EW schreef:
Ik vroeg mij af: De 2.3 heeft ook in de Sierra gelegen en werd daar opgevolgd door een 1.8 TD. Is dat soms?????
Nee de Sierra had 1753 CC en 75 PK is dus een andere motor.
Pas sinds kort met de 1.4 HDI en andere nieuwe motoren bv 2.7 HDI welke nu alleen nog in de Jaguar ligt maar straks ook in de C6 misschien C5 en de groote Peugeots komt, wordt er weer samen gewerkt met Ford.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Er zijn nog al wat niet PSA auto’s die wel de dieselmotoren van PSA hebben gebruikt:
FSO de 1.9 D
Rover de 1.8 TD en de 1.4 D
Lada Niva 1.9D
Hyundai Lantra 1.9D
Suzuki Vitara 1.9D
Mega Tjaffer de 1.4D (tevens onderstel van de AX)
Er zijn er waarschijnlijk nog wel meer.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
zx19d schreef:Er zijn nog al wat niet PSA auto’s die wel de dieselmotoren van PSA hebben gebruikt:
FSO de 1.9 D
Rover de 1.8 TD en de 1.4 D
Lada Niva 1.9D
Hyundai Lantra 1.9D
Suzuki Vitara 1.9D & 2.0 HDI
Mega Tjaffer de 1.4D (tevens onderstel van de AX)
Er zijn er waarschijnlijk nog wel meer.
Suzuki heeft een PSA D in de Liana liggen (de 1.4 HDi)
Ford:
Granada 2.1D & 2.5D (uit 505)
Taunus: NOOIT met diesel leverbaar geweest.
Sierra 2.3D: uit 504 & 505
Scorpio 2.5D (T)D: uit 505 (tot 1993 / 1994)
Volgens mij was er ook een portugese jeep die met Peugeot 2.5D werd uitgerust.
De Suzuki Baleno (Station) heeft ook een PSA Diesel.
Staat zelfs in de brochure dat het een diesel is van PSA
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
mpostma schreef:Bram schreef:http://www.smitt.nl/bx/19_trd.html
Op pagina-2 van deze site staat het verhaal van de 1905-TD motor (waarschijnlijk van een Xantia of ZX), maar daar klopt dus (volgens miij) alleen het verhaal van die 105 PK niet van. :
En hij zegt daar zo stellig *Een GSA diesel bestaat niet,*....maar daar wil ik *Voetnoten* van zien. (® ad melkert )
een opvolger had zich laten zien.
Het was een witte BX TRD Turbo break uit 1990. Deze auto was weliswaar niet moeders mooiste, maar hij was wel voorzien van een bijzonder fijne motor: een 1905-cc turbodieselmotor uit een citroën ZX.Deze motor past zonder problemen in een BX, waardoor je een behoorlijk krachtige auto creeert, 105 PK en 206 Nm. :
De originele BX Turbodieselmotor heeft een inhoud van 1769 cc en creeert 90 Pk en 180 Nm.Marten Postma zal ik maar weer eens uit zijn garage trekken (is die BX 2.1 TD nu nog niet klaar? )...en mag hij zijn licht er eens over laten schijnen.
...Die witte BX met 1.9 TD ken ik wel. Die is van IJsbrant Smitt geweest (auto is inmiddels gesloopt). Deze motor is later nog overgegaan in een blauwe break. Vermogen en koppel klopt niet. Moet zijn. 90 pk en 196 Nm….
Aha, dan zat ik er niet ver vandaan, heb blijkbaar Roel Tiemersma verward met IJsbrant Smitt wat website betreft. Ik dacht al dat ik een beetje gek was geworden (inkoppertje ).
Ik heb overigens ook wel eens gelezen in een klassiekertijdschrift (vraag me niet welke, is al een tijd geleden) van een DS break met dieselmotor die ergens op een Franse sloperij stond. Was er eentje met de laatste neus. Waarschijnlijk een experimenteel model, voor zover ik weet is de ID/DS nooit in serie gebouwd met dieselmotor.
Bram schreef:Ik zag op e.o.a. site, dat de 504 ook te leveren was met een 1.9-D diesel.
Zou DAT de voorloper zijn geweest van de latere 1905 D ??
En sinds welk jaar is die 1769 diesel (zonder turbo?) geproduceerd…..ik Google wat af…..maar kom er nog niet uit.
Mogelijk dat dat de voorloper was. Maar voor zover ik weet is die 1905 diesel het eerst gemonteerd in de Peugeot 305, de BX volgende korte tijd later. Overigens, het schijnt dat de 1905 diesel ook ooit eens in een motorfiets is ingebouwd, maar tot serieproduktie is het nooit gekomen.
zx19d schreef:EW schreef:
Ik vroeg mij af: De 2.3 heeft ook in de Sierra gelegen en werd daar opgevolgd door een 1.8 TD. Is dat soms?????
Nee de Sierra had 1753 CC en 75 PK is dus een andere motor…
Klopt. De 1.8 uit de Sierra was een doorontwikkeling van de 1.6 die eerder in de Fiesta en de Escort/ Orion werd gemonteerd. Qua betrouwbaarheid geen toppertje (gevoelig op distri.riem), maar wel erg zuinig.
Qua motoren familie:
Bram schreef:
Ik zag op e.o.a. site, dat de 504 ook te leveren was met een 1.9-D diesel.
Zou DAT de voorloper zijn geweest van de latere 1905 D ??
Nee Bram: dat is een motor die zelfs nog in de 404 heeft gelegen (ik geloof 1948 cc)
Of die motor het begin was van de vervolgserie 2.1/2.3/2.5 in de 504 / 505 reeks weet ik niet, het heeft iig NIETS te maken met de 19 XUD.
(jaartallen zijn brondata, niet introductiedata)
1.9: 1948 cc:
2.1: 2112 cc: 65pk@4500rpm / 118Nm@2500rpm (1981)
2.3: 2304 cc: 70pk@4500rpm / 131Nm@2000rpm (1981)
2.3turbo: 80pk@4250rpm / 184Nm@2000rpm (1984)
2.5: 2498 cc: 76pk@4500rpm / 150Nm@2000rpm (1988)
2.5 turbo: 96pk@4150rpm / 206Nm@2000rpm (1984)
2.5 turbo tussenkoeler: 110pk@4150rpm / 237Nm@2000rpm (1988)
Geleverd in:
1.9: 404,
2.1: 504, Granada
2.3: 504, 505, Sierra
2.3t: 505, 604, Tagora
2.5: 505, Granada, Scorpio
2.5t: 505, 604, Scorpio
2.5tt: 505.
Misverstand 1: De CX 25 diesel en de Peugeot 505 2.5D zijn NIET verwant. CX Diesel begon als 2.2 (gebaseerd op de benzinemotor) en werd vergroot om uiteindelijk te eindigen als 2500cc: dus
CX:
2.2
staat eerder in het draadje beschreven
2.5: 2500cc: 75pk@4250rpm / 147Nm@2000rpm (1988)
2.5turbo 96 pk@3700rpm / 216Nm@2000rpm (1984)
2.5turbo tussenkoeler:122 pk@3900rpm / 255Nm@2000rpm (1988)
Alleen geleverd in CX voor zover ik weet, maar ik denk dat er meer modellen zijn, zeker de busjes / zusjes (c25 / J5)
XUD:
De eerste gezamenlijke ontwikkeling van PSA was de XUD 1.9 die in 1983 debuteerde in de Talbot Horizon. Later volgden een hele trits modellen. De motoren die in deze familie hoorden:
1.8: 1769cc: 60pk@4600 / 114Nm@2000 (1992)
1.8 turbo: 78pk@4300 / 157Nm@2100 (1992)
1.8 turb0 + tussenkoeler 90pk@4300 / 180Nm@2100 (1992)
1.9: 1905cc 65pk@4600 / 118Nm@2000 (1986)
- vanaf 1988: 71pk@4600 / 120Nm@2000 (1989)
- vanaf 1992 met EGR: 69pk
(leuk om te zien dat ZX’en 1.9D in België dit niet hadden en de Nederlandse ZX’en 1.9D dus lieten staan in de toenmalige tests.)
1.9 soft turbo: 75pk@4680 / 135Nm@2250(1998)
1.9 turbo + tussenkoeler: 92pk@4000 / 196Nm@2250 (1998)
2.1 12v
2138cc 83pk@4600 / 145Nm@2000 (1992)
2.1 turbo+ tussenkoeler 12v
2088cc 107pk@4300 / 234Nm@2000 (1992) 109pk@4300 / 250Nm@2000 (1998)
Verschil in de 2.1 turbo zit ‘m waarschijnlijk in de gebruikte dieselpomp. Die was in de Xm / 605 mechanisch en later in Xantia en 406 electronisch. De wijziging zorgde ervoor dat het turbogat (onder 2000 toeren gebeurde niets volgens de autopers) verminderd werd.
Of de 2.5 motor die in de XM en 605 vanaf 1994 werd geleverd ook tot deze familie behoort weet ik niet. Hij is iig ook met de 3-kleps kop uitgerust. Echter, de boring van de cilinders is van 86mm naar 92mm toegenomen. Ik meende te weten dat het XU(D) blok een dergelijke vergroting niet toestond. Ik ben geen techneut, dus misschien kan iemand hier nog licht in de duisternis brengen. Volledigheidshalve
2.5 TD12
2446cc turbo + tussen koeler: 129pk@4300 / 285Nm@2000 (1996)
Geleverd in o.m.:
1.8: 205, 309 (?), BX, ZX,
1.8t: 205, 309
1.8tt: 405, BX
1.9: 205, 306, 309, 405, BX, ZX, Xantia, Xsara, Horizon, Solara
1.9st: 406, Xantia
1.9tt: 405, 406, ZX, Xantia, Xsara, 806, Evasion
2.1: 605,XM
2.1tt 406, 605, 806, Xantia, XM, Evasion
2.5: 605, Xm
TUD:
Eind 1986 was de AX geïntroduceerd. Het welbekende XUD blok paste niet en daarvooor werd een ‘kleine’ dieselmotor ontwikkeld op het toen net nieuwe TU-benzine blok, hetgeen de benaming TUD verklaart. Introductie in de AX in 1988:
1.4
1360 cc: 53pk@5000 / 85Nm@2500 (1992)
1.5
1527 cc: 58pk@5000 / 95Nm@2500 (1996)
DW
Met de introductie van de 206 GTi kwam een nieuw benzinemotoren familie bij PSA op de markt: de EW serie. De traditie van de diesels die qua maatvoering verwant zijn aan de benizneblokken werd in ere gehouden. De nomenclatuur veranderde wel, want waar voorheen een –D werd toegevoegd, wijzigde men nu de E (Essence) naar D(iesel): de DW serie.
1.9 1868cc
8v 71pk@4600 / 125Nm@2500 (2003)
2.0: 1997cc
8v turbo: 90pk@4000 / 205Nm@ 900 (later 1750) (1999 / 2001)
8v of 16v turbo met tussenkoeler? 95pk@???? / ???Nm@????
8v turbo tussenkoeler 110pk@4000 / 250Nm@1750 (1998)
16v turbo tussenkoeler 110pk@4000 / 270Nm@1750 (2003)
16v turbo tussenkoeler Siemens 136pk@4000 / 320Nm@1750 (2004) ( bij overboost 340Nm)
2.2: 2179cc
16v turbo tussenkoeler 130pk@4000 / 314Nm@2000 (2003)
16v turbo tussenkoeler 136pk@4000 / 317Nm@2000 (2003)
Geleverd in o.m.
1.9 71: Xsara, berlingo
2.0 90: Berlingo, Xsara, Xantia, C5, 206, 306, 307, 406, Partner,
2.0 95: Expert, Jumpy
2.0 110 / 250: Xantia, Xsara, 307, 406, 607,
2.0 110 / 270: C8, 807, Jumpy, Expert
2.0 136 307,407, Volvo S40/V50, Ford Focus C-max
2.2 130 C8, 807
2.2 136 C5, 607
Last but not least is de TUD reeks opgevolgd door een in samenwerking met Ford ontwikkelde ‘kleine’dieselreeks: de DV serie. Hiervan zijn geen parallellen te trekken met een benzinereeks, maar wat niet is kan nog komen
1.4: 1398cc
8v turbo 68pk@4000 / 150Nm@1750 (2003)
16v turbo tussenkoeler 90pk@4000 / 200Nm@1750 (2003)
1.6 : 1560cc
16v turbo tussenkoeler: 109pk@4000 / 240Nm@1750 (bij overboost 260Nm) (2004)
Geleverd in
1.4 68 : C2, C3, Xsara, 206, 307, Ford Fiesta, Mazda2
1.4 90: C3
1.6: 206, 307, 407, Xsara Picasso, Mazda3, Volvo S40-V50
Commentaar / Aanvullingen zijn welkom / er kunnen kleine wijzigingen over de jaren en per type zijn.
Ik had ook wat vraagjes over diesels.
Ik weet hoe een diesel en een benzinemotor werkt (uitlag van pa + gehad op school (werktuigbouw)) dus *hoe* het werkt snap ik, maar het *waarom* is me nog niet altijd even duidelijk.
Waar ik nieuwschierig naar ben:
-Waarom is een auto met een 1500cc dieselmotor beter in het trekken van een caravan en een (bijna) identieke auto met een 1500cc benzinemotor beter in het trekken van een sprintje ?
-Waarom verlagens ze de compressie van een dieselmotor niet en schroeven ze er een bougie in (dan heb je minder energieverlies door de compressie, lijkt me) ? Misschien zijn de verstuivers dan ook te vervangen door een ‘normale’ carburateur of injectie (al weet ik niet of dit voordelen heeft).
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik had ook wat vraagjes over diesels.
Ik weet hoe een diesel en een benzinemotor werkt (uitlag van pa + gehad op school (werktuigbouw)) dus *hoe* het werkt snap ik, maar het *waarom* is me nog niet altijd even duidelijk.
Waar ik nieuwschierig naar ben:
-Waarom is een auto met een 1500cc dieselmotor beter in het trekken van een caravan en een (bijna) identieke auto met een 1500cc benzinemotor beter in het trekken van een sprintje ?
-Waarom verlagens ze de compressie van een dieselmotor niet en schroeven ze er een bougie in (dan heb je minder energieverlies door de compressie, lijkt me) ? Misschien zijn de verstuivers dan ook te vervangen door een ‘normale’ carburateur of injectie (al weet ik niet of dit voordelen heeft).
een dieselmotor kan beter trekken omdat deze meer koppel heeft…bij een lager toerental als een benzinemotor.
een benzinemotor sprint beter omdat ze meer vermogen hebben….(dat is nu, omdat er moderne dieseltechnieken zijn voorbij, dat een diesel “sloom” is).
Omdat een DM(dieselmotor) meer koppel heeft is deze vlugger bij tussensprints (50-80, 80-120).
en als ze bij een diesel de compressie verlagen is er kans dat de diesel niet “ontsteekt”, dat doet de diesel nl “zelf” door de hoge druk, dus hoge temperatuur.
Als dit niet klopt, waarschuw me ff…
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Lelijke Eend schreef:Waarom verlagens ze de compressie van een dieselmotor niet en schroeven ze er een bougie in (dan heb je minder energieverlies door de compressie, lijkt me) ? Misschien zijn de verstuivers dan ook te vervangen door een ‘normale’ carburateur of injectie (al weet ik niet of dit voordelen heeft).
Tja, ik vraag me wel eens het tegenovergestelde af: waarom verhogen ze de compressie van een benzinemotor niet zodat deze uit zichzelf kan ontbranden waardoor er geen ontsteking meer nodig is? Probleem kan de brandstofpomp zijn, maar aangezien er tegenwoordig ook al direct geinjecteerde benzinemotoren zijn zou dat probleem ondervangen kunnen worden… Ik zal vast wel een beredeneringsfoutje maken, wie weet meer van deze materie? :
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik ben geen expert hoor, maar heeft dat niet wat te maken met detonatie? Als je benzine onderzoveel druk en warmte brengt, dan gaat het toch gewoon exploderen? Nouja ik ben geen chemicus, maar volgens mij krijg je dan iets dat in militaire kringen als “fuel-air explosives” wordt benoemd, en da’s het krachtigste conventionele explosief ter wereld…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Als je benzine onde rdergelijke hoge drukken gaat zetten word de benzine weer vloeibaar en krijg je dus druppels, waardoor je geen ontbranding krijgt. daarom kan je bv je kop ook niet onbeperkt vlakken, en word bij turbo benzine motoren ook de compresie verlaagd, mede om dit effect tegen te gaan
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Tom Duckpower schreef:
een dieselmotor kan beter trekken omdat deze meer koppel heeft…bij een lager toerental als een benzinemotor.
een benzinemotor sprint beter omdat ze meer vermogen hebben….(dat is nu, omdat er moderne dieseltechnieken zijn voorbij, dat een diesel “sloom” is).
Omdat een DM(dieselmotor) meer koppel heeft is deze vlugger bij tussensprints (50-80, 80-120).en als ze bij een diesel de compressie verlagen is er kans dat de diesel niet “ontsteekt”, dat doet de diesel nl “zelf” door de hoge druk, dus hoge temperatuur.
Als dit niet klopt, waarschuw me ff…
Okee, maar hoe komt het dat een dieselmotor meer koppel heeft en een benzinemotor meer vermogen ?
vortex schreef:Als je benzine onde rdergelijke hoge drukken gaat zetten word de benzine weer vloeibaar en krijg je dus druppels, waardoor je geen ontbranding krijgt. daarom kan je bv je kop ook niet onbeperkt vlakken, en word bij turbo benzine motoren ook de compresie verlaagd, mede om dit effect tegen te gaan
Het heeft toch ook te maken met pingelen en de daardoor ontstane schade ?
Schijt aan originaliteit.
daar vraag je me wat, heeft er volgens mij mee te maken dat je voor veel vermogen een hoog toerental nodig hebt, en met hoge toerentallen is een diesel niet zo blij…
Tom Duckpower schreef:daar vraag je me wat, heeft er volgens mij mee te maken dat je voor veel vermogen een hoog toerental nodig hebt, en met hoge toerentallen is een diesel niet zo blij…
Waarom niet en waarom hebben diesels en benzines dan geen gelijk koppel ?
(vermogen is toch koppel maal toerental?)
Schijt aan originaliteit.
zoveel weet ik er ook niet vanaf….