Hallo,
Ik heb afgelopen weekend de verdamper van m’n gassysteem gereviseerd. Daartoe moest ik oa de koelleidingen afkoppelen. Er is wat koelvloeistof uitgelopen (koffiekopje schat ik zo). Bij de testrit hoorde ik een reuteltje wat ik niet kan thuisbrengen. Het neemt iets toe als ik minimaal gas geef. Er is verder niets aan de auto gedaan en ik bedacht vanochtend dat het wellicht lucht in het koelsysteem is. Heb het bijgevuld maar niet ontlucht. De Haynes heeft het over drie punten om te ontluchten, maar ik kan alleen het dopje bovenop de slang vinden die door het schot gaat. De radiator lijkt zelf-ontluchtend (dun slangetje dat retour naar reservoir gaat?). Rest het blok zelf?
Het is een 1.6i 16v (61STGH).
Dank
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Dat reuteltje is vaak gewoon een trillend schot in het uitlaatspruitstuk. Die hoor je alleen als je het gas indrukt.
Heb er vandaag nog es goed naar geluisterd.
Het ontstaat als ik een minimale hoeveelheid gas geef.
Ook is het een monotoon geluid, meer soort van brom/grondtoon.
Neemt niet toe/af of hoger’/lager.
Maw; het is er wel of het is er niet.
Is het toeval dat dit ontstaat uitgerekend nadat ik een verdamper reviseer? (die niet eens in de buurt van dat spruitstuk zit…)
Sja, toeval… wie weet.
Bij mij was het het ergste als ik bv 90 reed en dan het gas intrapte
reutel reutel
Nouja, je geeft zelf al aan dat je iets Niet gedaan hebt wat je Wel moet doen (ontluchtingspunten).
Dat laat jij achterwege en nu heb je een geluidje. Logica misschien?
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Ik liet wel doorschemeren dat ik niet alle drie punten kon vinden.
Hoogstens de constatering dat de radiator misschien zelfontuchtend is.
En dat punt op de leidingen naar de interieurkachel heb ik wel gevonden.
Nu die andere twee nog!
Overigens was ik niet helemaal correct.
Ik heb wel iets ontlucht maar wist niet of het afdoende was.
Radiator leek niet nodig en leidingen door het schot wel.
Motorblok niet.
Lijkt alsof Haynes anders is dan mijn auto…
Enfin, de reutel is opgelost.
Zie hier…
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218696/