

















Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
cxfanatic schreef:De massa van blok en bak zal toch gauw 300 kg zijn, schat ik. Als je de boel toch los hebt, vervang dan gelijk motorsteunen en alle oliekeerringen. Je kunt er nu perfect bij!
mare baksteun wordt niet meer nieuw geleverd en als aanvullin op Aart, neem ook de oliedrukzender mee. En kijk goed naar de leiding die links over het subframe heen loopt, die kan je nu mooi vervangen als ie slecht is.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115














Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De motor is er uit.
Alles is vrij vlot verlopen op uitzondering van de linker aandrijfas die niet uit de bak wilde.
Dus heb ik de spanband van de hoes maar gelost en zo de as uitelkaar getrokken.
Nadat de motor uit de wagen was heb ik uiteindelijk het “driepoothuis” toch nog uit de bak gekregen.
De assen zijn in goede staat (weinig of geen speling gevoeld in de bankschroef) vooral de rechtse waarvan ik dacht dat de vertanding die in de bak zit afgesleten zou zijn is in uitstekende staat.
Enkele foto’s van het uithalen van de motor:
Het monteren van de ‘83er bak zou op het eerste zicht zonder problemen moeten lukken.
Het verschil tussen smalspoor en breedspoor zit voor zover ik kan zien enkel in de aandrijfassen.
De koppeling van de ‘77 motor is zoals verwacht als nieuw (de koppelingsplaten zijn zelfs nog niet volledig ingesleten) en het is een Valeo koppeling
oldenhage schreef:cxfanatic schreef:De massa van blok en bak zal toch gauw 300 kg zijn, schat ik. Als je de boel toch los hebt, vervang dan gelijk motorsteunen en alle oliekeerringen. Je kunt er nu perfect bij!
mare baksteun wordt niet meer nieuw geleverd en als aanvullin op Aart, neem ook de oliedrukzender mee. En kijk goed naar de leiding die links over het subframe heen loopt, die kan je nu mooi vervangen als ie slecht is.
Dit stond op mijn lijstje:
Vervangen van:
-onderste en bovenste motorsteun.
-koppelingskabel.
-Nokkenaslager en lager in vliegwiel.
-Krukasdichtingen nokkenasdichting
-4 aandrijfashoezen en tussenlager.
-Eventueel de hydrauliekleidingen maar die zijn nog goed heb ik nu gezien.
De oliedrukzender had ik niet aan gedacht maar die komt nu ook aan de beurt,dit is toch diegene die in het blok zit niet?
En die op het oliefilterhuis zit is dat de olietemperatuurzender ?
Versnellingsbaksteun had ik al eens vervangen door één in redelijke staat maar spijtig dat ze niet meer te leveren zijn.
Dan heb ik nog enkele vragen over de krukasdichting:
Hoe krijg ik de oude er zonder iets te beschadigen uit?
En hoe krijg ik de nieuwe er deftig in , moet er iets van olie of dichtingsmiddel aangedaan worden?
Nu is mij niet duidelijk waar de olielek zit aan de krukas, het lijkt tussen het ondercarter en de krukas bevestiging te komen.
Is dit een veel voorkomend probleem, of komt dit zelden voor en is krukas keerring het meestverdacht?
zie de rodepijl op de foto.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
kijk voor motorsteunen even op http://www.cxbasis.de
ook de baksteun hebben ze nieuw, weliswaar niet origineel, maar zeer zeker goede kwalitiet, heb ze al eerder gemonteerd.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !














Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ondertussen zijn we al enkele weken verder en is het volgende gebeurt aan de CX:
De nieuwe krukas en nokkenas keerring zitten er in.
Ik had een vermoeden dat de dichting die tussen het ondercarter en de krukas lager bevestiging lekte , dus heb ik het ondercarter van het blok gehaald om ook deze dichting te vervangen:
De nieuwe dichting bestaat uit metaal met daarin en rond rubber in tegenstelling tot de oude die gewoon een strip kurk was.
Het ondercarter heb ik grondig gereinigd met white spirit:
De nieuwe dichting is gemonteerd met vloeibare pakking in het ondercarter.
Ondercarter is op zijn beurt gemonteerd met vloeibare pakking op het motorblok.
Enkele foto’s van de motor zonder carter:
De groef waar de dichting tussen krukas en carter zit :
Het ondercarter gemonteerd met nieuwe dichting:
Het ondercarter,carterpan en distributie carter gemonteerd met nieuwe pakkingen:
Bij het vervangen van het lager in het vliegwiel zag ik dat er barstjes in het vlak zitten waar de koppelingplaat pakt
Zoals bij een remschijf die te heet is geworden en daardoor vervomd/gebarsten is.
Dus heb ik het vliegwiel vervangen door een goed exemplaar, waarbij ik opmerkte dat het oude vliegwiel geen merktekens heeft (om de ontsteking af te stellen) en dus waarschijnlijk van een diesel is :
Nu herinner ik mij dat halfweg de jaren 80 de koppeling is vervangen (1é maal) en dat het vliegwiel toen te ver was ingesleten , en dus vervangen werd.
Het goede vliegwiel gemonteerd met nieuwe bouten:
De versnellingsbak van de ‘83er heb ik omgebouwd naar mechanische bediening (was hydraulisch bediend).
Ook heb ik de steunplaat voor de airco van de ‘77er bak overgebouwd naar de ‘83er bak.
De schakelbediening heb ik ook over gezet.
De bak klaar voor montage op de motor :
De drukgroep en koppeling heb ik gemonteerd zonder centreer gereedschap , dus gewoon gecentreerd op het zicht.
Dit is al de derde maal dat ik dat zo doe zonder problemen bij het monteren van de bak op de motor.
De bak gemonteerd op de motor :
Het chassis onder de motor het ik schoongemaakt/afgeschuurd en geverft.
De HD-leidingen die over de langsligger lopen heb ik dan toch maar vernieuwd door nikkel/koper.
Ook is er een nieuwe remaccu gemonteerd en de leiding naar de HD-regelaar,samen met de nieuwe koppelingskabel en onderste motor steun.
Ook zijn de alle retourslangen naar het voorraadvat vervangen.
PHoskam schreef:kijk voor motorsteunen even op http://www.cxbasis.de
ook de baksteun hebben ze nieuw, weliswaar niet origineel, maar zeer zeker goede kwalitiet, heb ze al eerder gemonteerd.
De onderste en bovenste motorsteun heb ik van CX-basis maar de baksteun voor een 5-bak zie ik niet staan op hun site.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.














Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ondertussen zit de motor/bak erin en rijdt de CX weer.
Bij de eerste rit reed de wagen fijn en zonder problemen , enkel de km teller gaf te weinig snelheid aan .
Zo reed ik 55 km/u in 5é met 3000T/min
Het probleem zat in het tellerkabel aftakstuk dat op de bak zit,dit was namelijk stuk op de Prestige waar ik de bak heb uitgehaald.
Dus had ik dit vervangen door 1 dat ik liggen had van een 22trs dit had een reduktie van 15/29 .
Blijkbaar werd tot 7/84 een reduktie van 10/20 toegepast op alle 5 bakken en werd dit na 7/84 veranderd in 15/29.
Dus heb ik het originele alu aftakstuk gemonteerd
Nu werkt de km normaal
Toen ik de 1é maal de motor starte en de wagen in de hoogste stand zette om hem met zijn wielen op de grond te laten zakken , viel mij op de de HD pomp veel trager pompte dan normaal.
Nu was opgevallen (bij de montagen van de pomp op de"nieuwe” bak) dat als ik de pomp met de hand wat verdraaide dat dit moeilijk ging en klikte
Na de 2é proefrit vond ik dat de pomp een ratelend geluid maakte bij stationair toerental en te traag pompte.
Dus heb ik de pomp maar vervangen.
herkend iemand hier een versleten pomp in ?
Wat betreft de versnellingsbak denk ik dat deze wel iets langer is dan de originele. nu doet de CX op 2000T/min 70 km/u in 5é
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zo, mooi dat ie’t weer doet helemaal. Wat voor een bak is dat dan eigenlijk die er nu inzit…. is dat iets van een 35/1000 ofzo? Dat lijkt me ongeveer wat er in m’n gti zit.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!














Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Nu zit er een 83er prestige bak in ,die volgens de Citroën reparatie handboeken 36,992/1000 zou moeten doen.
Origineel zat er (volgens mij) de GTi bak in die 33.796/1000 doet.
Nu komt het toerental/snelheid overeen met de TRS, wat eigenlijk het verwachte resultaat is.
Hoe het nu eigenlijk zit met die verschillende bakken weet ik niet.
Volgens de gegevens die ik heb zou er een type nr moet op staan (toch zeker bij de serie 2), maar dit heb ik nog nooit gevonden bij een CX.
Enkel bij de Duitse GTiT zit een plaatje (met daarop een nr) op de bak.
Het rare is hier dan weer dat die nr niet overeen komt met het type nr in de boeken.
Weet iemand eigenlijk hoe je kan zien welk type bak het is ?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.














Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Vandaag is de Prestige ontwaakt uit een winterslaap van 1 jaar.
De motor had slechts 4 omwentelingen nodig en de 2.4 injectie kwam zonder sputteren tot leven en draaide meteen goed, enkele seconden later lichte de dame al haar kontje
Voordat ze de weg terug op kan moet eerst het stof nog weggespoeld worden tijdens een wasbeurt.
Na een voorzichtig ritje krijgt ze dan een olie wissel en nieuwe filter, en kunnen de TRX’n er terug onder
Ik hoop echt dat ik dit jaar terug de tijd vind om met deze prachtige wagen buiten te komen , vorig jaar heeft ze slechts 8 km mogen rijden
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Mocht je een bestuurder zoeken voor uw Dame, roep maar.
ciao
Eric
C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978














Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
hehe ik hou het in gedachte
Blijkbaar had ik nog geen foto’s gepost van de Prestige dus bij deze:
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Wauw wauw wauw…




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
blijft toch echt wel een prachtige wagen!
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!














Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Vandaag is de Prestige weer zonder problemen voor een jaar goedgekeurd
Na een jaar was ik bijna vergeten hoe goed zo’n “oude” CX wel rijdt, ze zweeft echt i.v.m. de andere CX’n en ook de airco doet het nog prima.
Binnenkort de TRX’n er nog eens terug onder zetten en een nieuwe carterpakking steken, want die originele papieren pakking “zweet” toch wat…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
trxke schreef:Vandaag is de Prestige weer zonder problemen voor een jaar goedgekeurd
![]()
Na een jaar was ik bijna vergeten hoe goed zo’n “oude” CX wel rijdt, ze zweeft echt i.v.m. de andere CX’n en ook de airco doet het nog prima.Binnenkort de TRX’n er nog eens terug onder zetten en een nieuwe carterpakking steken, want die originele papieren pakking “zweet” toch wat…
zeker een mooie voiture en daarnaast inderdaad mooi zweven
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Blijft idd een prachtige CX Kris, rij er maar goed mee!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.