Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
In het draadje “Mag een garagehouder geld verdienen…. ” gingen we even offtopic met de volgende opmerkingen;
[quote data=”” author=“waterman771” date=“1252147597”][quote data=”” author=“patje74” date=“1252147597”][quote data=”” author=“waterman771” date=“1252147597”]Het lijkt me weinig zinvol voor een fabrikant als citroën om onderdelen te blijven leveren voor een BX. Dat wordt nooit een echte klassieker, en over 10 jaar zijn er dus echt niet genoeg Bxjes over om die investering te verantwoorden.
Natuurlijk is het niet zinvol voor Citroën om de onderdelenverzorging op peil te houden voor auto’s die niet veel meer rondrijden. Laat dit dan maar over aan de andere fabriekanten zoals dat bij de 2cv ook al gebeurt. Dit is overigens helemaal geen verkeerde ontwikkeling voor de consument.
En of een BX ooit een klassieker gaat worden of niet, dat is een hele andere discussie die ook totaal niet af hangt van het aantal BX-en dat er nog rond rijdt op een bepaald moment. Geen relevante opmerking dus waar over de meningen duidelijk kunnen verschillen.
Inderdaad is het niet van belang hoeveel BX er rond rijden of het een klassieker wordt, het gaat om de status die zo’n auto nog zal moeten verwerven. Probleem is alleen dat een bijvoorbeeld een Mercedes of porsche eigenlijk altijd wel een klassieker word, en daar speelt de fabrikant gewoon vroegtijdig op in door voor onderdelen te blijven zorgen.
Als de BX een klassieker word, of ZX of XM is het bij Citroen al te laat en hebben ze alles al weg gegooid en de mallen vernietigd…
Om het daarbij te laten, vind ik zonde, het is immers best interessant hoe men daar over denkt!
In mijn ogen is de BX dus absoluut een klassieker-in-wording. Dat men dit gevoel er nog niet echt bij heeft, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat hij zo lang in productie is geweest. Het zelfde geld bijvoorbeeld voor de Lada Niva, die is nog steeds in productie, terwijl de oudste exemplaren al belastingvrij rond rijden.
Verder is een BX zeker een liefhebbers-auto die tijdens zijn introductie revolutionair was op diverse gebieden.
@Waterman771
Wat voor status zou de BX moeten verwerven voor je hem een klassieker zou willen noemen?
BX klassieker in wording?
Volgens mij is het absoluut een klassieker of word het zeker een….
Iemand die zulke dingen tegenspreekt op het forum trapt een heleboel fanatieke BX-rijders op hun gevoelige ehh pikkie?
Groeten en een fijne jaarwisseling.
Emiel
tja, de DS, de CX, de GSA waren ook een tijdje geen stuiver waard, niemand wilde ze hebben. Da’s nu ook behoorlijk ondenkbaar! De bx wordt het helemaal, maar of de mijne er dan nog is…...
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
het zal mij een biet weze of hij wel of niet een klasieker oldtimer word.
maar van het merk citroën worden alle modellen op den duur een klasieker.
en er zijn uberhaubt maar weinig auto’s die niet op de een of andere manier een klasieker worden.
wie kent de Marina nog?
of de ford taunus.
of de Cortina.
zo kan ik alle modellen merken en typen van de laatste 50 jaar opnoemen.
maar als je door een wijk rijd en er staat een auto die 30 jr of meer oud is, dan noem je dat toch ook al direct een klasieker/oldtimer?
mvgr wupke:die het allemaal een hoop lood om oud ijzer vind.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Wat is de definitie van een klassieker eigenlijk? Dat is denk ik al niet zo simpel te beantwoorden omdat de meningen daarover ook verdeeld zullen zijn.
Ik vind bijvoorbeeld een auto pas een klassieker wanneer deze een onuitwisbare bijdrage heeft geleverd in de samenleving en/of autowereld. Zwaar aangezet natuurlijk.
Een BX kun je mooi of lelijk vinden. Maar iets schokkends heeft deze auto niet bijgedragen. Het idee van een zo licht mogelijke auto te maken bijv.is achterhaald gebleken. Kijk naar zijn opvolger de Xantia.
BX vind ik geen klassieker. Maar maakt dat de auto minder? Nee toch.
Jeroen
De BX Sport is zeker een klassieker in wording! Maar om een 14TE nu ook een klassieker in wording te noemen, dat denk ik niet. De 16V zal ook niet echt een klassieker worden, ondanks de compleetheid en snelheid mist het de nostalgie van een klassieker.
De BX Sport is natuurlijk hartstikke beroemd gewoorden door Flodder en dat speelt mee in het klassieker zijn!
