Gegevens: citroen ID uit 1973. Dagelijks gebruik.
Sinds kort brand het laadstroomlampje altijd en tegelijk werken mijn knipperlichten (pinkers) opeens niet meer.
Batterij geeft afgekoppeld 12,6V. Bij draaiende motor zo’n 13V.
De spanningsregelaar heb ik reeds vervangen: geen verbetering.
Koolborstels in de dynamo zijn nog 7mm.
Zekeringen zijn ok en hun houdertjes opgeschuurd.
Ergens een relais stuk ofzo? pinkdoos?
Wie denkt meer te weten?








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik weet dat je de zekeringen hebt gecontroleerd en de houders opgeschuurd, maar heb je ook gemeten of er 12volt op staat? Meet zekering 1 maar eens door.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
De zekeringen allemaal met ohmse weerstand uitgemeten: deze zijn allen ok.
Aan de chauffeurskant zitten 4+2 zekeringen, aan de passagierskant zitten 2 zekeringen.
Ik heb niet op alle zekeringen 12v staan, ook niet op zekering 1.
Enkel op rood en groen (=de twee binnenste van de 4+2) heb ik 12V.
Bij draaiende motor heb ik nog slechts 12,2V op de batterij !
Denk dat de dynamo stuk is. ..?
Zet met een aparte draad direkt + 12V op het de aansluiting van de dynamo waar het gele stekkertje op zit ( koolbortsel). Als je dan nog bij draaiende motor ( wel wat meer toeten dan stat) maar 12,2V meet, dan ligt het probleem in de dynamo. Gaat de spanning dan flink omhoog, dan kan je dynamo als probleem uitsluiten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert, bedankt voor de tip!
Bij +12V rechtstreeks op dynamo geeft deze bij hogere toeren meer dan 15V.
De dynamo is dan na al die trouwe jaren toch nog goed veronderstel ik.
Maar waar moet ik nu gaan zoeken ???





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Spanningsregelaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heb de spanningsregelaar reeds vervangen door een andere 2de handse maar dit is het niet.
Hoe Kan je een spanningsregelaar testen?
Ik heb ook de kabel eens uitgemeten van de gele stekker op de dynamo naar de zekering 1 en de verbinding over de zekering is goed.
Naar waar loopt deze kabel in het dash?
Bedankt om mee te denken!!
Of beide spanningsregelaars zijn stuk





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat weet ik niet. De elektrische wegen van citroen zijn soms ondoorgrondelijk. Maar wat je kunt doen: meet eens bij zo’n 2000 rpm welke spanning er op het gele stekkertje staat terwijl het aangesloten is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
??? 0Volt ???





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Met het stekkertje nog op de dynamo? Dat zou inhouden dat de spanningsregelaar de dynamo niet bekrachtigt. pb anders Boogaard eens voor een schema? Ik heb dat niet meer voor de geest en kan het niet vinden in de RTA
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja het stekkertje op de dynamo maar een klein beetje 2mm omhoog om te kunnen meten.
Volgens mij maakte die nog contact maar ik kreeg steeds 0Volt





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zie boven
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik denk dat ik een foutje gemaakt heb
Ik had 0V tussen de - batterij en het gele stekkertje…
Ik heb nu 12,2V tussen de +batterij en het gele stekkertje bij ongeveer 2000tmin
Sorry voor het misverstand.





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hindert niet. Maar dat is te veel. Het betekent dat de dynamo maximaal bekrachtigd wordt door de spanningsregelaar terwijl dat niet nodig is.Waarschijnlijk zijn een of meerdere diodes van de dynamo kapot. Ik zou hem eens laten testen bij een Bosch-service of een elektrisch revisie bedrijf. Of de accu is kapot. Hij start nog wel normaal?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Met het stekkertje nog op de dynamo? Dat zou inhouden dat de spanningsregelaar de dynamo niet bekrachtigt. pb anders Boogaard eens voor een schema? Ik heb dat niet meer voor de geest en kan het niet vinden in de RTA
Het schema staat in het draadje van Wilfred en Geesje:
Met dank aan Boogaard.