Als dagelijks berijder van GS/A, denk ik na over dingen die haar geschikt maken voor in het hedendaagse verkeer.
Zo heb ik 165/15 i.p.v. 145/15 Michelin XZX banden gemonteerd. Dit is duidelijk veiliger op de snelweg, vooral bij zware stortbuien. Nadeel is, dat de 165-ers wat zwaarder zijn, waardoor het niet-afgeveerde gewicht groter wordt, hierdoor meer slijtage aan fusees, ophanging en, door de grotere wielomtrek, minder acceleratie.
Qua vermogen mochten er dus van mij wel wat PK-tjes bij. Toen de motor eens uit elkaar lag en ik de koellucht beplating wat aan ‘t behandelen was tegen roest, kwam ik op een idee: Met een lucht-happertje van een oude koellucht-beplating en een rubberen bocht-stukje kon ik met weinig middelen een passieve turbo inbouwen. De turbo werkt alleen als het bimetaal van de luchtfilter de klep op ‘koude lucht’ zet. Aangezien het bimetaal van het warm/koud klepje afstelbaar is, zou je nog kunnen afregelen hoe snel de turbo in werking komt. Zodoende blaast de koelfan bij warme motor extra koude lucht het luchtfilter in. Niet spectaculair, maar de motor wordt wat geholpen bij het naar binnen zuigen van lucht.
De weerstand van het luchtfilter wordt netto minder, en dat scheelt weer energie zou je denken, maar of het echt merkbaar is, behalve dat het rijden heerlijk soepel gaat, kan ik jullie niet vertellen. Mocht iemand hier nog ideeën over hebben, hoor ik dat graag.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dit klinkt leuk. Maar moet je dan ook niet wat extra brandstof toevoeren?
Verder herinner ik me van mijn GSpecial dat ik met de hand de zomer of winterstant voor de luchttoevoer moest omzetten. Als ik dat niet deed, nam ‘s winters het brandstofverbruik ernstig toe. En bij mist rond het vriespunt, ging het ding dan niet harder meer dan 70. Als je met dat bimetaaltje gaat rommelen, moet je het volgens mij zo maken dat je er ook voor kunt kiezen voorverwarmde lucht toe te laten. Dan maar even geen drukvulling.
Ja, die extra brandstof regel je met de mengsel-schroef, denk ik. De GS/A motor presteert inderdaad het best in droge warme lucht (=Zuid-Frankrijk). Voor de noordelijke regio’s hebben de ingenieurs van Citroen dat later ook keurig opgelost met dat bi-metaaltje. Alleen op de lange rit over de snelweg wordt de motor zeer heet en zuigt veel lucht aan. Pas dan lijkt mij de drukvulling gewenst. Ik zal eens kijken of het warm/koud klepje langer op warme stand kan afstellen. Ook dacht ik aan een koperen draad van de motor naar de bimetaal, zodat de stand van het klepje meer afhangt van de motor temperatuur en minder van de lucht-temperatuur.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De gs motor is zwaar OVERkoeld, en wordt nooit zeer heet. Installeer een olietemperatuurmeter en je weet wat ik bedoel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, zonder temperatuur uitlezing blijft het inderdaad gissen. Ik zal d’r eentje installeren.
Anders doe je het zo!
Meestal zijn brede banden juist bij droog weer veiliger en bij stortbuien juist niet. je hebt dan minder druk per vierkante mm en krijg eerder aquaplanning. Het beste werken de door de fabriek voorgestelde maten. Toegegeven, brede banden staan vaak mooier maar geven meer rolweerstand en maken de auto trager met een hoger brandstofverbruik! Als je de auto sneller maakt zijn bredere banden soms wel van toepassing. Dat gaat overigens met die “turbo” zoals jij hem voorsteld niet lukken. Een echte turbo word aangedreven door uitlaatgassen en heeft veel meer druk. Een compressor kan ook, die wordt aagedreven door een riem. Je kan er voor zorgen dat je auto beter ademt door de luchtfilter minder weerstand te geven of door lucht in te blazen. Het effct is niet spectaculair.
Na enkele angstige momenten op de duitse autobahn, met een combinatie van veel verkeer, spoorvorming en hevige slagregens, besloot ik om een bredere band uit te proberen. Dat begon met een setje Peugeot 404 wielen, die dezelfde steek met 3 gaten bleek te hebben als onze GS/A’s en breedte165. Het paste precies in de wielkasten en toen we op vakantie weer in zo’n gevaarlijke situatie belandden, voelde het een stuk veiliger, geen aqua-planing meer en niet meer ingehaald worden door vrachtauto’s. Ondanks de hogere soortelijke druk van de standaard 145er, wist de bredere 165er toch het regenwater beter af te voeren. Ook is er meer gevoel van stabiliteit bij de breder banden. Dit heeft me uiteindelijk doen besluiten om nieuwe Michelin XZX 165 aan te schaffen.
Het ‘turbo’ project is ook proef-ondervindelijk ontstaan. Ondanks het feit dat het qua PK’s niks uitmaakt, merk ik dat het motortje het makkelijker oppikt bij optrekken. Je kunt natuurlijk mbv de tweede trap en het acceleratiepompje geforceerd accelereren (vol gas). Liever blijf ik in de eerste trap (zuiniger) en daar merk ik dat die extra lucht helpt en de motor beter reageert op het gaspedaal.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Wat leuk!
Heeft de Dyane of de Ami dit óók niet?
Ik heb het vroeger wel eens gezien.
Er zat aan de linkerkant van de koelmantel een tuut die horizontaal naar links wees,
waar een slang aan zat naar het luchtfilter.
Op mijn 2CV’s zat het niet..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Ja, inderdaad van gehoord; niet te verwarren met buizen die de (geventileerde) remschijven koelen. Misschien in een ander forum te vinden, of hier op CFNL??
Zoekwoord ‘powertube’ levert resultaat op