Airco druk te hoog: Verstopping of expansie klep defect??
PaulUitWijchen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-03-2012

Gepost: 24 september 2012 08:32 PM

Hallo,
Een paar weken geleden de airco pomp vervangen en direct nieuwe vloeistof en olie in het systeem laten doen. Nu lijkt de airco het goed te doen: Er komt genoeg koude lucht uit de roosters. Echter de fan slaat heel regelmatig aan voor slechts een 10 tal seconden. Met een druk meter op het hoge en lage druk punt zie ik inderdaad dat de druk naar de 25 bar loopt, waarna de fan aanslaat, en de druk snel terug loopt.
Als de airco pomp uit staat, is de druk in het systeem ongeveer 4 bar bij 20 graden. Dat laatste lijkt dus goed te zijn en het lijkt er niet op dat er te veel vloeistof in zit. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de expansie klep niet functioneert of dat het filter dicht zit. Ik heb 2 vragen:
1) Heeft iemand hier ervaring mee?
2) Waar zit die expansie klep precies? Hij zou op de verdamper moeten zitten, maar hoe kan ik die het beste uitbouwen?

—Paul

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 24 september 2012 11:16 PM
  [ # 1 ]

Ik heb het zelfde gehad bij mijn C5. Daar bleken de voorschakelweerstanden van de koelfan stuk te zijn waardoor deze slechts in de hoogste stand draaide. En dat terwijl bij de AC aan de koelfan permanent in een lagere stand moet draaien. Om wat voor Xsara gaat het precies?

Profiel  
 
PaulUitWijchen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-03-2012

Gepost: 25 september 2012 08:09 AM
  [ # 2 ]

Hi Jay-Jay,

Het gaat om een xsara picasso uit 2003, een 1800

—Paul

Profiel  
 
PaulUitWijchen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-03-2012

Gepost: 25 september 2012 09:50 PM
  [ # 3 ]

Hi
Met hetgeen Jay-Jay schreef, en kijkende naar het schema, lijkt het erop dat de fan via een weerstand altijd langzaam moet draaien zodra de airco aanstaat. Hij gaat op volle snelheid draaien op het moment dat de druksensor in het airco circuit aanstaat. Kan iemand dat bevestigen?

—Paul

Profiel  
 
battle_short
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 27 september 2012 11:38 AM
  [ # 4 ]

Het kan ook nog je filter/droger zijn. Die verzadigen na verloop van tijd en dan loopt de druk te hoog op. Bij mij schakelde de airco dan zelfs uit. Na vervangen van de droger (orgineel uit ‘99, dus nooit vervangen) werkt alles weer normaal.

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 27 september 2012 01:47 PM
  [ # 5 ]

Begin eerst maar eens bij die weerstanden. Zodra de AC aan staat moet de koelvin gaan draaien. Als deze dat niet doet is dat niet in orde.

Profiel  
 
PaulUitWijchen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-03-2012

Gepost: 28 september 2012 09:31 PM
  [ # 6 ]

Hi Jay-Jay,

Je had het bij het rechte eind: De 2 weerstanden zijn beide defect. Eerst die maar eens vervangen.

—Paul

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 28 september 2012 10:56 PM
  [ # 7 ]

Mooi! Ga er maar vanuit dat het nu opgelost is!

Profiel  
 
PaulUitWijchen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 23-03-2012

Gepost: 29 september 2012 01:11 PM
  [ # 8 ]

Het werkt weer naar behoren.

Voor nu even de zaak aan elkaar geplakt met een soldeerbout. Moet wel een keer een nieuwe voor komen. Maar eens een paar tientjes in het forum fonds stoppen. Dat is het toch wel waard!!


—Paul

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook