Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ik heb ze allebei wel voor je liggen.
Stuur maar een PB als je interesse hebt
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Het is alweer even geleden, maar de Xm gaat nog steeds als een speer
We hebben gisteren de distributie riem vervangen.
Meteen de spanrol en de waterpomp erbij gedaan.
Nu kom ik nog een kapotte motorsteun tegen en de bovenkant van de kap over de distributieriem.
Heeft iemand toevallig nog iets van deze onderdelen liggen?
het gaat om de nrs 3,5 en 11 van de motorsteun.
Ik heb gebeld met Bart Ebben en met een citroendealer maar die kunnen ze niet leveren.
En dan de bovenste helft van de kap.
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ik heb de kap nog wel voor je.
De steun zelf ook. Het rubber binnenin kun je eruit halen en gewoon nieuw kopen. Dat zit in heel veel andere franse auto’s.
Bijvoorbeeld hier: motorsteun
Rubber eruit peuteren, voorzichtig de schaal eruit zagen en dan komt ie los. Daarna het binnenste goed schoon maken en dan pers je de nieuwe er zo in.
Succes!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Al een tijd niets meer gepost dus dat is een teken dat de auto het goed doet.
Nu heb ik er een paar maanden geleden nog een Xm bij gekocht.
Hij heeft hier op het forum te koop gestaan het gaat om een v6 exclusief uit 98.
De reden voor de verkoper was dat hij veel olie lekte op de keerring van de krukas aan de distributiekant.
Nu heb ik de keerring vervangen en een nieuwe distributie set erop gezet dus een nieuwe riem,spanner,waterpomp,rollen en ook nog de spanner van de multiriem met de veer.
Toen ik de auto daarna starte klonk het goed maar nu hoor ik toch een soort tik als de motor loopt.
Toen ik de oude riem erafhaalde stond 1nokkenas niet goed op tijd m.a.w.ik kreeg 4 van de 5pennen moeiteloos in de gaten op een na deze zat er voor de helft naast.
zie foto.
na een beetje manipuleren kreeg ik ook deze pen wel op z’n plek.
Nu is dus het probleem de tik bij een verder goed lopende motor.
Weet iemand hier of ik beter de oude timing terug kan zetten dus 4 van de 5 pennen op z’n plek en dan de ene voor de helft.
Of zou met een beetje rijden die tik eruit slijten?
Ik heb de auto na aankoop meteen geschorst omdat de apk al verlopen was en ik op het gemak de auto in orde wil maken dus echt kilometers maken zit er even niet in.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
hier nog even het verschil met de krukaspin en 3 nokkenassen op z’n plek
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Heeft iemand ervaring met bovenstaand probleem?
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Deze nokkenastandwielen kun je verstellen t.o.v. de nokkenas.
Ik kan me herinneren dat toen ik de DBriem voor mijn 16V Xant verving, er een zeer uitgebreide procedure voor werd beschreven in de Haynes.
Het is dus niet voldoende om gewoon een nieuwe iem en rollen erop te leggen en deze goed op spanning te brengen.
Ik zou zelf niet hopen dat de tik eruit slijt, maar ff goed info inwinnen voor je er verder mee gaast rijden.
Vergeet niet dat bij jouw blok per nokkenas een ruim assortiment in- én uitlaatkleppen bediend wordt!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb nog iets ontdekt wat een onbalans op de krukas kan veroorzaken.
De poeli voor de multiriem heb ik namelijk niet vervangen en als ik mijn vingers op de veer van de spanner leg dan voel ik een trilling in de loop van de multiriem.
De kern van de poeli is van rubber een soort demper die is vast aangetast door de olie lekkage.
Dus eerst maar eens die poeli vervangen en dan als laatste mogelijkheid de boel terug zetten zoals het stond.
@ cdfp: ik had een uitgebreide beschrijving voor de distr wissel en ook nog mail contact met furriegurrie die dit net gedaan had.
Groeten Peter.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Vervelend Peter, ik denk niet dat terugzetten van die ene nokkenas naar de orspronkelijke stand wenselijk is. Of er moet iets in je blok niet goed zijn dat net “opgelost” wordt door die ene nokkenas net niet op tijd te zetten. In principe kan er met de timing van de assen niets mis zijn als de pennen er in zitten. Dat is de stand van de assen ten opzichte van elkaar die je moet hebben. Als je vervolgens de riem erop legt en dan de nokkenaspoelies vast zet met de 4 boutjes terwijl je dan zowel links als rechts van die boutjes nog wat ruimte in de sleufgaten hebt, moet het goed zijn.
Ik meen me te herinneren van een foto van je dat je redelijk aan het eind van de sleufgaten zat? Heb je dat nog gecorrigeerd of had je nog ruimte over?
Die krukaspoelie voor de multiriem zou ik zeker vervangen. Bij mij was deze ook slechter geworden (stukjes rubber weg) terwijl de mijn niet in de olie gezeten heeft. Die olie verkort de levensduur van het rubber aanzienlijk.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Hoi Gerrie, ik heb die sleufgaten overal in het midden zitten of in ieder geval met ruimte aan beide kanten.
Ook na het naspannen en het tornen, dat heb ik speciaal nog gecontroleerd.
Misschien is het opgelost met een andere poeli?
Of de motor heeft veel gelopen in de oude setting en is daar op ingesleten?
Ik ga het allemaal uitproberen.
Groeten Peter.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb bij de v6 diverse mogelijkheden geprobeerd.
Eerst laten lopen zonder multiriem om de poeli uit te sluiten toen nog een keer in de oude setting gezet.
Dus met 4 van de 5 pennen op z’n plek en de voorste nokkenas halverwege het gat zoals ik de distributieriem eraf haalde.
Het resultaat is elke keer hetzelfde er blijft een tik in de motor te horen.
Ik ga hem nu zetten zoals het hoort en dan eens goed warm laten worden, misschien dat dat helpt.
Hij heeft nu al een paar maanden stil gestaan dus wie weet is dit de oplossing.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Nu hebben we met onze turbo ct (waar mijn zoon in rijdt)een probleem met de riemen.
Als we de auto starten komt er een gillend geluid ter hoogte van de multiriem en de hd pomp.
Nu dacht ik even de riem opnieuw spannen en dan is het over.
Maar na het spannen zit er nog iets in.
Is bij een turbo ct de poeli ook verdacht?
Zit daar een rubber kern in net als bij de v6?
hier een plaatje van de poeli.
Peter.
Ja en ja. En zo te zien gaat het om een RGY, net zoals het blok van La Soixante. Ik moet je dan teleurstellen want ik heb vorig jaar de laatste poelie gekocht, die is nu NFP. Ik heb nog geen leverancier gevonden die die poelie maakt in ‘onze uitvoering’; dus geschikt voor multiriem en snaar.
De enige optie die ik weet is om die poelie naar Litouwen te sturen. Daar repareren ze behalve schotels ook poelies en wat dies meer zij. Maar of dat een geslaagde exercitie wordt weet ik niet.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Wim is dit wat?
http://www.mister-auto.nl/fl/riemschijf-krukas/bolk-bol-24090_g3213_a999BOL-24090.html
Dit lijkt de achterste poeli.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In jue profiel staat dat je een 3.0 24v met zpj4 hebt…. dat klopt dus niet hé... je hebt een ES9J4. Die tik in je blok kan ook een hydraulische klepstoter zijn. Da’s lullig want je hebt er 24….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste