Hallo,
In een xantia 1,8 16v zit een behoorlijke bromtoon onder het rijden.
Eerst dacht ik dat de uitlaat lek was(zo klinkt het ook).
Maar dat bleek niet het geval.
Bij een bocht naar rechts is de brom even weg.
Ik heb tot nu toe het volgende bekeken en uitgesloten.
Tussenlager rechter as
Wiellagers
Iets dat tegen een velg loopt
Olie in de bak is op peil.
Het is absoluut is in de aandijflijn want als je de koppeling intrapt blijft het geluid hetzeldfe.
Iemand ideeen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Banden ook al goed nagelopen? Hoe zeker ben je van de wiellagers?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Banden is inderdaad nog een goeie.
Wiellagers hoor ik niet met de velgen gemonteerd, en voel ook geen speling.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Is er iets bekend van de geschiedenis? Was die brom er ineens of langzaam erger? Recente reparaties?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Geen recent werk daar.
En het kwam in elk geval redelijk ineens.
Het is de auto van mijn vriendin.
Toen ik er in reed was het er, en de vorige keer ( weet niet precies wanneer, maar zeker minder dan 1000km) was het er niet.
Koffie is bijna op, dan snel de schuur weer in om banden te kijken.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
De combinatie banden en even geen brom in de bocht kan ik niet matchen. Wiellagers wel
Is het niet iets dat tegen het chassis hangt te trillen?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Jammer maar helaas het zijn niet de banden.
Het zal dan toch een wiellager moeten zijn lijkt me, of kan het differentieel ook een oorzaak zijn?
Ik zal morgen eens proberen aan twee wiellagers te komen.
Hoe doe je dat bij een xantia?
Ik zag een grote borgring aan de binnenkant van de naaf.
Als die los is druk je het lager er aan de auto uit, of moet de poot eraf en dan onder de pers?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Begin maar met het rechter wiellager. daarna proefrijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Deed ik destijds ook met m’n cx met dezelfde symptomen. Was dus de verkeerde kant. Die van mij ging dus brommen als hij juist niet belast werd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik gok dat deze juist bij belasting geluid maakt, want met de wieltjes van de grond is er niets aan de hand.
Ook nog even in de vijf laten draaien met de wielen los, ookdan niets te horen.
Ik heb de as eruit gehad en dan lijkt het lager wel wat bruin van buiten.
Moet haast wel het rechter wiellager zijn dus.
Nu alleen nog even hopen dat het lager te krijgen is morgen, want ik moet dinsdag weg voor anderhalve week.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
erikkuiper schreef:
Ik zag een grote borgring aan de binnenkant van de naaf.
Als die los is druk je het lager er aan de auto uit, of moet de poot eraf en dan onder de pers?
Nee, je moet even de poot (of tenminste het fuseelichaam) demonteren om het lager er uit te persen. Zorg wel dat je het fuseelichaam goed ondersteun. Aan de naaf zal naar alle waarschijnlijkheid nog een deel van het lager blijven zitten.
In dat laatste geval las ik meestal een flinke rups op het stuk wiellager, en sla er vervolgens met een bijtel op om de ring te doen barsten, dan kun je ‘m er gewoon af tikken met een bijtel.
Vervolgens naaf gewoon rustig af laten koelen, om vervolgens weer te monteren. Succes!
Jantje, ik had beter naar je moeten luisteren.
Rechts vervangen, proefrijden en helaas het geluid is er nog.
Ik weet ondertussen wel zeker dat het het linker lager is.
Ik heb nog een keer de bokjes test gedaan, maar nu met het rechter wiel geblokkeerd en met een beetje gas.
Heel duidelijk het wiellager, terwijl je met de hand echt niets hoort.
Overigens voor wie dit probleem ook heeft; het is niet echt een beginners klusje.
Het lager komt er indedaad niet in zijn geheel uit
Het binnenste binnendeel pers je er wel uit.
Het buitendeel inderdaad met een lasrups gedaan.
En het buitenste binnendeel met een snijbrander voorzichtig afgepeld.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v