Andere versnellingsbak
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 september 2012 10:51 PM

Beste BXers,
Er wordt wel beschreven dat Peugeot en Citroen versnellingbakken onderling uitwisselbaar zijn.
Zijn er hier knutselaars die daar ervaring mee hebben?

Ik heb zelf een 16TRI Break ‘87 en deze TRI’s hebben erg korte versnellingen.
Ik wil er tzt misschien een bak met langere versnellingen inzetten.

Mijn vragen zijn nu:
Kan een BE-3 bak op een motor met origineel BE-1?
Past een Peugeot bak zonder aanpassingen?
Past er eventueel een dieselbak onder?

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 25 september 2012 10:59 PM
  [ # 1 ]

1-  Ja, alleen dan ook de schakelstangen ombouwen naar BE-3
2-  Waarschijnlijk wel, d’r rijdt in NL een BX 16V met een 6 bak uit een Peus 306.
3-  Ja, alleen wel weer opletten op BE-1 of BE-3.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 september 2012 11:11 PM
  [ # 2 ]

Thanx BasisBix,
Past de prise-as altijd in het toplager qua lengte en diameter? Zijn de koppelingsplaten hetzelfde? (van de 16 en 19 motoren)
Over de diesel ben ik een beetje in twijfel gebracht omdat deze bak niet zou passen volgens garage Dirk Knopper uit Utrecht
De diesel heeft vrij lange verhoudingen, dus dat lijkt me wel wat…
Heeft iemand dat al eens een dieselbak op een benzinemotor geprobeerd?

Schakelt een BE-3 soepeler dan een BE-1?

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 26 september 2012 07:05 PM
  [ # 3 ]

De diameter van de koppelingsplaat is gelijk tussen een 16/19 8V en een diesel (200 mm)
Of de priseasvertanding hetzelfde is weet ik niet, anders vraag je het eens aan een BX specialist. Wink

Profiel  
 
TU-powerrr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 30-01-2012

Gepost: 01 oktober 2012 11:29 AM
  [ # 4 ]

Ergens dacht ik dat de kortere versnellingen pas bij type 3 kwamen, dwz de motoren met 88 pk ipv 105 pk.
Ik weet me nog heel goed te herinneren dat de rooie 16 TRI break van 1988, de TN-26-VT die mijn vader 12 jaar geleden had, behoorlijk lang kon doortrekken in de versnellingen, te weten 100km/h in de 2e zonder moeite (door mij destijds geklokt: 0-100 in 9,5 seconden) !

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 01 oktober 2012 01:42 PM
  [ # 5 ]
BasisBIX schreef:

De diameter van de koppelingsplaat is gelijk tussen een 16/19 8V en een diesel (200 mm)
Of de priseasvertanding hetzelfde is weet ik niet, anders vraag je het eens aan een BX specialist. Wink

Even in aanvulling hierop, gaat wel niet over de bak maar een handig weetje;

Ik heb ooit de koppelingsplaten van een GTi (8v) toen deze versleten waren op advies van de garage vervangen door die van een diesel; past prima, functioneert goed, en volgens de garage gaan ze langer mee.

Dit zou dus in principe voor de 1600 en 1900 motoren moeten kunnen.

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 oktober 2012 10:37 PM
  [ # 6 ]

Dank voor alle info!
Ala ik het goed begrijp is de vertanding van de diesel en de GTI hetzelfde.

De 16TRI is meteen geleverd met korte overbrenging. Het zou me niet verbazen als de fabriek gewoon nog een restant motoren met bak van de 205 gti 1,6 kwijt wilde…
Ik hoef niet zo snel bij het verkeerslicht weg, ik rijd liever rustig op de snelweg.

Maar heeft niemand hier een dieselbak aan een benzinemotor gehangen? of een Peugeot bak die zonder aanpassing past?

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 02 oktober 2012 12:28 AM
  [ # 7 ]

Ik zit even in de vraagbaak te bladeren en kan daar het volgende vinden:

constructief zijn de versnellingsbakken voor de BX modellen met 1580 cm3 (171), 1905 cm3 (159), en 1905 cm3 dieselmotor (162) gelijk, alleen de overbrengingsverhoudingen verschillen.

