Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik denk niet dat de bx een klassieker gaat worden.
Het werd donderdag bij mij thuis ook al gezecht hij gaat de GSA achterna
Veel mensen vinden de BX gewoon TE lelijk
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
ik vind het niet zo interessant. als je een bx koopt als investering dan ben je niet heel erg zakelijk, en als je ze koopt en rijdt omdat je het een leuke of comfortabele of weet ik veel wat voor een auto vindt, dan moet je dat lekker doen.
we merken het wel of ie klassiek wordt…
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
McDean schreef:ik denk niet dat de bx een klassieker gaat worden.
Het werd donderdag bij mij thuis ook al gezecht hij gaat de GSA achterna
Veel mensen vinden de BX gewoon TE lelijk
klopt hij gaat de gsa achterna maar die wordt ook klassiek maar de goep zal een stuk minder zijn dan bij ds 2cv enz maar wat maakt het eigelijk uit als je er plezier in de auto heb dan koop je zoiets en anders koop je een nieuwe moderne auto
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Het maatk niet uit wat mijn Tessa word
Klassieker of niet ... ik hou van mien ootoo en is VEEEL mooier dan een K*T golf (ook nog sneller dan een golf 1400 )
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik denk dat, gezien het aantal liefhebbers, de BX echt wel kans maakt een klassieker te worden, omdat ze hierdoor waarschijnlijk tot zeer lang na de laatste productiedatum blijven rondrijden.
De BX heeft in ieder geval geschiedenis geschreven: de eerste productie auto voor het grote publiek waarbij succesvol veelvuldig gebruik gemaakt werd van kunststof carroseriedelen, een tijd lang was het de meest verkochte Franse auto in Nederland, Eind 90er jaren en nog steeds het meeste comfort voor de laagste prijs, door hele volksstammen verguist en door anderen juist ontzettend geprezen.
Je kan niet zeggen dat de BX een onopvallend model is dat geleidelijk uit het straatbeeld verdwijnt om vervolgens in de vergetelheid te geraken.
Het zal mij overigens niet veel uitmaken of de BX ook daadwerkelijk een klassiekerstatus toegekend gaat krijgen. Voor mij persoonlijk is het een al een klassieker om dat deze auto, net als de 2CV en de GS, in mijn jeugd een enorm prominente rol heeft gespeeld. De 2CV, GS en BX geven mij een soort behaaglijk “thuis” gevoel.
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
jeroen_m schreef:De 2CV, GS en BX geven mij een soort behaaglijk “thuis” gevoel.
Voel ik mij daarom zo thuis op mijn oprit/in mijn garage?
de bx is niet de eerste auto van kunstof dat was de mehari
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroenc2 schreef:de bx is niet de eerste auto van kunstof dat was de mehari
jeroen_m schreef:......waarbij succesvol veelvuldig gebruik gemaakt werd van kunststof carroseriedelen…...
patje74 schreef:jeroen_m schreef:De 2CV, GS en BX geven mij een soort behaaglijk “thuis” gevoel.
Voel ik mij daarom zo thuis op mijn oprit/in mijn garage?
Zeeer waarschijnlijk. Mogelijk voel ik mij ook ontzettend thuis op een oprit met dergelijke vulling
citroenc2 schreef:
de bx is niet de eerste auto van kunstof Wink dat was de mehari Very Happy
Nee inderdaad de BX is niet de eerste auto van kunststof. Maar ik dacht dat de Méhari van blik was en dat de VanClee Mungo (die erg op de Méhari lijkt) van kunststof is. Wij mij kan corrigeren mag dat doen.
`verum ipsum factum’
nee de mehari is gemaakt van kunststof als ik het goed heb abs heet dat spul
ik weet dat om die reden de mehari niet in duitseland verkocht mocht worden
citroenc2, ik denk dat de Méhari inderdaad, net als z’n neefje VanClee Mungo van kunststof is (voor wat betreft de carrosserie). En heel goed mogelijk dat dat Acryl-Butadieen-Styreen is.
Ik had ten onrechte aangenomen dat de Méhari van blik was vanwege de “golfplaat look” zoals bekend van blikken ribbeleendjes en HY’s.
OK, dit gaat een beetje fftopic:, maar je hebt gelijk.