Ik denk dat de BX nu de status heeft die de CX en GS(A) ook een tijd hebben gehad. Namelijk geen stuiver waard en zwaar ondergewaardeerd. Dus worden ze afgetrapt en verdwijnen er redelijk goeie exemplaren naar de sloop. Wie had zo rond 1990 gedacht dat de GS(A) nu,mits in goede staat, een paar duizend euro kan opbrengen? Kortom… Ik denk dat het wel goed komt met de klassieker status van de BX. Tijd en voldoende liefhebbers is all it takes.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
tsja, een Bx sport, een 4x4 of mooie 16V en GTi worden waarschijnlijk wel liefhebbers auto’s. Maar een BX 14 of kale diesel? Ik denk het niet
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
tja, heb je het over klassiek als in de zin dat ie veel waard wordt?
of heb je het in de zin van, dat er liefhebbers zijn die het ding in ere willen houden. Dat laatste is al gebleken, kijk maar om je heen hier.
dat eerste zal me eigenlijk een biet zijn.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Re: BX klassieker in wording?
BX19trs schreef:Iemand die zulke dingen tegenspreekt op het forum trapt een heleboel fanatieke BX-rijders op hun gevoelige ehh pikkie?
Emiel
Deze disussies is ook al heel vaak en lang gevoerd op BXNL maar daarom niet minder interessant.
Wanneer noem je een auto klassiek? Als ie een bepaalde leeftijd heeft bereikt? Of wanneer de auto een hoop enthauasiaste aanhangers heeft? Of wanneer de auto een breed publiek aanspreekt? OF moet een auto aan al deze criteria voldoen?
Leeftijd is volgens mij niet per definitie een criterium. Zijn een Austin Allegro of een Talbot Horizon of een Opel Corsa A een klassieker omdat ze inmiddels al bijna de 20 jarige leeftijd bereikt hebben? Een Peugoet 205 was nog tot ong. 7 jaar geleden leverbaar, maar is wat mij betreft absoluut een klassieker in spe.
Een standaard BX basis uit 1985 trekt altijd een hoop bekijks inmiddels op een BX Club meeting. Toch zullen vriend en vijand het erover eens zijn dat een BX Sport eerder een klassieker genoemd zal worden. Zo geldt het denk ik ook voor een Visa. Een Citroen Visa 1.1 zal minder snel snel klassiek genoemd worden dan bijv. een Visa Decapotable of Chrono, gewoon omdat die laatste 2 meer mensen aanspreken die niet perse Citroen liefhebber zijn.
Het is dus naar mijn idee ook belangrijk hoeveel mensen een bepaalde auto aanspreekt. En dan bedoel ik niet alleen de liefhebbers. Een oud VW busje met boxermotor of Ford Mustang of een jaren 70 Mercedes zijn typisch van die auto’s waarvan je geen liefhebber hoeft te zijn om te zien dat het toch klassiekers zijn.
Meja, wat denk je van een Renault 12 of Talbot 1510. Inmiddels weet bijna niemand meer hoe ze eruit zien. Hardstikke zeldzaam en oud, maar klassiek?
Je blijft dus het criterium hebben dat een echte klassieker ook een breed publiek moet aanspreken. Dat laatste is toch een beetje het punt. Hoewel de BX toch weer steeds meer voorzichtig positieve reacties uitlokt bij een hoop mensen.betwijfel ik of dat zodanig is dat je hem een klassieker kan noemen. Wel grappig is dat je steeds meer mensen de BX ziet noemen bij het rijtje auto’s dat wordt genoemd om “echte” Citroens aan te geven (2CV, DS, CX, GS, BX, XM). Sommige willen de BX ook absoluut niet in dit rijtje zien, maar vinden em wel handig als comfy pekelbak om de DS of SM in de winter te sparen.
Nog een punt: hoe vaak is een auto gemaakt. Neem bijv. de C of de D-kadett. De C-kadett is de laatste degelijke achterwielaangedreven Kadett. Deze spreekt volgens mij nog steeds een hoop mensen aan. De D-Kadett was volgens mij een stuk minder geliefd (niet zo gek gezien de vorm) maar sprak wel een hoop mensen aan omdat t vertrouwd en goedkoop was. Echter, dat criterium maakt em nog geen klassieker. Bij je mening of je een auto mooi vind mag geld geen rol spelen. Een Renault 19 is ook ontzettend veel gemaakt, maar of t op leeftijd een klassieker wordt? Zelfde idee voor de R21. Een Ford Escort is ook zoiets.. Massa vervoermiddel, ontzettend veel gemaakt, maar je ziet de jaren 80 variant al nauwelijks meer rondrijden.
Nog een paar leuke autootjes voor discussie:
Peugeot 205
Opel Manta
Renault Twingo (spreekt een hoop mensen aan, veel gemaakt: klassieker in wording?)
Mazda RX-7 (weinig gemaakt, maar spreekt toch een hoop mensen en liefhebbers aan).
Goed. laat ik het er maar op houden dat bepaalde modellen de BX wel een voorzichtige klassieker status zullen geven, maar een echt gewilde breed gewaardeerde klassieker zal het niet worden. Wat dat betreft blijft t het wat gewonere jongere broertje van de GS. En zelfs die laatste blijft hoewel gewaardeerd toch ook een rariteit waar maar weinig echte handel in zit.
Re: BX klassieker in wording?
mpostma schreef:
Mazda RX-7 (weinig gemaakt, maar spreekt toch een hoop mensen en liefhebbers aan).
Sluit ik me helemaal bij aan
zie ondertekening…...van de mijne zullen er geen 100 meer van in nederland rondrijden dus klassieker??? dacht het wel
Alleen minder herkenbaar nu
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Re: BX klassieker in wording?
marx-7 schreef:mpostma schreef:
Mazda RX-7 (weinig gemaakt, maar spreekt toch een hoop mensen en liefhebbers aan).
Sluit ik me helemaal bij aan
zie ondertekening…...van de mijne zullen er geen 100 meer van in nederland rondrijden dus klassieker??? dacht het wel
Alleen minder herkenbaar nu
Ik vind zeldzaamheid geen criterium. Van een Talbot Horizon rijden misschien wel minder exemplaren rond. De exclusive en bijzondere techniek en het feit dat het model een hoop mensen aanspreekt is wel een belangrijk criterium.
Ik heb wel een keer in een RX-7 mogen rijden en ik moet zeggen: het rijdt wel super zeg!!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ach ja, het blijft allemaal subjectief. Maar een wagen als de BX heeft vele liefhebbers, voor hun zal een BX over het algemeen veel waarde hebben.
Eigenlijk is de vraag ook een beetje absurd, voor velen zal een BX, en dan vooral de type-1’s, een klassieker in spe zijn. Voor anderen een goedkope bak waarin je goed, goedkoop en lekker kunt rondtoeren en als hij onderhoud nodig heeft dan breng je hem naar de sloop. (er zijn er immers genoeg!)
En deze 2 stellingen zijn natuurlijk allebei waar.
Wat er met de BX zal gebeuren weet ik niet, maar het lijkt er op dat hij in alles de opvolger van de GS(A) is. Het zal dus een zeldzame auto worden met veel liefhebbers. Liefhebbers die er geen fluit voor over hebben om er een te rijden, waardoor de marktwaarde laag blijft. Mede daardoor zal men hem minder snel bestempelen gaan als zijnde een klassieker. Maar “men” zegt wel meer…
Ik denk nogmaals dat je alleen de BX Sport een klassiekerstatus kunt gaan geven, dit is de enige BX die ook niet Citrofielen aanspreekt. De BX Sport heeft de volgende punten:
- Looks
- Rijgedrag
- Interessante motor
- bekendheid
- geliefd bij breed publiek
Dit rijtje geldt voor geen enkele andere BX. Alhoewel ik enorm liefhebber ben van de 16V en 16S zullen dit toch nooit klassiekers worden, want ze missen gewoon de bekendheid. Dat maakt er wel een wolf in schaapskleren van, maar geen klassieker.
Met alle andere type BX’en hoef je bij een niet Citrofiel niet aan te komen, want die kunnen daar niet warm voor lopen, zelfs niet voor een Digit, hoe zeldzaam en bijzonder deze ook mag zijn.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ik vind dat de BX echt een klassieker gaat worden ook de goedkopere types dat heeft de Cx nu toch ook de kale 2 liter modellen zijn toch ook klassiekers.
En de BX gaat nog steeds massaal naar de sloop omdat de auto dan te duur wordt om te repareren en dan gooien we ze maar weg als dat nog een paar jaar doorgaat dan wordt de BX zeker een klassieker.
Mijn BX wordt zeker een klassieker ik vertroetel hem in indergeval wel zo. D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Re: BX klassieker in wording?
mpostma schreef:Een Peugoet 205 was nog tot ong. 7 jaar geleden leverbaar, maar is wat mij betreft absoluut een klassieker in spe.
Nog een paar leuke autootjes voor discussie:
Peugeot 205
Discussie niet aangaan in de buurt van mijn vrouw!
Volgens haar wordt het er één en wel de kale basisversie zoals ie bij ons voor de deur staat!