Dus: Ja, het past.

Maar:

De Diesel heeft de 2 BN 49 versnellingsbak met de volgende overbrengingsverhoudingen:
1: 3,25
2: 1,85
3: 1,15
4: 0,83
5: 0,66
achteruit: 3,33
eindreductie: 3,94

De 16TRi:
1: 3,31
2: 1,85
3: 1,28
4: 0,97
5: 0,76
achteruit: 3,33
eindreductie: 4,43

Ik ben er niet heel erg in thuis, dus als iemand het volgende stuk kan bevestigen (of juist niet): dat zou fijn zijn.

Volgens mij kun je de reductie als volgt berekenen:
De reductie van een versnelling x de eindreductie.

Als ja dan het aantal toeren van de motor deelt door de reductie, krijg je het aantal omwentelingen van de aandrijfassen.

Dat betekent bij de diesel bij 3000 toeren/min in de 5 volgens mij:
3000 / (0,66 x 3,94) = 3000 / 2,6004 = 1154 (afgerond)
bij de 16trs:
3000 / (0,76 x 4,43) = 3000 / 3,3668 = 891 (afgerond)

(In de 4 is de reductie van de diesel 3,2702; dus iets lager dan bij jouw bak in de 5)

Het lijkt niet veel maar het betekent dat je aandrijfassen bij een diesel bak bij hetzelfde toerental van de motor in de 5 30% harder draaien, je motor levert echter niet meer vermogen en in de praktijk zal de dieselbak voor jouw auto dan waarschijnlijk een 4-bak met “overdrive” worden, of de motor trekt het niet in de 5 en deze wordt onbruikbaar.

Wat betreft de uitwisseling van bakken:
Ik heb een peugeot 205 1.6 CTi gehad en dat zag er onder de kap op het oog allemaal wel hetzelfde uit als bij de BX, er is mij verteld dat een 1.9 uit een BX in een peugeot 205 past, dus de bak zal ook geen probleem zijn…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 02 oktober 2012 09:45 AM
  [ # 8 ]

De diesel break heeft volgens mij een andere eindreductie, waardoor die misschien beter geschikt is.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 02 oktober 2012 09:34 PM
  [ # 9 ]

De door pascalvm aangehaalde diesel-bakverhoudingen zijn die van de turbodiesel. Die zijn flink wat langer dan die van de normale diesel en erg lang voor een turboloze 1.6 benzine.

- Origineel zit een 16TRi met 180Z-motor met bovenstaande bakverhoudingen op 32,1km/u per 1000 toeren in 5e.
- De normale 16’s (RS/TRS/TGi/TZi) (5e versnelling: 0,757:1 en eindreductie 4,188:1) doen 34,1km/u per 1000 toeren in 5e.
- De atmosferische diesel-berline (5e versnelling: 0,757:1 en eindreductie 3,938:1) draait 36,2km/u per 1000 toeren.
- De atmosferische diesel-break zit ertussen in met een kortere eindreductie 4,063:1. Dan zit je op 35,1 km/u per 1000 toeren.

Het lijkt me dat je dan zowel de gewenste toerentalreductie als een beetje pit bij tegenwind overhoudt.

Alternatief is alleen uitwisselen van de 5e versnelling van je huidige bak door die van de turbodiesel. Dan kom je ergens rond de 37 km/u per 1000 toeren uit. Voordeel is dat de bak niet onder de wagen uit hoeft. Nadeel is het enorme gat dat tussen 4e en 5e versnelling valt.

