mpostma schreef:Voor een pjuter (?) zou ik ook geen 600 EUR neerleggen.
bingo.
greets wupke.
Bassman schreef:
fftopic Mocht ik dus ooit weer Mitsubishi gaan rijden, dan ga ik daar naartoe
En dergelijke klantbinding deed de Peugeotdealer waar onze 205 vandaan komt (bij jullie in het dorp) ook: onze 205 heeft een keer een sloop-radiateur gekregen en nog wel een paar van dat soort dingen. Gevolg: mijn schoonvader komt er nog steeds en mijn schoonzus gaat er nu ook naar aanleiding van alle ervaringen naartoe.
Ze zijn er dus zeker nog. En als ik daar voor een klein dingetje kwam, liep bij meer dan 10 minuten gewoon de teller. Maar ik vind dat niet abnormaal. Ik had ook de gewoonte om als ik voor iets langskwam even een belletje te doen.
En zo werd ik ook door de Citroën-dealer behandeld. Maar toen ik daar de jongere monteurs schamper hoorde doen over Citroëns en dat hun kadettjes gaver waren had ik niet zo’n zin meer dat tarief te betalen. Kwam ook nog bij dat die dealer wat onpraktisch zat en de specialist in Hengelo bij mijn Carpool-collega om de hoek.
kreazyV8wuppo schreef:patje74 schreef:citroenc2 schreef:maar heb iedereen hier niet mee te maken
Maar zijn er niet heel veel dingen duurder geworden?
En er zijn wel degelijk dingen die alleen voor garages mee tellen.
benzine
koste rond de 1,75 NLG nu ruim 1 euro = iets van bijna 3 NLG schat ik.
diesel idem ,, LPG was 44 guldencenten nu 55 euroct..
jaja die doet ook mee, is de garage nou de boosdoener of Zalm?greets van wupke:die zegt, kijk verder dan allen de garage ... :photo
ik denk dat jullie me verkeerd begreppen hebben ik weet dat het meeste uit den haag komt maaer ik bedoelde heb elke branche hier niet mee te maken kwa regeltjes enz
Pjuter = computer. Ik neem aan dat je dat begrijpt ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Pjuter = computer. Ik neem aan dat je dat begrijpt ?
Hee, heb je em wel teruggevonden in de dikke van dale? Ik heb geen computer in mijn BX zitten. Hooguit een embedded microprocessor in mijn MP3 speler. ‘t Dieseltje doen het zonder compu….
Oh wacht ff: de toulouse… nou, als die ECU kapot gaat gaat dat hok de pers in.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Even wat over onderdelen, verschil tussen origineel versus universeel.
Er zit wel degelijk verschil in een groot aantal onderdelen wat je bij de dealer haalt of ergens anders (waar dan ook). Het door Bram aangehaalde onderdeel, de retourbundel van de BX, de octopus… haal je die bij Citroen, gaat hij beduidend langer mee dan een goedkoper exemplaar. Of aandrijfashoezen… originele gaan gewoon veel langer mee. Nog een voorbeeld? Handremkabels, plaatwerk… Maar er zijn ook tal van onderdelen die gelijk zijn van kwaliteit.
En dan het prijsverschil van de onderdelen. Jullie moeten je van een ding bewust zijn, Citroen levert alle, lees alle onderdelen voor de auto. Brezan, Lausalec, Autoparts of wie dan ook levert maar een heel beperkt gedeelte van deze onderdelen, dat zijn dan de zogenaamde hardlopers. Citroen moet alle onderdelen op vorraad hebben, sommige onderfdelen liggen jaren op voorraad terwijl ze niet verkocht worden. De kosten voor het op voorraad hebben van al deze onderdelen wordt verdeeld over alle onderdelen, dus ook over een temperatuur sonde. Dat maakt het dus dat deze onderdelen soms iets duurder zijn.
Verder de band tussen dealer en klant… die doet heel veel, maar het eerste woord is altijd aan de dealer, als hij een verkeerde indruk maat bij de klant, komt de klant niet terug. Als de klant een verkeerde indruk maakt bij de dealer, maar de dealer blijft vriendelijk en beleefd met de allervriedenlijkste smile op zn gezicht, komt de klant weer terug..
Als een klant vriendelijk is tegen mij, ben ik veel eerder bereidt om iets (meer) te doen, begint de klant van “je moet” aha dan heb ik wel eens de neiging om vervelend te doen…. maar ja ik eet van die klanten en dus doe ik ook tegen dat soort klanten allervriendelijkst.
(enne wie goed doet wie goed ontmoet)
Er zijn ook collega’s die zeggen ik ben baas in iegen tent, die en die klanten wil ik niet hebben, als ze bij mijmet een odnerdeel aankomen stuur ik ze lekker weg…. Is inderdaad het meest voor de hand liggend… Toch moeten deze collega’s in deze tijden ook maar eens rekening houden met het feit dat het niet de allerbeste tijden zijn… dus ik pak alles wat ik pakken kan (effe positief gezien) als ze bij mij met een onderdeel aankomen zet ik het er wel op… wel rekenen dat ik ruim de tijd neem hoor.. Laats belde iemand mij op met de vraag wat kost bij u banden monteren…. Ik in al mijn eerlijkheid nou dat en dat…. o dan kom ik bij u de banden laten monteren. Ik vraag dus wat wilt uy er onder hebben dan? Nou ik sta hiet bij de Bandenhal en daar heb ik ze gekocht, maar hier kost monteren en balanceren dat en dat, en dat scheeelt toch een zoveel euro, dus ik neem ze wel mee naar u en dan kunt u ze monteren. Tja daar sta je dan.. maar Man om man woord om woord, maar mocht deze klant nog s een keer komen…
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
kreazyV8wuppo schreef:Ze hebben iets soortgelijks gedaan toen een ECU van die auto kapot was. Nieuwe kostte 1600 euro en ze hebben ‘m uiteindelijk door een gespecialiseerd bedrijf laten maken. Was ik inclusief alles iets meer dan 600 euro kwijt. Gewoon klantgericht denken, lijkt me Rolling Eyes (of mazzel). Ik was er in elk geval erg blij mee en dat heb ik ze dus ook wel verteld.
hmm is wel even 600 euro omgerekend ff 1400 NLG,,dure pjuter als je het mij vraagt.
groetjes wupke:die de 1e Citro rijder nog moet vinden die zonder blikken of blozen even zijn pjuter laat vervangen voor 600 euro.
Toch…... het komt zelden voor bij mij (want computers worden veel te vaak onterecht vervangen) als ik mijn verhaal onderbouw en ik heb de klant op de hoogte gehouden van alle bevindingen in de daar voorafgaande periode, laten klanten zonder blikken of blozen dure reparaties uitvoeren, dus ook computers vervangen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Even wat over onderdelen, verschil tussen origineel versus universeel.
Er zit wel degelijk verschil in een groot aantal onderdelen wat je bij de dealer haalt of ergens anders (waar dan ook). Het door Bram aangehaalde onderdeel, de retourbundel van de BX, de octopus… haal je die bij Citroen, gaat hij beduidend langer mee dan een goedkoper exemplaar. Of aandrijfashoezen… originele gaan gewoon veel langer mee. Nog een voorbeeld? Handremkabels, plaatwerk… Maar er zijn ook tal van onderdelen die gelijk zijn van kwaliteit.
Ik deel die mening niet bepaald. Voor de duidelijkheid: mijn referentiekader aangaande Citroën is de BX. Ik ken daarvoor géén imitatie-octopus (waar iedereen steeds over praat maar die nog nooit door iemand in het echt is gezien), wél eentje die ik voor de helft van de dealerprijs kan krijgen en dat is een origineel Citroën-onderdeel en echt 100% precies hetzelfde ding als wat er onder vandaan kwam, in het Cit-zakje, met hetzelfde merk en productiestempel etc. De prijs die ik ervoor betaalt maakt niet uit voor de levensduur verwacht ik.
