Ik vind het zelf moreel onjuist om een garagist te vragen een onderdeel wat je elders goedko(o)p(er) hebt gekocht te monteren. Als je (bijvoorbeeld) toe bent aan een nieuwe dynamo dan koop je die zelf en bouw je het ding zelf in of je laat het doen, maar dan koop je ook meteen de dynamo bij diegeen die hem er in zet.
Overigens heb ik wel boter op mijn hoofd nu: een oom heeft voor mij wel eens een bandje om een velgje geholpen (was van de skoeter) terwijl ik die band bij een totaal ander bedrijf gekocht had. Hij wou er niet eens geld voor ! Ik heb toen maar een tientje ofzo neergelegd en gezegd dat ik het niet op zou rapen. En aangezien het na sluitingstijd was en wij de enigen waren, moest hij het tientje wel opbergen.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik vind het zelf moreel onjuist om een garagist te vragen een onderdeel wat je elders goedko(o)p(er) hebt gekocht te monteren. Als je (bijvoorbeeld) toe bent aan een nieuwe dynamo dan koop je die zelf en bouw je het ding zelf in of je laat het doen, maar dan koop je ook meteen de dynamo bij diegeen die hem er in zet.
Overigens heb ik wel boter op mijn hoofd nu: een oom heeft voor mij wel eens een bandje om een velgje geholpen (was van de skoeter) terwijl ik die band bij een totaal ander bedrijf gekocht had. Hij wou er niet eens geld voor ! Ik heb toen maar een tientje ofzo neergelegd en gezegd dat ik het niet op zou rapen. En aangezien het na sluitingstijd was en wij de enigen waren, moest hij het tientje wel opbergen.
jij mischien wel ja.
maar je zou ze de kost moeten geven(lees moeten onderhouden) die het zonder schroom wel doen.
zelfs die waarvan je het in 1e instantie niet van zou verwachten doen het dus wel.
mvgr wupke
PS ik stop met posten in deze eindeloze discussie,,. punt is duidelijk…denk ik..
kreazyV8wuppo schreef:...maar ik lever alleen mijn werk en kunnen aan diegene die bereid zijn ervoor te betalen…
Dat is je goede recht. Je vraagt naar rato van je kwaliteiten en als de klant jouw prijs-kwaliteit verhouding goedkeurt is er een ontmoeting van vraag en aanbod.
Ik heb toevallig door enkele opruimwerkzaamheden de rekeningen van de in 1993 nieuw aangeschafte 19 TZD gevonden. Auto is weggegaan in 2001 met 3 ton op de klok (gesloopt).
Wat opvalt is dat tussen ‘93 en ‘98 er weinig is veranderd in de (arbeids-)kosten. Uurloon bij Cit-dealer van 50 GULDEN naar 75 GULDEN ex BTW. Kijk ik naar de de periode 1998 - 2003, dan zie ik een uurloon van 132 GULDEN ex in 2003. Ondertussen is het 150 GULDEN in 2005.
Dan kan je me veel vertellen, maar dergelijke stijgingen in een gelijke periode (93-98 vs. 98-03)? Dan worden bepaalde reparaties inderdaad te duur voor wat ze zijn. Daarbij zie ik de tegenwaarde niet toenemen t.o.v. voorgaande periode, dus vraag ik mij af wat er (behalve het ‘€’ afronden) serieus is gewijzigd in de bedrijfsvoering t.o.v. daarvoor.
* Milieueisen? (cq. -heffingen?)
* De uitgebreidere electronica in auto’s (opleiding van monteurs & aanschaf apparatuur)?
* iets anders?
Ik ben oprecht benieuwd naar een verklaring daarvan.
Inderdaad zullen de premium merken meer betaald krijgen. Ik meen dat hier in het westen al uurbedragen met drie cijfers voor de komma worden gerekend en betaald: de berijder (vaak zakelijk) ziet het niet.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
rb schreef:kreazyV8wuppo schreef:...maar ik lever alleen mijn werk en kunnen aan diegene die bereid zijn ervoor te betalen…
Dat is je goede recht. Je vraagt naar rato van je kwaliteiten en als de klant jouw prijs-kwaliteit verhouding goedkeurt is er een ontmoeting van vraag en aanbod.
Ik heb toevallig door enkele opruimwerkzaamheden de rekeningen van de in 1993 nieuw aangeschafte 19 TZD gevonden. Auto is weggegaan in 2001 met 3 ton op de klok (gesloopt).
Wat opvalt is dat tussen ‘93 en ‘98 er weinig is veranderd in de (arbeids-)kosten. Uurloon bij Cit-dealer van 50 GULDEN naar 75 GULDEN ex BTW. Kijk ik naar de de periode 1998 - 2003, dan zie ik een uurloon van 132 GULDEN ex in 2003. Ondertussen is het 150 GULDEN in 2005.Dan kan je me veel vertellen, maar dergelijke stijgingen in een gelijke periode (93-98 vs. 98-03)? Dan worden bepaalde reparaties inderdaad te duur voor wat ze zijn. Daarbij zie ik de tegenwaarde niet toenemen t.o.v. voorgaande periode, dus vraag ik mij af wat er (behalve het ‘€’ afronden) serieus is gewijzigd in de bedrijfsvoering t.o.v. daarvoor.
* Milieueisen? (cq. -heffingen?)
* De uitgebreidere electronica in auto’s (opleiding van monteurs & aanschaf apparatuur)?
* iets anders?Ik ben oprecht benieuwd naar een verklaring daarvan.
Inderdaad zullen de premium merken meer betaald krijgen. Ik meen dat hier in het westen al uurbedragen met drie cijfers voor de komma worden gerekend en betaald: de berijder (vaak zakelijk) ziet het niet.
inderdaad zijn de kosten met betrekking tot milieu enorm gestegen, net als de kosten voor energie en inderdaad de kosten voor opleiding en investeringen in de electronica en nieuwe apk apparatuur.
Maar het meest stegen de personeelskosten, mede door de nieuwe regelingen voor ARBO, ziekte geld en WAO-premie. Deze moeten alle door de werkgevers betaald worden. Die kosten moeten dus worden gedekt, dus uur tarief omhoog…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
kreazyV8wuppo schreef:Lelijke Eend schreef:Ik vind het zelf moreel onjuist om een garagist te vragen een onderdeel wat je elders goedko(o)p(er) hebt gekocht te monteren. Als je (bijvoorbeeld) toe bent aan een nieuwe dynamo dan koop je die zelf en bouw je het ding zelf in of je laat het doen, maar dan koop je ook meteen de dynamo bij diegeen die hem er in zet.
Overigens heb ik wel boter op mijn hoofd nu: een oom heeft voor mij wel eens een bandje om een velgje geholpen (was van de skoeter) terwijl ik die band bij een totaal ander bedrijf gekocht had. Hij wou er niet eens geld voor ! Ik heb toen maar een tientje ofzo neergelegd en gezegd dat ik het niet op zou rapen. En aangezien het na sluitingstijd was en wij de enigen waren, moest hij het tientje wel opbergen.
jij mischien wel ja.
maar je zou ze de kost moeten geven(lees moeten onderhouden) die het zonder schroom wel doen.
zelfs die waarvan je het in 1e instantie niet van zou verwachten doen het dus wel.
mvgr wupke
PS ik stop met posten in deze eindeloze discussie,,. punt is duidelijk…denk ik..
Het is mij door een dealer (niet-Citroën overigens) ook wel eens aangeboden hoor! Voor mijn Mitsu Galant uit ‘91 moest ik in 2002 een nieuwe benzine-vulpijp hebben, wegens poreus. Opgaaf gevraagd bij de echte dealer die na raadplegen van de prijs in de computer zelf met het idee kwamen van “Goh, is wel prijzig eigenlijk, als je er een op de sloop weet te bemachtigen zetten wij ‘m er wel voor je onder”. En aldus geschiedde. Vond ik best geschikt.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bassman schreef:“Goh, is wel prijzig eigenlijk, als je er een op de sloop weet te bemachtigen zetten wij ‘m er wel voor je onder”. En aldus geschiedde. Vond ik best geschikt.
Dat zal hij vast niet doen bij een mierenneuker die er van uit gaat dat dit gebruikelijk is. Jij zal wel een klant zijn geweest die de moeite waard was om te binden.
waterman771 schreef:rb schreef:kreazyV8wuppo schreef:...maar ik lever alleen mijn werk en kunnen aan diegene die bereid zijn ervoor te betalen…
Dat is je goede recht. Je vraagt naar rato van je kwaliteiten en als de klant jouw prijs-kwaliteit verhouding goedkeurt is er een ontmoeting van vraag en aanbod.
Ik heb toevallig door enkele opruimwerkzaamheden de rekeningen van de in 1993 nieuw aangeschafte 19 TZD gevonden. Auto is weggegaan in 2001 met 3 ton op de klok (gesloopt).
Wat opvalt is dat tussen ‘93 en ‘98 er weinig is veranderd in de (arbeids-)kosten. Uurloon bij Cit-dealer van 50 GULDEN naar 75 GULDEN ex BTW. Kijk ik naar de de periode 1998 - 2003, dan zie ik een uurloon van 132 GULDEN ex in 2003. Ondertussen is het 150 GULDEN in 2005.Dan kan je me veel vertellen, maar dergelijke stijgingen in een gelijke periode (93-98 vs. 98-03)? Dan worden bepaalde reparaties inderdaad te duur voor wat ze zijn. Daarbij zie ik de tegenwaarde niet toenemen t.o.v. voorgaande periode, dus vraag ik mij af wat er (behalve het ‘€’ afronden) serieus is gewijzigd in de bedrijfsvoering t.o.v. daarvoor.
* Milieueisen? (cq. -heffingen?)
* De uitgebreidere electronica in auto’s (opleiding van monteurs & aanschaf apparatuur)?
* iets anders?Ik ben oprecht benieuwd naar een verklaring daarvan.