Ter overbodigheid: de bestaansreden in Nederland van de 16TRi heeft vooral met de ‘schone’ motor subsidie te maken. Je kreeg destijds subsidie op zgn. schone motoren zonder katalysator, dan stond er ‘S6’ op het kenteken. In Nederland was de 16TRi dan ook goedkoper dan de 16TRS met 94pk carburatiemotor.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 oktober 2012 10:27 PM
  [ # 10 ]

Hee Pascalvm,
Dank je voor je gepuzzel en meedenken!
Zo komt je wetenschappelijke rekendoos nog eens van pas…

Maar nog even terugkomen op de berekeningen:
Er staat ook een tabel in de wph.
Die geeft de V1000 (snelheid bij 1000rpm zoals je waarschijnlijk wel weet), da’s wel zo makkelijk.
De ongeblazen diesel heeft een V1000 van 36,24 km/h, de TRI 32,21 km/h
Bij 120 draait de TRI al 3725 rpm wat echt als te veel aanvoelt.
Bij de dieselbak wordt dat 3311 rpm. Bij een 19GTI bak trouwens 3417 rpm, ook niet slecht.
Ik ben niet bang voor een onbruikbare 5e versnelling, De 16TRI heeft meer vermogen dan de diesel, alleen bij de diesel is het koppel het hoogst bij lage toeren, daarom heeft ie lange versnellingen.
Koppel 16TRI 127Nm 3000rpm , ongeblazen diesel 120Nm 2000rpm (even snel van internet geplukt, correct me if I am wrong)

Ik was alleen bang dat er toch iets niet helemaal past, ook omdat een garagebedrijf dat vertelde, maar het kan natuurlijk zijn dat ie zich heeft vergist met een ander model…
Maar kennelijk heeft nog niemand geprobeerd om een dieselbak aan een benzinemotor te hangen…

Edit:Sorry Rb, je was me net voor…

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 oktober 2012 10:39 PM
  [ # 11 ]
rb schreef:

Ter overbodigheid: de bestaansreden in Nederland van de 16TRi heeft vooral met de ‘schone’ motor subsidie te maken. Je kreeg destijds subsidie op zgn. schone motoren zonder katalysator, dan stond er ‘S6’ op het kenteken. In Nederland was de 16TRi dan ook goedkoper dan de 16TRS met 94pk carburatiemotor.

Weer wat geleerd…
Er staat inderdaad S6 op het kenteken,vanwege de pulsair dacht ik.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 03 oktober 2012 01:22 AM
  [ # 12 ]

Ik heb hier alleen een vraagbaak liggen van de bx en daarin staan alleen die reducties.
Maar ook heel duidelijk dat alle bakken van de genoemde types constructief hetzelfde zijn;

Betekent dus volgens mij dat het allemaal moet passen;
ik heb nu een 16trs en heb hiervoor een aantal gti’s en een peugeot 205 1.6 cti gehad, van al deze auto’s heb ik de koppeling wel eens gewisseld en de bakken zijn in mijn beleving uiterlijk exact hetzelfde. Moet ik er wel bij zeggen dat ik ze nooit los naast elkaar gezien heb.

Wat betreft het uitwisselen van dergelijke onderdelen;
ik heb pas nog een aandrijfas van de trs met handbak, vervangen door de aandrijfas uit een automaat, die assen zijn exact hetzelfde.
Zegt misschien iets over de uitwisselbaarheid van onderdelen.


Die dieselbak is op zich natuurlijk wel de moeite waard om te proberen.

Volgens mij moet het gewoon passen…

Nog even ter controle van mijzelf;
Kloppen mijn berekeningen?
(ik was inderdaad uitgegaan van de turbodieselbak)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 oktober 2012 08:55 PM
  [ # 13 ]
pascalvm schreef:

Nog even ter controle van mijzelf;
Kloppen mijn berekeningen? (ik was inderdaad uitgegaan van de turbodieselbak)

Nou Pascal,volgens mij kloppen je berekeningen als een bus:

Nemen we even de TRI:
Bij 3000rpm draait de aandrijfas volgens jouw berekening 891rpm.
De belaste wielomtrek van een BX band is 180cm.
Snelheid = 891 x 0,0018 x 60 = 96,2 km/h

Volgens de tabel met de V1000:
3 x 32,2 = 96,6 km/h

Nou vooruit. Die 0,4 km/h is een afrondingsfoutje, alleen een slak zou er jaloers op zijn…
En als je banden een beetje versleten zijn scheelt dat ook weer een paar millimeter in wielomtrek..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook