In deze draad wil graag alle informatie kwijt over de dieselmotoren die ooit (en nog steeds) in een Citroën (personenauto) zijn of worden geleverd.
Ook ALLE VRAGEN over specifieke diesel-problemen…het s’winters slecht starten….of hevige dieselklop, valse lucht aanzuigen via de leiding…..enz enz…..maar ook de historie over de dieselmotor(en) van Citroën, kan men hier kwijt.
Er zijn meestal wel een paar forummers aanwezig die ofwel zelf de vraag kunnen beantwoorden, danwel hun contacten kunnen inschakelen met die vraag.
Foto’s zijn uiteraard altijd welkom.
Ikzelf ben zeer benieuwd welke dieselmotor als eerste in een Citroën is geplaatst…..en wanneer dat was….hoeveel CC en PK’s hij had.
Bij mijn weten was de CX de eerste Citroën met een dieselmotor (maar zeker weet ik dat niet, misschien was er al eentje voor de 2e WO)....zo ja, graag wat foto’s hier plaatsen van de eerste modellen.
De CX was wel de eerste in een grootserie personenwagen!
Ik denk dat Citroen nog ooit Diesels in vrachtwagens zitten had voor de W.O.
Ook las ik ergens iets van een Rosalie* TAXI met een Dieselmotor.
*achterwielaangedreven Citroen, officiele naam : 8cv of 15cv (en misschien nog een die ik niet meer weet.)
Ik wil het alleen houden bij de personen auto’s van Citroën….heb het dus even gewijzigd in de aanhef.
De Rosalie was inderdaad de eerste Citroën met diesel motor in 1932
een 1,76 l motor 1.8 dus met 40PK bij 3500 o/min en een verbruik van
1 op 12.5.
Peugeot had echter al eerder een diesel in een folder van ca 1980 staat dat ze al meer dan 50 jr ervaring hebben met diesels. Tevens was de Peugeot 604 de eerste personenauto met Turbo.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Ik heb zo rond 1987 een Peugeot 504 2.3 diesel gehad….en die was van het b.j. (ik meen) 1978 !
Omdat ik een enorm zware Sleurh#$....eeh sorry, Caravan (een Kip-cavalier) moest trekken (voor de vakantie)....en mijn Simca 1510 SX het Kopje van Bloemendaal er niet mee op kon.
Maar eenmaal in de Eiffel aangekomen (Moesel) en de caravan op de camping stond, ben ik met die wagen flink wezen toeren…..en God zeg…wat reed dat ding lekker (snel) !!
Maar goed….ik wil het hier (vooral) over de Citroën’s hebben met een dieselmotor….maar af en toe een uitstapje vind ik niet erg hoor.
Lees net dat de Rolalie pas in 1937 met de Diesel kwam en niet in 1932 (toen waren er alleen nog benzine Rosalie’s.
Die Peugeotdiesels in de 504 werden overigens ook in de Ford Granada en Taunus gebruiket (weet niet of ze door Peugeot of Ford zijn ontwikkeld)
Toch wel grappig omdat PSA nu weer samen werkt met Ford voor wat betreft de diesels.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
De CX was denk ik de 2de en 1ste na oorlogse:
2175 cc 66 pk bij 4500tpm en 130 Nm bij 2750 tpm
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
zx19d schreef:Lees net dat de Rolalie pas in 1937 met de Diesel kwam en niet in 1932 (toen waren er alleen nog benzine Rosalie’s.
Die Peugeotdiesels in de 504 werden overigens ook in de Ford Granada en Taunus gebruiket (weet niet of ze door Peugeot of Ford zijn ontwikkeld)
Toch wel grappig omdat PSA nu weer samen werkt met Ford voor wat betreft de diesels.
Die 2.3 waar Bram het over had heeft ook nog dienst gedaan in de Sierra.
Ik zag op e.o.a. site, dat de 504 ook te leveren was met een 1.9-D diesel.
Zou DAT de voorloper zijn geweest van de latere 1905 D ??
En sinds welk jaar is die 1769 diesel (zonder turbo?) geproduceerd…..ik Google wat af…..maar kom er nog niet uit.
Er komen alweer een paar vragen bij mij op :
De GSA is nog t/m 1985 geproduceerd…....toen was de BX al 2 jaar leverbaar en het was vlak voor het moment dat hij ook de 1905-diesel kreeg.
Is er nooit (bijvoorbeeld in Frankrijk) een GSA met dieselmotor gemaakt… ?
Je weet tenslotte maar nooit bij Citroen….ze hebben er ook een Wankelmotor in gezet…..dus waarom niet (ook) een diesel ?
Ik weet niet welke diesels er toen beschikbaar waren,
maar de nieuwe diesel in een afgeschreven model zetten…
Ze doen soms gekke dingen bij Citroen,
maar de GS zou waarschijnlijk op sommige punten aangepast moeten worden hiervoor.
