Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
donderkont schreef:voge schreef:Dat zijn dus van die dingen die je alleen gaat merken als je de auto goed kent. Wees blij dat ‘ie z’n blok een beetje spaart met dit ongure weer!!
jip zo is dat.
maar de meeste weten niet dat je de eerste 10 km rustig aan moet doen.
als je dit doet gaat je blok erg lang mee.
maar als de olie op temp. is kun je hem gewoon tot het rode gebied trappen.
enne hij is niet warm waneer de watertemp. op temp. is
Even om de OP een hart onder de riem te steken, te vroeg opschakelen van een automaat, dus te lage toeren rijden met een (zeer) koude motor is juist slecht voor het blok, de eerste 10 km rustig aan doen helpt dan (juist) niet.
Maar nogmaals, gebruik dan gewoon even de ‘tikkie terug Jaap-knop’.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Ronald_Xantia schreef:donderkont schreef:voge schreef:Dat zijn dus van die dingen die je alleen gaat merken als je de auto goed kent. Wees blij dat ‘ie z’n blok een beetje spaart met dit ongure weer!!
jip zo is dat.
maar de meeste weten niet dat je de eerste 10 km rustig aan moet doen.
als je dit doet gaat je blok erg lang mee.
maar als de olie op temp. is kun je hem gewoon tot het rode gebied trappen.
enne hij is niet warm waneer de watertemp. op temp. isEven om de OP een hart onder de riem te steken, te vroeg opschakelen van een automaat, dus te lage toeren rijden met een (zeer) koude motor is juist slecht voor het blok, de eerste 10 km rustig aan doen helpt dan (juist) niet.
Maar nogmaals, gebruik dan gewoon even de ‘tikkie terug Jaap-knop’.Gr. Ronald
ik bedoel “rustig” tot +/- 3000 toeren.
Ik heb niet eens een rood gebied op mijn toerenteller…......
Wat bedoelt wordt met het te vroeg opschakelen is dat de automaat constant slipt als de motor koud is. Bij mijn C5 slipt de koppeling ongeveer tot de 30 km/uur als het warm is en dan staat de bak in zijn twee. Als het koud is slipt de koppeling constant en staat de bak in zijn vier. Met handmatig schakelen “los je dit op” door het heft in eigen handen te nemen.
P.S. mij interesseert het niet zo heel veel, ik denk dan dat de bak en de motor samen met de computer weten wat goed voor ze is en daar hoef ik me niet mee te bemoeien.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat