Klassieker?
Jaja, het brengt wel weer een discussie op gang, das mooi.
Maarja het blijft een kwestie van smaak, en toch word de discussie meteen breed gemaakt, met andere merken vergeleken etc.
Ik vind persoonlijk let op PERSOONLIJK dat een citroen een fanatieke aanhang heeft wat eigenaren betreft, een verschrikkelijk actief verenigingsleven en soms een heel eigen lifestyle, een franse lifestyle??
Ik zou niet eens durven uitspreken dat ik een opel-duitse lifestyle heb hahahaha zo’n uitspraak is al belachelijk…
Dus omdat wij hier fanatiek zijn en vooral liefhebbers vind je zelf dat bepaalde auto’s oa dus de bx in jou ogen absoluut klassiekers worden, maar dat is dan puur persoonlijk.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
WYD schreef:Ik denk nogmaals dat je alleen de BX Sport een klassiekerstatus kunt gaan geven, dit is de enige BX die ook niet Citrofielen aanspreekt. De BX Sport heeft de volgende punten
- Looks
- Rijgedrag
- Interessante motor
- bekendheid
- geliefd bij breed publiekDit rijtje geldt voor geen enkele andere BX. Alhoewel ik enorm liefhebber ben van de 16V en 16S zullen dit toch nooit klassiekers worden, want ze missen gewoon de bekendheid. Dat maakt er wel een wolf in schaapskleren van, maar geen klassieker.
Met alle andere type BX’en hoef je bij een niet Citrofiel niet aan te komen, want die kunnen daar niet warm voor lopen, zelfs niet voor een Digit, hoe zeldzaam en bijzonder deze ook mag zijn.
Bekendheid, bijzondere motor, rijdgedrag enzovoorts, het zijn allemaal eigenschappen die een auto niet nodig heeft om klassieker te zijn. Er zijn zat klassiekers die niet bekend zijn, geen bijzondere motor hebben enzovoorts.
Ik, persoonlijk, vind elke auto die een bijzondere verschijnlijk is en aardig oud is, al snel een klassieker.
En ja, waneer is een auto een bijzondere verschijning? Dat kan zijn omdat het een bijzonder design heeft, zeldzaam is of technische bijzonder is. (RX7 bijvoorbeeld)
De BX-en van het eerste type begint toch redelijk zeldzaam te worden, en het design is bijzonder te noemen. Er is immers geen auto die op een BX lijkt!
Heeft iemand een idee hoeveel BX-en er nog zijn in NL?
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Dit stond op het Citroen-forum van 2004
AX =33279
SAXO=29080
C2=1373
c3= 13750
Xsara=26151
Zx=25204
bx=21709
xantia=41821
c5=24512
cx=1887
xm=9076
2cv=8732
dyane=428
mehari=90
ami=239
axel=10
LNA=28
visa=883
GS/GSA=240
ID/ds=2832
SM=112
Picasso=28450
Evasion=1422
C8=700
berlingo=9529
c15/25=67
jumpy=107
jumper=243
typ0000=6216 (zijn afger. de nieuwverkopen)
overig=23
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Goed dat je over die lijst begint. Hier >>> Klik! <<< staat een PDF-je met de cijfers van 1 januari 2005.
Het aantal is in 1 jaar tijd van 21709 naar 16462 gegaan. Dit betekend dat er in 1 jaar tijd 5247 BX-en naar de sloop zijn gegaan…..
Ik ben benieuwd wanneer de cijfers van 1 januari 2006 op http://www.bovag.nl/ komen te staan.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Als dat nog een paar jaar zo doorgaat dan zijn er binnenkort helemaal geen bxen meer over cry
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
patje74 schreef:Goed dat je over die lijst begint. Hier >>> Klik! <<< staat een PDF-je met de cijfers van 1 januari 2005.
Het aantal is in 1 jaar tijd van 21709 naar 16462 gegaan. Dit betekend dat er in 1 jaar tijd 5247 BX-en naar de sloop zijn gegaan…..
Ik ben benieuwd wanneer de cijfers van 1 januari 2006 op http://www.bovag.nl/ komen te staan.
ik sloop alleen nog maar xantia’s, om bx en rijdend te houden
Afgelopen jaar alleen de gti van mijn zus naar de laatste rustplaats gebracht. maar die was dan ook zo rot als een mispel. verder alleen een xm en een aantal xantia’s aan zijn eind geholpen. Maar met een goed doel Overigens maar een xantia op eigen naam. Mager jaartje eigenlijk wat dat betreft
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
WYD schreef:Ik denk nogmaals dat je alleen de BX Sport een klassiekerstatus kunt gaan geven, dit is de enige BX die ook niet Citrofielen aanspreekt. De BX Sport heeft de volgende punten:
- Looks
- Rijgedrag
- Interessante motor
- bekendheid
- geliefd bij breed publiekDit rijtje geldt voor geen enkele andere BX. Alhoewel ik enorm liefhebber ben van de 16V en 16S zullen dit toch nooit klassiekers worden, want ze missen gewoon de bekendheid. Dat maakt er wel een wolf in schaapskleren van, maar geen klassieker.
Met alle andere type BX’en hoef je bij een niet Citrofiel niet aan te komen, want die kunnen daar niet warm voor lopen, zelfs niet voor een Digit, hoe zeldzaam en bijzonder deze ook mag zijn.
Veel mensen herkennen een BX Sport niet eens meer. Hoe vaak ik niet te horen krijg dat ik een Flodder-BX heb en dat alleen omdat mijn BX16V er toch net iets anders uitziet en rood is zoals de Flodder-BX.
Dus zo bekend is de BX Sport echt niet.
Verder denk ik dat de BX wel de klassiekerstatus kan bereiken en misschien voor enkele mensen al bereikt is. Althans er zijn al mensen BX-en aan het restaureren om ze te bewaren voor het nageslacht.
De BX wordt zeker exclusiever. Mensen blijven vaker stilstaan om te kijken welke auto er nu langskomt. Ook blijven ze kijken als de auto uit zijn vering omhoog komt. Het inzakkende hydraulische systeem begint al in de vergetelheid te geraken bij mensen.
Ik denk dat het voor de BX weinig uitmaakt welke versie je rijdt. Als het een klassieker wordt, dan maakt het niet uit of je een BX14 of een BX Sport rijdt. Het is een BX en zo zal hij ook herkent worden, maar verder…
Herkent iemand de verschillen in DS-en, Ami’s of 2cv’s? Het zijn toch allemaal klassieker van de basis Ami6 tot de luxere variant.
ik vind dat de bx wel een klassieker wordt alleen al vanwege het feit dat er een redelijke groep mensen zijn die een bx rijden
maar om eerlijk te zijn wat een echte klassieker is de een zal een bx noemen en de ander een sm
daar noem je wat Eric, maar wij vinden een Ami wel een klassieker. Maar vindt iedereen dat?
Eigenlijk vind ik dat helemaal niet belangerijk.
hetzelfde geldt voor de bx, en andere oude auto’s.
Auto’s zijn karakteristiek voor een bepaald tijdsbeeld. Op het moment dat dat tijdsbeeld bepaalde nostalgische gevoelens begint op te wekken, worden de auto’s uit die tijd vanzelf klassiek. Ook die Opel D Record, of Talbot Solara.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:ik vind dat de bx wel een klassieker wordt alleen al vanwege het feit dat er een redelijke groep mensen zijn die een bx rijden
maar om eerlijk te zijn wat een echte klassieker is de een zal een bx noemen en de ander een sm
Voor mij is de SM ook gewoon een auto waar ik mee rijdt alsof het een moderne was…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:citroenc2 schreef:ik vind dat de bx wel een klassieker wordt alleen al vanwege het feit dat er een redelijke groep mensen zijn die een bx rijden
maar om eerlijk te zijn wat een echte klassieker is de een zal een bx noemen en de ander een sm
Voor mij is de SM ook gewoon een auto waar ik mee rijdt alsof het een moderne was…
dat kan maar dat mag ieder voor zich weten maar als ik een dure klassieker heb zal ik hem toch met alle liefde van de wereld behandelen maar dat is ieder voor zich natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:waterman771 schreef:citroenc2 schreef:ik vind dat de bx wel een klassieker wordt alleen al vanwege het feit dat er een redelijke groep mensen zijn die een bx rijden
maar om eerlijk te zijn wat een echte klassieker is de een zal een bx noemen en de ander een sm
Voor mij is de SM ook gewoon een auto waar ik mee rijdt alsof het een moderne was…
dat kan maar dat mag ieder voor zich weten maar als ik een dure klassieker heb zal ik hem toch met alle liefde van de wereld behandelen maar dat is ieder voor zich natuurlijk
Daar heb je helemaal gelijk in C2!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Auto’s zijn karakteristiek voor een bepaald tijdsbeeld. Op het moment dat dat tijdsbeeld bepaalde nostalgische gevoelens begint op te wekken, worden de auto’s uit die tijd vanzelf klassiek. Ook die Opel D Record, of Talbot Solara.
Dat is wel mooi gezegd eigenlijk.
Daarnaast zijn er m.i. maar een handvol auto’s die daar weer boven uit stijgen. Denk dan aan een Traction, DS, 2cv, kever, mini.
Jeroen
Zolang jonge kinderen nog vragen of dit zo’n auto is die omhoog komt als ik hem start vind ik het wel een auto die herkend en apart gevonden wordt door mensen. Dus ik denk wel dat het een klassieker gaat worden.
Ik ga in elk geval mijn auto zo goed en lang mogelijk proberen mee te laten gaan.
Volgend weekend gaat ie onder het lasapparaat.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:citroenc2 schreef:ik vind dat de bx wel een klassieker wordt alleen al vanwege het feit dat er een redelijke groep mensen zijn die een bx rijden
maar om eerlijk te zijn wat een echte klassieker is de een zal een bx noemen en de ander een sm
Voor mij is de SM ook gewoon een auto waar ik mee rijdt alsof het een moderne was…
Hie je hem gebruikt, verteld natuurlijk helemaal niets over of het een klassieker is of niet. Ik gebruik mijn GS ook waar hij voor gemaakt is; veel kilometers! Maar ik vind het wel degelijk een klassieker, en behandel haar daar ook naar. (goed bijhouden dus..)