Net gesproken met Citrotech. Hij bevestigt mijn vermoeden.
Meteen een andere ontkoppelingscilinder besteld.
Jammer dat een onderdeel van 7 tientjes zoveel geld, tijd en frustraties heeft gekost.
Ik leer het wel…


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Da’s inderdaad knap waardeloos. Ik duim voor je dat vanaf nu het onbezorgde zweven voor de komende jaren dan toch echt begint. Succes met dit voorlopig laatste sleutelklusje, Joost
LOL, mijn auto is te zien in de eerste seconden van de reportage die Omroep Flevoland afgelopen zondag maakte tijdens het najaarsevenement.
http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/nieuwsbericht?Lang=nl-NL&newsId=94859
Ik leer het wel…


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Goed dat je het erbij zegt - maar ik heb ‘m gezien.
Ik had gehoopt dat het verhaal van de ontkoppelingscilinder afgelopen was, maar niets in minder waar.
Van mijn garagist (ik heb het uitbesteed omdat natuurlijk de koppeling etc weer opnieuw afgesteld moet worden en daar heb ik nog weinig kaas van gegeten) kreeg ik te horen dat de stift, die tussen de cilinder en de koppelingshevel zit nu niet past. Nu wist hij niet dat daar verschil in kon zitten, zo ook wisten diverse andere specialisten die hij geconsulteerd heeft dit niet.
Weet iemand op dit forum ervan dat er verschillende stiften voor zijn die de verbinding maken?
M’n garagist is nu proefondervindelijk de stift steeds iets aan het afkorten, en als het daarna werkt prima, maar zo kan men het bij Citroën het toch niet bedoeld hebben?
Ik leer het wel…


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mwah - bij Citroen zijn ze nooit heel erg bezig geweest met de (on)mogelijkheden om een DS te onderhouden hoor.
Revrok schreef:
Weet iemand op dit forum ervan dat er verschillende stiften voor zijn die de verbinding maken?
volgens het onderdelenboek ( 562 ) is maar 1 lengte, 80,5 mm
wat wel opvalt is nummer 14 (zie foto’s ) zit lengte verschil in de Bvh en Bvm.
in de oude situatie klopte daar al iets niet, maar dat ook in type ontkoppeling cilinder zitten.
De andere ontkoppelingscilinder zit er in. Reed goed, maar dat was een klein stukje. Morgen de grote test, a) ligt er een plasje LHM onder de auto? b) doorstaat ze een rit naar het werk (en weer terug)
@lucky, is het nu wel goed? Ik snap niet echt goed wat er eerst niet goed zat.
De garagist heeft de stift korter gemaakt. Nu komt ie niet meer tegen het stuurhuisrubber.
Ik leer het wel…



Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Revrok,
Er waren inderdaad verschillende maten in voor hydrauliek uitvoeringen. Ik meen 3 typen(weet niet zeker), maar voor vinger koppeling, diafragma en voor een type diafragma dat oa in de eerste injecties zat. Heb zelf een keer een eerder type injectiemotor ingebouwd, waarop een diafragma drukgroep zat met hele dunne centreer pennetjes. Gelukkig had ik er de bijbehorende koppelingscilinder en pennetje bij, deze waren allebei anders.
Maar je hebt volgens mij de goede oplossing gevonden, inkorten lijkt mij de goede oplossing in dit geval.
mvg Joris
met trial en gelukkig geen error is de stift op lengte gemaakt. Schakelen gaat nu weer als een warm mes door de boter. Heerlijk, de kraak van de achteruit is er ook uit.
Bij iets te gehaast schakelen van 2 naar 1 is er wel eens een kraakje. Gewoon rustig aan doen dus.
Toch bizar dat de ontkoppelingscilinder die er een week voordat ik de auto in ontvangst mocht nemen de oorzaak is geweest van zoveel ellende.
Ik maak me nu op om de auto in de stalling te gaan zetten. Ik heb er trouwens helemaal geen zin in! Ik zou ook eigenlijk doorrijden in de winter. Maar ze is nu zo goed, dat ik er toch wat voorzichtiger mee wil zijn. Ze is 41! Al vergeet je dat als je er mee zweeft.
Ik leer het wel…


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat zijn het toch geweldige auto’s - als de boel eenmaal goed in elkaar zit.
Enne - mijn handbak ging zo moeizaam rijdend in de 1 dat ik de eerste versnelling alleen bij stilstand inlegde. Zolang de auto nog een beetje rolde bleef ik gewoon in de tweede versnelling hangen. Gaat prima hoor. Sterkte met de winterslaap.
Al weer een flink aantal fijne kilometers mogen rijden met de DS. Binnenkort mag ze de stalling in.
Helaas zag ik gister toen ik naar de auto liep een klein plasje LHM onder de auto. Links voor, zeg maar onder de accu. Ook op de bodemplaat ligt een plasje groen.
Mijn grootste angst is het stuurhuis, wat zit daar nog meer dat kan lekken?
Wat leidingen naar de versnellingsbak en naar de remmen?
Morgen bij daglicht verder kijken.
Ik leer het wel…


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Stuurhuis kan vooral heel goed lekken op de versnellingsbak en de remschijven. Linksvoor kan ‘t ook de retourslang naar ‘t vat zijn. Ding heet ook wel treiterslang, omdat het zo heerlijk is om er bij te komen Maar goed, duik er eerst maar eens onder met een goede lamp. Komen daarna de theorieen wel.
Gistermiddag de tunnel verwijderd om beter zicht te hebben. Helaas valt er door alle vettigheid, prut, stof, rotzooi etc weinig te zien.
De dikke klodders vet waren van toen de ashoes gescheurd was, dat is inmiddels wel verholpen hoor. De klodders zitten er helaas nog.
Wel zag ik groen op de leidingen naar de versnellingsbak, en groen op de ashoes, en groen op de rubberslang van/naar de radiateur. Dan moet het gespat hebben, niet?
Er ligt een redelijk plasje op de bodemplaat, waarna het de straat op gaat. Even een lekbak geplaatst.
Ik heb geen gescheurde leidingen kunnen vinden, ook geen andere ‘vreemde’ dingen (lijkt niets losgeschoten oid)
Toen ik toch de tunnel eruit had, zag ik het volgende bij de versnellingsbak:
Er lijkt wel olie uit te komen. Is dit ‘normaal’, of een kwestie van even extra aandraaien?
Komende week ga ik ontvetter kopen. Wat kan ik het beste gebruiken? Remontvetter? Mijn idee is dan om bij de wasstraat de boel eens schoon te spuiten met ontvetter en een beetje (niet te veel lijkt mij) dit gebied met water na te spuiten. En wellicht dat ik dan meer kan zien van de bron van dit probleem.
Ik leer het wel…









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
brakecleaner en een pannenspons werkt volgens mij het beste. Blokreiniger dat je daarna met (Karcher)water naspoelt kan je beter gebruiken als het blok eruit ligt, anders veel te veel risico op andere ellende.