Bij mij ook niet inderdaad, de 90 heeft ‘ie nog niet gehaald vandaag..
voge schreef:Bij mij ook niet inderdaad, de 90 heeft ‘ie nog niet gehaald vandaag..
Met de ene diesel ben ik allang blij als ik met dit weer boven de 70 graden uitkom, anders blijft de kachel zo koud! Ik moet echt af en toe een beetje doorgassen, anders bevries ik zowat. De andere diesel stookt het wel keurig zo rond de 80 a 90 graden; bij dit weer laag in dat bereik.
Ik vraag me dus enigzins af of er wel een thermostaat in het huis steekt. Alhoewel dezelfde auto het bij 427000 km op de teller presteert nog geen drup olie te verbruiken, terwijl de andere toch ook wel netjes met 322000km zo’n 1:4000 rijdt.
Ich bin ein Breaker
Hmm, vandaag bij mij eens de oliedop eraf getrokken, en wat schept mijn verbazing: sludge. Nou rijd ik normaliter redelijk veel korte ritjes (12km), en is sludge heel normaal, maar: eergister was ik dus naar Daan gegaan (ik vertrok met een besludgede oliedop), dus 2x225km, en nogsteeds sludge. moet ik me nou zorgen maken?
Na alle voorgaande berichtjes gelezen te hebben denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken.
Als dat spul er eenmaal zit zal het niet zo snel verdwijnen denk ik, misschien een beetje schoon maken??
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Ik had voorgaande berichten gelezen, maar ik kreeg de indruk dat het na een rit van zo’n 150 kilometer weg moest zijn.
Bij mijn Bx was het pas weg na een rit van Groningen naar Maastricht.
Van Groningen naar Westerbork is ook een redelijk eind, maar dat is bij mij niet voldoende om van de mayo af te raken.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
deur63 schreef:Ik had voorgaande berichten gelezen, maar ik kreeg de indruk dat het na een rit van zo’n 150 kilometer weg moest zijn.
Nou ja, ik zei 150 kilometer MINIMAAL, uit jouw ervaring blijkt nu dat dat zelfs nog aan de te magere kant is geschat. Maken we er minimaal 250 kilometer van.
Ook mijn 19 TZI heeft weer sludge. Voor mijn vorige olieverversing had ik het reeds, en daarna niet meer. Mooie bruine olie sindsdien aan de dipstick. Nu het weer kouder is geworden zit de sludge er weer volop bij de vulopening. Eerst maakte ik me er druk om, dacht aan oude goedkope olie. Maar met deze goede én verse olie weet ik dat het niet iets kan zijn om me er erg druk over te maken. Als ik het zie haal ik het even weg met een doekje, zo goed als het kan. Ook langere ritten helpen niet. Zal gewoon een kwaaltje zijn vanwege te lage temperaturen.
winnetou schreef:deur63 schreef:Ik had voorgaande berichten gelezen, maar ik kreeg de indruk dat het na een rit van zo’n 150 kilometer weg moest zijn.
Nou ja, ik zei 150 kilometer MINIMAAL, uit jouw ervaring blijkt nu dat dat zelfs nog aan de te magere kant is geschat. Maken we er minimaal 250 kilometer van.
De mayonaise zal denk ik niet zo heel snel vanzelf echt verdwijnen (waar moet het heen dan?), het wordt hooguit je luchtfilter ingezogen. Mogelijk zal het zelfs nog iets erger worden, door het vermengen van damp met olie enz. Als het vocht maar de olie uit verdampt, da’s een belangrijker effect. Daarna zal de aangroei van mayonaise - hopelijk - wat minder snel zijn.
Maar het blijft gewoon een gevoelig punt, het was al zo toen ze nog nieuw waren.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wil ik best geloven. Zal ook vast wel wat te maken hebben dat de olie wordt bijgevuld in een aparte buis die toch min of meer vrij gemonteerd is op het motorblok, en dus niet zo warm wordt als het blok zelf. Bij motoren waar de olievuldop in het kleppendeksel is gemonteerd zal dit vast niet zo’n vaart lopen.