Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Wie van de wijzerikken weet hoe je op straat de turbo van een TCT kan controleren of deze werkt of niet?
Sinds vanmiddag gaat mijn Break TCT AUT op LPG met 359K op de tellert, niet meer als de brandweer, ik kom met veel moeite en een aanloop van 10 kilometer op een snelheid van 150 KM p/u.
Wellicht is de turbo overleden, ik heb alle luchttoevoerslangen al gecontroleerd op dichtheid en volgens mij zijn ze dicht.
Als turbo dood is wie owie heeft er nog een liggen in de schuur en wil mij daar blij meemaken, gezien de KM stand zou het me niet verbazen dat de T de geest gegeven heeft, of is dit laatste onzin?
Ik hoor graag jullie reacties
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Kijk even onder de auto naar de wastegate, die schiet wel eens los en dan staat hij continu open, weg turbodruk.
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Hmmm, niet uit luiheid oid, maar waar zit deze dan ongeveer, moet ik echt onder de auto met put of brug of is dit iets wat ik ook op straat kan doen? Waar moet ik kijken, onder het uitlaatspruitstuk, daar in de buurt? Als ik iets gezien heb, wat is er losgeschoten dan? Krijg ik dit zelf weer vast?
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Vacuümpotje = actuator zit op je turbo vast en werkt d.m.v. een vacuümslang.
Aan de actuator zit een stangetje die een klep bedient: de wastegate.
De verbinding tussen stangetje en klep zit vast met een knelring die vaak losschiet .
Dan heb je dus geen turbodruk meer.
Je moet inderdaad op een brug , want het ding zit tussen je spruitstuk en je katalisator en je komt er zeer slecht bij.
2e verdachte is je elektroklepje , zit boven aan het schutbord in het midden bovenin je motorcompartiment.
Eraan vast zitten 3 slangetjes, de linker loopt naar je vacuümpotje en zorgt dan voor de turbodruk middels je potje.
Om die elektroklep te testen kun je er even vanaf je accu 12 volt op zetten , je hoor hem dan klepperen.
Zo niet,vervangen.
Even zoeken op het forum , er is al veel over geschreven .
Wanhoopt niet , meestal zijn het bovenstaande oorzaken.
Succes, Dirk
XM TCT Ambiance`94
Je moet er wel onder, dus in de hoogste stand, goede assteunen onder het subframe (kruip nooit onder een auto zonder goede assteunen) en dan moet je kijken naar iets als dit:
Dit is geen XM, maar wel ongeveer hetzelfde. Dat stangetje valt wel eens van dat krukje af.
Kijk voor de werking op google . De wastegate opent een omleiding waardoor de uitlaatgasssen voor een groot deel direct naar de uitlaat worden geleid inplaats van via de turbo.
Bij mij lag hij er ook af en dan is je vermogen voor een flink deel vertrokken.
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Alvast bedankt, ga van de week eens kijken, even een brug oid regelen, ik laat van me horen.
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Heb iets dergelijks ook eens gehad bij mijn TCT, reed als een natte krant.
Bij mij was destijds het elektroklepje stuk.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Zou voor het gemak eerst het elektroklepje testen .
Daar kan je zo bij zonder brug.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Eindelijk tijd gehad om e.e.a te controleren.
electrisch kleppie is het niet , deze kleppert als er spanning op komt, onder de auto geweest, wastegate aansturing vanuit vacuumdoos zit ook vast en kan bewegen.
Maar de tct rijd nog steeds als een luie hond. moet ik de conclusie maken dat de turbo overleden is? en zo ja waar haal ik een andere vandaan, nieuwe is geen optie gezien de KMstand 350K
Dus wie heeft nog opties en/of een andere turbo voor mij liggen.
Weet een ervaren TCTrijder of dit voor een niet monteur btw zelf te vervangen is?
Zo ziet u maar weer een hoop vragen op de zondagmorgen.
Groet en ik hoop op reacties
jaap
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
FF een update 11:35:
Onder de tct gelegen , terwijl een ander flink gas geeft, ik zie bij de wastegate niets gebeuren, als je het stangetje met de hand beweegt, gebeurt er wel wat, de turbo lijkt dan mee te lopen, kan ook illusie zijn
Of….. hoort dat stangetje helemaal niet te wegen als de wagen stilstaat en er gas wordt gegeven. De vraagbaak geeft hierop weer eens geen antwoord en de haynes is ook niet duidelijk wat er zou moeten gebeuren
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Dat zou zeker tot de mogelijkheden kunnen behoren,alleen hoe test ik de slangen en ik heb net gezien dat niet meer te bestellen zijn, service.citroen.com geeft NFP aan.
Dus de slangetjes er af er er eens een keer hard op gaan blazen dan maar
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Vacuüm slangen kun je ook gewoon universeel kopen. En blazen lijkt me niet het juiste, zuigen (vacuüm) in dit geval wel.
Je kunt bij de regelklep het slangetje wat naar de wastegate toe gaat los kunnen nemen, en deze vacuüm zuigen. De klep moet dan bewegen. Al weet ik niet of je met je mond genoeg vacuüm kunt trekken. Succes!
Rest van het systeem lekvrij , slangen , intercooler?
Denk niet dat de klep meteen opengaat als je even gas geeft , moet eerst druk opbouwen voor je elektroklep werkt en er vacuüm wordt getrokken en je wastegate opengaat.
Inderdaad kun je op de linkerslang naar de turbo een vacuümpomp zetten , dan zou de actuator moeten reageren , met de mond red je dat niet denk ik.
XM TCT Ambiance`94
De wastegate moet open gaan als de turbodruk te hoog dreigt te worden waardoor je de motor letterlijk opblaast. Je hebt op de drukzijde van de turbo een paar meetpunten zitten als ik het me goed herinner en daar moet je de turbodruk kunnen meten, maar ook voelen want hij blaast behoorlijk als hij het goed doet. Je kunt er niet zo makkelijk bij, maar je moet ook op de uitgang van de turbo kunnen voelen aan het schoepenrad of er ruimte zit op het lager.
Als je besluit om de turbo er uit te sleutelen, haal dan eerst de rechter aandrijfas er uit vandaan. Dan kun je er beter bij en je kunt hem er uit halen. Dat lukt ook wel langs de bovenkant maar dan moet je ongeveer een krik zetten tussen de kop en het schutbord. De torx bouten kunnen loeivast zitten en met de as op zijn plaats kun je er heel slecht bij.
Als je een andere turbo er in zet, de pakkingring vind ik niet geweldig en als dat lekt kan hij er weer uit. Ik heb een pakking gemaakt van 1 mm koperen plaat, dat uitgegloeid en er tussen gemonteerd. Nooit meer problemen gehad
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waarom niet even naar een goed bekend staand merkloos service station? Vraag daar om een diagnose.
Daar loop je niet op leeg.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Jah, daar ben ik vandaag geweest, maar de lexia kan niet vreemds vinden, enige wat we vandaag uitgevogeld hebben is dat er geen vacuum wordt opgebouwd voor het vacuumdoosje, slang is zeker niet lek, als men er op zuigt, blijft den tong stevig in het vacuum plakken
Wat we wel tegenkwamen is een waterslang, die bijna op barsten staat (bobbel erin) en een vervuild luchtfilter.
Vrijdag bij minke de slang vervangen en verder uitpuzzelen wat het nu kan zijn met die *&%@@$turbo
Ik houd jullie op de hoogte
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)