Handremkabels in imitatie-vorm zijn er in een paar soorten. De imitatie-kabels zijn zowat gelijk aan origineel alleen wat minder stijf, en daardoor voor sommige auto’s dé oplossing voor aanlopende handremkabels omdat die originele dingen domweg te stijf (te weinig buigzaam bij insturend wiel) zijn.
De écht goedkope imitatie (tientje) is kwalitatief wat minder (slechtere afdichting), maar de soepeler buitenmantel kan toch zorgen voor een lange levensduur. De meeste kabels sneuvelen bij mij (en vele anderen) namelijk door een doorgesleten buitenmantel, niet door een defect aan de binnenkabel of loodjes/ogen.
Jullie moeten je van een ding bewust zijn, Citroen levert alle, lees alle onderdelen voor de auto. Brezan, Lausalec, Autoparts of wie dan ook levert maar een heel beperkt gedeelte van deze onderdelen, dat zijn dan de zogenaamde hardlopers. Citroen moet alle onderdelen op vorraad hebben, sommige onderfdelen liggen jaren op voorraad terwijl ze niet verkocht worden. De kosten voor het op voorraad hebben van al deze onderdelen wordt verdeeld over alle onderdelen, dus ook over een temperatuur sonde. Dat maakt het dus dat deze onderdelen soms iets duurder zijn.
Ja dat is absoluut waar. Maar dat heeft ook een reden. Juist dáárom moet Citroën er eens voor zorgen dat ze zichzelf voor hardlopers niet uit de markt prijzen!
Iets dergelijks heeft Opel een jaar of 10 geleden gedaan: alle onderdelenprijzen naar “normaal” niveau bijgesteld. Citroën heeft dat nog steeds niet gedaan, helaas.
Ook zou het Citroën sieren als het zijn historische modellen eens wat beter bedeelde. Ik wil best wat meer betalen bij een dealer voor bepaalde onderdelen als ik zéker weet dat ik die over 5, 10 of 15 jaar vanaf nu daar nog steeds kan krijgen. Maar nee, zo werkt het niet. Je moet het nú al voor de BX met de uit dode stock teruggekomen spullen doen.
Ich bin ein Breaker
hier heb karel wel een punt vind ik citroen doet redelijk snel de onderdelen eruit maar ik denk dat er meerdere merken zijn die dat doen
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik deel die mening niet bepaald. Voor de duidelijkheid: mijn referentiekader aangaande Citroën is de BX. Ik ken daarvoor géén imitatie-octopus (waar iedereen steeds over praat maar die nog nooit door iemand in het echt is gezien), wél eentje die ik voor de helft van de dealerprijs kan krijgen en dat is een origineel Citroën-onderdeel en echt 100% precies hetzelfde ding als wat er onder vandaan kwam, in het Cit-zakje, met hetzelfde merk en productiestempel etc. De prijs die ik ervoor betaalt maakt niet uit voor de levensduur verwacht ik.
Dit wordt zon lekker welles nietes spelletje…. ik zit dagelijks in de auto’s. Ik zoek ook frequent naar alternatieven zodat ik “meer” kan verdienen. Ik kom/kwam dus bijvoorbeeld ook retourbundels tegen de een stuk goedkoper zijn/waren dan bij Citroen. Mijn leverancier waarschuwde me echter van luister Johan, deze gaan korter mee dan de originele. Ze zijn/waren er dus wel zeker
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
karel schreef:Citroën er eens voor zorgen dat ze zichzelf voor hardlopers niet uit de markt prijzen!
Iets dergelijks heeft Opel een jaar of 10 geleden gedaan: alle onderdelenprijzen naar “normaal” niveau bijgesteld. Citroën heeft dat nog steeds niet gedaan, helaas..
Dan moet je lekker een Opel kopen.
karel schreef:Ook zou het Citroën sieren als het zijn historische modellen eens wat beter bedeelde. Ik wil best wat meer betalen bij een dealer voor bepaalde onderdelen als ik zéker weet dat ik die over 5, 10 of 15 jaar vanaf nu daar nog steeds kan krijgen. Maar nee, zo werkt het niet. Je moet het nú al voor de BX met de uit dode stock teruggekomen spullen doen.
Het lijkt me weinig zinvol voor een fabrikant als citroën om onderdelen te blijven leveren voor een BX. Dat wordt nooit een echte klassieker, en over 10 jaar zijn er dus echt niet genoeg Bxjes over om die investering te verantwoorden.
Bij een merk als mercedes ligt dat anders, er rijden duizenden benzen van meer dan 25 jaar oud over de gehele wereld en dus is het nog steeds winstgevend om daar onderdelen voor te leveren.
Misschien een benz of opel kopen? Overigens is dus bij mercedes bijna alles te koop voor bijna alle modellen. Alleen wil je dus echt niet weten wat het kost….. een deurrubber voor een W123 van 1980 kost ook gewoon 340 euro…. maar beter duur dan niet te koop?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:karel schreef:Citroën er eens voor zorgen dat ze zichzelf voor hardlopers niet uit de markt prijzen!
Iets dergelijks heeft Opel een jaar of 10 geleden gedaan: alle onderdelenprijzen naar “normaal” niveau bijgesteld. Citroën heeft dat nog steeds niet gedaan, helaas..
Dan moet je lekker een Opel kopen.
Blijft staan dat zelfs tussen Peus en Cit prijzen niet altijd gelijk zijn, en dat is toch ook apart.
waterman771 schreef:Het lijkt me weinig zinvol voor een fabrikant als citroën om onderdelen te blijven leveren voor een BX. Dat wordt nooit een echte klassieker, en over 10 jaar zijn er dus echt niet genoeg Bxjes over om die investering te verantwoorden.
Zet dat even in het BX-draadje neer, lekker met een rel het oude jaar uitluiden
waterman771 schreef:Bij een merk als mercedes ligt dat anders, er rijden duizenden benzen van meer dan 25 jaar oud over de gehele wereld en dus is het nog steeds winstgevend om daar onderdelen voor te leveren.
Misschien een benz of opel kopen? Overigens is dus bij mercedes bijna alles te koop voor bijna alle modellen. Alleen wil je dus echt niet weten wat het kost….. een deurrubber voor een W123 van 1980 kost ook gewoon 340 euro…. maar beter duur dan niet te koop?
Sommige onderdelen zijn dan ook weer wel tegen acceptabele prijzen te koop, b.v. voor de 190’s, en guess what: die had dezelfde looptijd als de BX .
Maar het is duidelijk wat je stelt: MB hecht waarde aan de historie (auto’s waren vroeger ook geconstrueerd ‘to last’, zie diezelfde W123) en Citroën kijkt liever alleen vooruit.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Blijft staan dat zelfs tussen Peus en Cit prijzen niet altijd gelijk zijn, en dat is toch ook apart.
dit roept iedereen; geef eens voorbeelden… kan ik het eens controleren.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
mercedes onderdelen zijn zeer betaalbaar
alleen de aanschaf van de auto zelf niet
oldenhage schreef:Blijft staan dat zelfs tussen Peus en Cit prijzen niet altijd gelijk zijn, en dat is toch ook apart.
dit roept iedereen; geef eens voorbeelden… kan ik het eens controleren.
Dan moet ik gaan zoeken: Het is iig op het XC-forum ook genoemd door iemand in de autoreparatiebranch.
edit: quote van Xantia-forum toegevoegd:
Xantia-forum schreef:Het is niet helemaal gezegd dat de Peugeot delen per definitie goedkoper zijn. Ik weet uit de tjd dat ik bij Peugeot werkte het verschillend was, ene deel bij Peugeot goedkoper en het andere deel weer bij Citroën goedkoper. In de joint-venture met Fiat, bestelbusjes enzo werd er door de Fiat dealer delen gehaald bij Citroën omdat die goedkoper waren als de inkoopprijs bij Fiat….. Geschokt/Shocked
Het is trouwens niet alleen in NL zo, op het Duitse ACC forum zijn er ook voorbeelden geweest. Vergeef me dat ik de onderdelen en onderdeelnummers niet paraat heb.
Overigens heb ik nooit vernomen dat Cit altijd duurder is (misschien dat de tendens van dit draadje + mijn opmerking dat impliceerde).