Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
F.SvM schreef:de hydraulische koppeling is alleen 79/ 80 geleverd(1 bouwjaar)
was geen optie zat er gewoon 1 bouwjaar op.vgf
Grappig, want wij hebben thuis een Prestige van 1981 mét originele hydraulische koppeling.
Even terug de boeken in dus Frankie!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
heb gekeken bij de technische gegevens en staat het dus bij 79/80 kan dus modeljaarjaar 80 en 81 zijn
daarna staat het er niet meer in.
maar je weet hoe citroen is ,pak maar van het schap wat er nog is
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Nieuwschierig als ik ben toch maar even gekeken, en ja hoor het is een hydraulische.
Ik vond hem al bijzonder licht gaan voor een cx.
Toelating op kenteken 09 09 81
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Er is in het cx blad al een heel stuk geschreven over deze koppeling.
die beste man is bezig met zijn prestige.
kan het artikel zo snel niet terug vinden,maar hij heeft er al meerdere malen ingestaan.
dan over zijn dak(vinyl)dan het interieur,dan weer verder met plaatwerk enz enz,.......
in dit artikel staat er dus alles over vermeld.
heb het gevonden,van modeljaar 80 tot 83,werd deze koppeling geleverd standaard op alle handgeschakelde bakken(bij prestige’s)
staat in nummer 100 project prestige.
vgf
De boer is troef
Après cette énième cx
Mooie auto en een mooi project!
Van 1981, heeft ie dan al breedspoor of is het nog een smalspoor? (het overgangsjaar was toch 1981 waarin smalle schermen met breedspoor geleverd werd, of was het nu andersom…. oei te lang geleden allemaal)
Die hydraulische koppeling moet je koesteren, die is wel zo ontzettend fijn! Enige nadeel is dat als je de koppeling wilt intrappen zonder hydraulische druk het wel weer veel zwaarder gaat. Ow en ze willen nog wel eens lhm lekken…
En mooie bekleding ook, schimmelvrij zo te zien, comfortabel!
Normalite is een oude kippenschuur ideaal.
Mijn Prestige heeft ook 7 jaar in een kippenschuur gestaan voordat ik eraan begon… Kei en keihard aan de onderkant, op de hoekjes bij de dorpels na. Verder alleen de beruchte plekken waar ze in de fabriek niet bij gekomen zijn met de antiroest behandeling zoals bij de a-stijl, bij de achterzijruitjes, de kofferklep etc. Dus het zou allicht nog eens mee kunnen vallen met de rottigheid.
Probleem een is dat ik nog geen twee koloms brug heb, wel twee vier kolommers.
Dus wie wil een redelijke fog ruilen tegen een tweekolommer, of wie heeft een idee om koets en chassis met een vier kolommer te scheiden.
En is een kale koets te hanteren?
Als het niet strikt noodzakelijk is zou ik persoonlijk de koets niet van het chassis scheiden. Het levert je alleen voordeel op als je grote stukken bodemplaat of ski moet vervangen (zoals bij Frank). Daartegenover staat dat je 2x zoveel plaats nodig hebt, en je moet zorgen dat je het chassis en de koets fixeert zodat de boel niet vervormt.
De rubbers tussen koets en chassis kun je ook vervangen zonder de koets er compleet af te halen.
Als je de koets wel wilt lichten zonder 2-kolomsbrug, ik heb het een keertje gedaan met 10 man. Feestje georganiseerd en voordat de bierkoelkast openging moest iedereen rond de auto gaan staan, ergens een rand vastpakken, de koets een meter optillen en achter het chassis op een paar schragen zetten. Dat ging eigenlijk erg makkelijk! (de auto was verder natuurlijk compleet kaal en rondom al helemaal losgemaakt)
Terug op het chassis op dezelfde manier, maar toen hadden we het chassis op wielen op van die verhuisplaten met wieltjes op de hoeken staan en een 4tal potkrikjes rondom het chassis gezet. Koets over het chassis heen getild op de potkrikjes, daarna chassis heen en weer bewogen tot het precies goed stond en rustig de potkrikjes laten zakken.
Ga je de voortgang ook net zo goed documenteren als Frank?
En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

F.SvM schreef:heb het gevonden,van modeljaar 80 tot 83,werd deze koppeling geleverd standaard op alle handgeschakelde bakken(bij prestige’s)
Dat artikel uit LCeR is dus van Michael Buurma, die zich daarin hevig heeft verdiept.
Inmiddels heeft hij die auto overigens niet meer in bezit.
Een zeer mooie optie, die koppeling, maar o wee als je er iets mee hebt… vrijwel geen onderdelen voor te vinden of duurrrr.
Om de koets te lichten vind ik de methode “Griezel” in combinatie met een 4 kolommer best geschikt. Wel vooraf even een wat steun ijzer in de koets aanbrengen. Om nu alleen hiervoor een twee koloms brug erbij te zetten…. is wel handig.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
@bastelaar
ik wil die koets eraf omdat dat de enige manier is om het chassis goed aan te pakken.
als je dat doet met de koets erop wordt het nooit echt goed.
sowieso de overgang van de ronde pijp achter in het rechthoekkige is dikker dan hoort.
skis achter lijken op het gevoel nog wel goed.
maar er zal vast meer zijn.
ik zal proberen zoveel mogelijk voortgang te plaatsen, maar zoals frank dat doet gaat mij vast niet lukken.
@leontien
hij werkt wel, terwijl de motor al zes jaar stil staat.
ook zeker niet zwaar.
werkt het niet als een gewonen hydraulische koppeling bij andere auto’s?
@samuel
die twee kolommer lijkt mij sowieso handig erbij, en dit project is een extra reden.
achteraf had ik nooit 2 vierkolommers moeten nemen, maar ja dat is achteraf.
ik ga er ook niet veel geld instoppen, maar als iemand wil ruilen.
een vierkolommer heeft ook echt wel voordelen hoor.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 273
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
Met 2 brug balken (10X10 v.l.n.r.op een vierkoloms brug kom je er ook hoor…
Maar omdat ik in mijn uppie was heb ik voor deze manier gekozen.
Die balken zijn trouwens echt een aanvulling… nooit meer as of baksteunen nodig onder de brug
Je zou voor de gelegenheid ook 4 losse “pegs” kunnen maken die je in je kriksteunen vastzet (alsdeze niet krokant zijn) Zo kun je met 4 krikjes naast de auto he frame er onder weg rollen…
Ik bedenk het net ter plekke en gaat morgen eens kijken of ik daar wat op maken kan!
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook
Hoe zie je dat voor je? Met twee brugbalken?
Wil je de koets lichten door ‘m onder de rijplaten aan die dwars liggende “brugbalken” te hangen? Ik schat dat dat niet hoog genoeg gaat om helemaal vrij van het subframe te komen. Nauwkeurig meten is echter wel weten. Als de vierkolommer idd net hoog genoeg gaat is het voldoende. Een twee en vierkoloms brug is natuurlijk het mooiste. Ik vind overigens een vierkolommer voor normaal sleutelwerk veel fijner dan een tweekoloms
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je hebt al gezegd dat je er de tijd voor neemt.
waarom dan niet 1 stapje verder,dan maar een jaartje meer.
het is gewoon echt leuk om te doen.
succes
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx

- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
bovenkant blok is hoog genoeg.
in het wphb staat ook een afbeelding dat ze haar met twee beugels door de voorste portierraam
optakelen
De boer is troef
Après cette énième cx
Tja, als het subframe achter werk behoeft dan zul je inderdaad de koets moeten lichten…
Een tip: neem van elk onderdeel dat je losschroeft een foto met welke moertjes waar horen, welke boutlengte, type ringetje waar etc. want als je het langdurig opbergt weet je het daarna niet meer. Zelfde met kabelboom en stekkeraansluitingen. Als je de foto’s ergens online zet (picasa, photobucket etc.) zoals Frank doet en af en toe een link post dan kun je (en anderen) later zien hoe het in elkaar hoort te zitten.
Het gaf mij altijd een goed gevoel als je gewoon zeker wist dat alle bouten, ringen, moeren op de originele plaats terug waren gezet (ja zelfs slangenklemmen in de originele positie en dat soort geneuzel).
(toen ik auto’s uit en in elkaar zette waren digitale camera’s nog niet echt gemeengoed, we gebruikten toen kleine hersluitbare zakjes voor elk los onderdeeltje, moertjes boutjes etc en schreven erop waar het bij hoorde en hoe het zat, welk onderdeelnr etc… Ja en dan kwam alles terug van de pacifier en zat je toch nog te puzzelen wat waar bijhoorde…. lang leve de digitale camera nu.)
Volgens mij word ik weer veels te langdradig… tijd voor een dutje.
En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?

erikkuiper schreef:
@leontien
hij werkt wel, terwijl de motor al zes jaar stil staat.
ook zeker niet zwaar.
werkt het niet als een gewonen hydraulische koppeling bij andere auto’s?
O dat is al super!
‘t Zegt niets hoelang de motor stilstaat, als die koppelingscilinder maar gangbaar is en het HD-circuit er naartoe.
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee wat de overeenkomsten zijn met een ‘moderne’ auto, want daar heb ik helaas vrij weinig kennis van. Ik doe alleen ‘ouwe meuk’ hahaha!

Totaal aantal Berichten: 273
- CX 25 RD Break Bernard Collet
- BX 1.4
ik heb als brugbalken 2 vierkantpalen dikwandig 10X10X200-300 cm. deze rollen op lagers over het brugbed. dus dwars onder de auto. zo kun je met een aantal potkrikken en een paar keer “overpakken” het chassis er onder uit rollen.
CX 25RD Break service Bernard Collet “Griezel”, Wartburg 353 Trans “Grommert”, Gaz M24 Kombi Indenor “Yuri”, Gaz M21 II “Boris”, Barkas B1000 KM “Zinvol geweld”, Trabant 601 “Helga”, Trabant 601 custom “Maffiant”, Moskwitsch 407 “Nikita”, Zaz 968 ” Der grune”, Zaz 968 (sloop), Moskwitsch 403 (sloop) Gaz M21 III “Iwan”, BX 1.4 “Opoe”
Facebook