaar gemaakt, handrem kabel rechts vervangen.
Ook al wat puntjes voor de grote beurt die er eigenlijk bij hoort gedaan. Zoals bougies, luchtfilter en radiator vervangen. Radiator is nog niet helemaal klaar, maar dat gaat morgen verder wel lukken.
Wat me echter niet lukt is het los krijgen van de steekas rechtsvoor.
Ik heb de naafmoer los, fusee los en steekas al uit wiel. Ik heb de 2 boutjes op het tussenlager helemaal los gemaakt. Wat me nu niet lukt is het lager los te krijgen.
Wat is daarvoor de gebruikelijke manier. De auto staat nu op 2 bokken voor de deur. Echt makkelijk werken is het niet onder de auto en ook zit de uitlaat wat in de weg om ruimte te hebben om ergens tegenaan te kunnen tikken met moker.
Graag suggesties hoe ik het tussenlager los kan krijgen.

alvast reuze bedankt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 september 2012 08:51 PM
  [ # 1 ]

Het lagertje zelf zit dus klem in de aluminium lagersteun/motorsteun. Dat moet je er dan toch uit zien te tikken. Wat kan helpen is een flinke griptang (moordenaar/klemtang) op de aandrijfas te klemmen en daar tegen aan te slaan. Maar, normaal gesproken kan je met een flinke doorslag gewoon het lagertje een tik geven.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
RobHettema
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-09-2012

Gepost: 22 september 2012 09:24 PM
  [ # 2 ]

Dan ga ik dat morgen ochtens eens proberen. De boel eerst heet stoken helpt in dit geval wel of juist niet ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 september 2012 09:33 PM
  [ # 3 ]

Nee, niet heetstoken. Dan gaat het lager stuk hé...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 22 september 2012 09:54 PM
  [ # 4 ]

Waarom moet die as eruit? Of heb ik iets gemist..

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 22 september 2012 10:01 PM
  [ # 5 ]

Al kan warm maken van de steun wel helpen. WARM, dus niet gloeiend heet. Anders even het lager inspuiten met remmenreiniger, dat koelt de as redelijk af (bij gebrek aan freeze spray)

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
RobHettema
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-09-2012

Gepost: 23 september 2012 09:12 AM
  [ # 6 ]
vinnie schreef:

Waarom moet die as eruit? Of heb ik iets gemist..

De as moet er uit omdat het een afkeur punt is van de APK.
Er is een rubber kapot en vet druipt er uit en dat is op te lossen door een nieuwe as.

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 23 september 2012 10:13 AM
  [ # 7 ]

Ik denk as laten zitten en met spreider een nieuwe rubber monteren en as laten zitten als die geen lawaai maakt. Ik verwacht dat dat een hele hoop werk scheelt. Anders kun je ook nog alleen het buitenste deel los maken en die los vervangen en het stuk in de bak laten zitten.Is ook goed te doen.

Profiel  
 
RobHettema
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 22-09-2012

Gepost: 23 september 2012 01:39 PM
  [ # 8 ]
vinnie schreef:

Ik denk as laten zitten en met spreider een nieuwe rubber monteren en as laten zitten als die geen lawaai maakt. Ik verwacht dat dat een hele hoop werk scheelt. Anders kun je ook nog alleen het buitenste deel los maken en die los vervangen en het stuk in de bak laten zitten.Is ook goed te doen.

Nou, beetje warm gestookt, en half uur met 5 kilo hamer lopen tikken. Geen beweging in te krijgen.
Dus alleen buitenste deel is denk ik nog een optie. Anders met hangende pootjes toch maar richting garage…:(

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook