![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 04-09-2010
- Xsara Picasso 1.8 Plaisir
Ik wil bij mijn Xsara Picasso 1.8 uit 2002 de remvloeistof vervangen. Ik heb dit bij mijn vorige auto’s ook altijd zelf gedaan met 2 man. 1 die het pedaal bedient en de ander opent en sluit de nippel. Maar ik wil eigenlijk niet afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van een 2e persoon. Nu wil ik een vacuum apparaat bestellen zodat ik dit alleen kan doen, echter lees ik verschillende verhalen dat dit bij een ABS systeem niet goed zou zijn?
Mijn vraag aan jullie, kan ik bij mijn auto zonder problemen zo’ n vacuum systeem gebruiken? En indien ja, nog enige tips over welke ik wel moet kopen en welke vooral niet?
Je hebt eigenlijk ook een Lexia nodig.
Hiermee kun je het ABSblok verversen. (en ontluchten)
Hi Ppassie,
Ik herken het ‘probleem’!!
Ik heb een Gunson eezibleed. (zie google). Die kan je vullen met nieuwe remolie. Wat ik echter doe is alleen het reservoir van de hoofdrem cilinder vullen met nieuwe remolie, dan de dop van de Eezibleed erop en er druk op zetten. Dan zet je een transparant slangetje op de ontluchtings nippel van een wiel, en draai ‘em open. Je ziet op een zeker moment duidelijk de kleur veranderen. Kijk wel regelmatig of het reservoirtje niet bijna leeg is!!. Ik zorg er zo voor dat er nooit lucht in de lieidingen komt.
De druk haal ik van een fietsband of half lege autoband. Maar ik zorg dat er niet meer dan 0.5BAR op staat!! Als de boel los schiet met die remolie.. dan wordt een zooitje. Ik heb het zo al meerdere keren gedaan met verschillende auto’s: Peugeot 404, MGA coupe, Toyota en Picasso.
Werkt prima. Je zou ook zelf wat kunnen sleutelen door een oude dop van een ander reservoir te nemen, en daar een open geknipte oude fietsband aan
—Paul
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 04-09-2010
- Xsara Picasso 1.8 Plaisir
@Rene
Ik moest even googlen wat een Lexia is, maar dat is een diagnosetool? Wellicht een domme vraag, maar hoe moet ik dat dan zien met de ABS? Kun je die dan in een bepaalde maintenance stand ofzo zetten met die tool?
@Paul
Dat is natuurlijk ook een methode om vanaf het reservoir met overdruk vloeistof door de leidingen te duwen. Ik heb op youtube een filmpje gezien van een professioneel apparaat dat beide tegelijk deed. Overdruk op het reservoir en onderdruk bij de nippels.
Loopt het snel door met een Eezibleed?
Er zit een ABS ontluchtfunctie in. Dan kun je die ook verversen. Anders blijft daar oude remolie zitten.
Hi Ppassie,
De snelheid van het doorstomen is natuurlijk afhankelijk van de druk die je erop zet.
Ik geef er de voorkeur aan met een lage druk te werken en dan een minuutje langer te wachten.
Als bij een hogere druk de zaak los schiet, zit de remolie in je oren en op de lak.
Ik ben altijd wel met een auto project bezig en heb dus altijd wel een band staan die erg zacht is. Dit is er natuurlijk perfect voor. Ik ben een voorstander om geen lucht in de leidingen te laten komen: met de nieuwe olie de oude eruit duwen.
—Paul