`verum ipsum factum’
citroenc2 schreef:de bx is niet de eerste auto van kunstof dat was de mehari
Eh, dan heb je denk ik de Trabant even gemist. Duroplast (kunststof) met o.m. een houten chassis. De Renault Espace was geheel van kunststof (dwz de carosserie), net als de Matra’s en Renault Alpines.
Verder zit er verhoudingsgewijs veel minder kunststof aan de BX dan aan menig moderne auto. Maar toch steeds dat terugkomende gezeur…
Ich bin ein Breaker
och, als er word gezeurd over kunstof in een bx , kun je altijd roepen dat het niet roest:)
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
karel schreef:citroenc2 schreef:de bx is niet de eerste auto van kunstof dat was de mehari
Eh, dan heb je denk ik de Trabant even gemist. Duroplast (kunststof) met o.m. een houten chassis. De Renault Espace was geheel van kunststof (dwz de carosserie), net als de Matra’s en Renault Alpines.
Verder zit er verhoudingsgewijs veel minder kunststof aan de BX dan aan menig moderne auto. Maar toch steeds dat terugkomende gezeur…
Dit gezeur komt voort uit mijn opmerking: de eerste productie auto voor het grote publiek waarbij succesvol veelvuldig gebruik gemaakt werd van kunststof carroseriedelen…
Ok er waren voor de introductie van de BX reeds Trabantjes, Méhari’s, Mungo’s maar dat waren auto’s die niet echt voor een groot publiek bedoeld waren (met uitzondering van een bepaald publiek, dat naast een Wartburg niet veel anders kon krijgen). Bovendien zijn dat òf een soort armoebakken òf een soort handige speeltjes (excusez le mot). De Espace kwam pas in 1984 en de Alpine was er nou ook niet één voor jan en alleman, om maar te zwijgen over de Matra.
Ik heb mijn stelling misschien niet goed geformuleerd. Waar het op neer kwam is dat bij mijn weten de BX in 1982 een revolutionair model was, mede dankzij onorthodoxe vormgeving en omdat veel carroseriedelen in kunststof waren uitgevoerd. Dit was tot die tijd nog niet vertoond. En kom nou niet aan met dat er tegenwoordig veel meer kunststof in auto’s zit: Tuurlijk is dat zo, maar begin jaren tachtig was het iets compleet nieuws voor het gros der autofabriekanten. Lang leve de BX!
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:karel schreef:citroenc2 schreef:de bx is niet de eerste auto van kunstof dat was de mehari
Eh, dan heb je denk ik de Trabant even gemist. Duroplast (kunststof) met o.m. een houten chassis. De Renault Espace was geheel van kunststof (dwz de carosserie), net als de Matra’s en Renault Alpines.
Verder zit er verhoudingsgewijs veel minder kunststof aan de BX dan aan menig moderne auto. Maar toch steeds dat terugkomende gezeur…
Dit gezeur komt voort uit mijn opmerking: de eerste productie auto voor het grote publiek waarbij succesvol veelvuldig gebruik gemaakt werd van kunststof carroseriedelen…
Ok er waren voor de introductie van de BX reeds Trabantjes, Méhari’s, Mungo’s maar dat waren auto’s die niet echt voor een groot publiek bedoeld waren (met uitzondering van een bepaald publiek, dat naast een Wartburg niet veel anders kon krijgen). Bovendien zijn dat òf een soort armoebakken òf een soort handige speeltjes (excusez le mot). De Espace kwam pas in 1984 en de Alpine was er nou ook niet één voor jan en alleman, om maar te zwijgen over de Matra.
Ik heb mijn stelling misschien niet goed geformuleerd. Waar het op neer kwam is dat bij mijn weten de BX in 1982 een revolutionair model was, mede dankzij onorthodoxe vormgeving en omdat veel carroseriedelen in kunststof waren uitgevoerd. Dit was tot die tijd nog niet vertoond. En kom nou niet aan met dat er tegenwoordig veel meer kunststof in auto’s zit: Tuurlijk is dat zo, maar begin jaren tachtig was het iets compleet nieuws voor het gros der autofabriekanten. Lang leve de BX!
vergeten we nog de Reliant, de Bond, de Studebaker Avanti en de Chevrolet Corvette.
uiteraard vergeet ik er ook een aantal, al zullen ze steeds exotischer worden.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.