Inderdaad zullen de premium merken meer betaald krijgen. Ik meen dat hier in het westen al uurbedragen met drie cijfers voor de komma worden gerekend en betaald: de berijder (vaak zakelijk) ziet het niet.
inderdaad zijn de kosten met betrekking tot milieu enorm gestegen, net als de kosten voor energie en inderdaad de kosten voor opleiding en investeringen in de electronica en nieuwe apk apparatuur.
Maar het meest stegen de personeelskosten, mede door de nieuwe regelingen voor ARBO, ziekte geld en WAO-premie. Deze moeten alle door de werkgevers betaald worden. Die kosten moeten dus worden gedekt, dus uur tarief omhoog…
maar heb iedereen hier niet mee te maken
patje74 schreef:karel schreef:
Dat de basisprijs van een dynamo die ik als consument betaal daardoor uiteindelijk een keer of 6 over de kop gaat lijkt me toch niet overdreven. Het is absoluut techniek uit het jaar 0, er zitten geen kostbare componenten in. Als zoiets een tientje productiekosten vergt dan denk ik dat het héél dik betaald is, en dat ik er nog een gouden poelie bij krijg ook.
Een revisiebedrijf zan nooit en te nimmer een dynamo meer reviseren als jouw genoemde prijzen realistisch zouden zijn, zij hebben immers geen dure tussenhandel. Hij kan voor de prijs die hij voor een revisie vangt 3, 4 of wel meer dynamo’s nieuw in kopen! Hij kan zijn personeel wel de straat op sturen, machtig!
En toch blijven die gekken zich bezig houden met deze bezigheidsteraphie….. Malloten zijn het!
Klopt, en dat vinden ze zelf ook! Ga maar eens kijken wat je er in de bak aantreft: inderdaad, toen ik mijn revisiedynamo al na een maand moest omruilen kreeg ik gewoon een nieuwe mee. Dat soort activiteiten is gewoon aflopende zaak.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroenc2 schreef:maar heb iedereen hier niet mee te maken
Maar zijn er niet heel veel dingen duurder geworden?
En er zijn wel degelijk dingen die alleen voor garages mee tellen.
patje74 schreef:citroenc2 schreef:maar heb iedereen hier niet mee te maken
Maar zijn er niet heel veel dingen duurder geworden?
En er zijn wel degelijk dingen die alleen voor garages mee tellen.
benzine
koste rond de 1,75 NLG nu ruim 1 euro = iets van bijna 3 NLG schat ik.
diesel idem ,, LPG was 44 guldencenten nu 55 euroct..
jaja die doet ook mee, is de garage nou de boosdoener of Zalm?
greets van wupke:die zegt, kijk verder dan allen de garage ... :photo
patje74 schreef:Bassman schreef:“Goh, is wel prijzig eigenlijk, als je er een op de sloop weet te bemachtigen zetten wij ‘m er wel voor je onder”. En aldus geschiedde. Vond ik best geschikt.
Dat zal hij vast niet doen bij een mierenneuker die er van uit gaat dat dit gebruikelijk is. Jij zal wel een klant zijn geweest die de moeite waard was om te binden.
Nah, zoveel binding had ik niet echt…. Ik had die auto particulier gekocht toen-ie 7 jaar oud was. Was in onderhoud bij een kleine allround garage en alleen als ik iets specifieks van de dealer moest hebben ging ik daarnaartoe. Dus ‘t was niet zo dat ik direct heel erg interessant leek of zo. Ik heb daar nooit een auto gekocht. Ze hebben iets soortgelijks gedaan toen een ECU van die auto kapot was. Nieuwe kostte 1600 euro en ze hebben ‘m uiteindelijk door een gespecialiseerd bedrijf laten maken. Was ik inclusief alles iets meer dan 600 euro kwijt. Gewoon klantgericht denken, lijkt me (of mazzel). Ik was er in elk geval erg blij mee en dat heb ik ze dus ook wel verteld.
fftopic Mocht ik dus ooit weer Mitsubishi gaan rijden, dan ga ik daar naartoe
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
als de dealer goed is voor mij, ben ik dat ook voor hem.
als hij mij corrrect behandeld is hij ook de enigste die aan mijn auto komt voor onderhoud, wat de prijs dan ook is.
Ze hebben iets soortgelijks gedaan toen een ECU van die auto kapot was. Nieuwe kostte 1600 euro en ze hebben ‘m uiteindelijk door een gespecialiseerd bedrijf laten maken. Was ik inclusief alles iets meer dan 600 euro kwijt. Gewoon klantgericht denken, lijkt me Rolling Eyes (of mazzel). Ik was er in elk geval erg blij mee en dat heb ik ze dus ook wel verteld.
hmm is wel even 600 euro omgerekend ff 1400 NLG,,dure pjuter als je het mij vraagt.
groetjes wupke:die de 1e Citro rijder nog moet vinden die zonder blikken of blozen even zijn pjuter laat vervangen voor 600 euro.
[groetjes wupke:die de 1e Citro rijder nog moet vinden die zonder blikken of blozen even zijn pjuter laat vervangen voor 600 euro.
dat zal ik dan wel zijn, en als de auto ouder is dan 4 jaar ruil ik hem in.
Voor een pjuter (?) zou ik ook geen 600 EUR neerleggen.