Ze hadden een leuk nieuw model, dus waarom zouden ze nog?
http://www.smitt.nl/bx/19_trd.html
Op pagina-2 van deze site staat het verhaal van de 1905-TD motor (waarschijnlijk van een Xantia of ZX), maar daar klopt dus (volgens miij) alleen het verhaal van die 105 PK niet van. :
En hij zegt daar zo stellig *Een GSA diesel bestaat niet,*....maar daar wil ik *Voetnoten* van zien. (® ad melkert )
een opvolger had zich laten zien.
Het was een witte BX TRD Turbo break uit 1990. Deze auto was weliswaar niet moeders mooiste, maar hij was wel voorzien van een bijzonder fijne motor: een 1905-cc turbodieselmotor uit een Citroen ZX.Deze motor past zonder problemen in een BX, waardoor je een behoorlijk krachtige auto creeert, 105 PK en 206 Nm. :
De originele BX Turbodieselmotor heeft een inhoud van 1769 cc en creeert 90 Pk en 180 Nm.
Marten Postma zal ik maar weer eens uit zijn garage trekken (is die BX 2.1 TD nu nog niet klaar? )...en mag hij zijn licht er eens over laten schijnen.
Bram schreef:http://www.smitt.nl/bx/19_trd.html
Op pagina-2 van deze site staat het verhaal van de 1905-TD motor (waarschijnlijk van een Xantia of ZX), maar daar klopt dus (volgens miij) alleen het verhaal van die 105 PK niet van. :
En hij zegt daar zo stellig *Een GSA diesel bestaat niet,*....maar daar wil ik *Voetnoten* van zien. (® ad melkert )
een opvolger had zich laten zien.
Het was een witte BX TRD Turbo break uit 1990. Deze auto was weliswaar niet moeders mooiste, maar hij was wel voorzien van een bijzonder fijne motor: een 1905-cc turbodieselmotor uit een citroën ZX.Deze motor past zonder problemen in een BX, waardoor je een behoorlijk krachtige auto creeert, 105 PK en 206 Nm. :
De originele BX Turbodieselmotor heeft een inhoud van 1769 cc en creeert 90 Pk en 180 Nm.Marten Postma zal ik maar weer eens uit zijn garage trekken (is die BX 2.1 TD nu nog niet klaar? )...en mag hij zijn licht er eens over laten schijnen.
Een GSA heeft een totaal andere motorruimte uitsluitend ingericht op het plaatsen van een 4 cilinder boxer motor. DAar lepel je niet ff zo een 4 cilinderlijn motor in. Dat past dus echt nooit!! En bovendiien. De GSA zat aan het eind van zijn productieleven, de BX stond al weer klaar. Denk je dan echt dat ze nog veel moeite gaan doen om een andere neus te ontwikkelen waar wel een dieselmotor inpast?? Ik dacht het niet.
Overigens, de BX Turbo D!2 rijd rond naar alle tevredenheid. Inmiddels een km of 4000 op de teller gezet en er zijn natuurlijk nog wel wat dingetjes die nog gedaan moeten worden (toerenteller, kachel, etc…) maar hij is al wel door de APK en ik kan er nu gewoon mee rijden.
Die witte BX met 1.9 TD ken ik wel. Die is van IJsbrant Smitt geweest (auto is inmiddels gesloopt). Deze motor is later nog overgegaan in een blauwe break. Vermogen en koppel klopt niet. Moet zijn. 90 pk en 196 Nm. Meer dan genoeg hoor. Doordat het koppel veel gunstiger vrijkomt dan bij een 1769 turbodiesel heb je voor je gevoel toch een heel wat prettiger motor voorin liggen. IJsbrant heeft overigens genoeg kennis van de GS(A) o.a. als lid van de technische commissie van de GSA vereniging om resoluut te kunnen stellen dat een GSA nooit met diesel is geleverd.
Groet,
Marten
Bram schreef:
En sinds welk jaar is die 1769 diesel (zonder turbo?) geproduceerd
De 1769 motor is in de Peugeot 205 gelanceerd was dus eind 1983 vanaf modellen jaar 1985 was de motor ook in de Visa leverbaar.
In de C15 die begin 1985 gelanceerd is was deze motor direct leverbaar.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
EW schreef:zx19d schreef:Lees net dat de Rolalie pas in 1937 met de Diesel kwam en niet in 1932 (toen waren er alleen nog benzine Rosalie’s.
Die Peugeotdiesels in de 504 werden overigens ook in de Ford Granada en Taunus gebruiket (weet niet of ze door Peugeot of Ford zijn ontwikkeld)
Toch wel grappig omdat PSA nu weer samen werkt met Ford voor wat betreft de diesels.
Die 2.3 waar Bram het over had heeft ook nog dienst gedaan in de Sierra.
hihi, mezelf quoten.
Ik vroeg mij af: De 2.3 heeft ook in de Sierra gelegen en werd daar opgevolgd door een 1.8 TD. Is dat soms?????