Goed bezig, jaco. Goed dat je de cx niet hebt verkocht, dat had toch erg jammer geweest…...
Dan had je ooit moeten gaan nadenken wat voor kleur cx je ooit weer zou moeten gaan kopen. Daar kom jij nooit aan uit !
Er is natuurlijk maar één echt mooie kleur op een CX en dat is Gris Perlé.
Nee, maar serieus: Toen ik besloot dat ik m’n CX zou verkopen, wist ik meteen al dat ik daar vreselijk spijt van zou krijgen, ook al maakte ik mezelf (en anderen) wijs dat dat niet zo was. Maar het was toen gewoon zo dat de kaarten anders lagen en ik ben uiteraard enorm blij dat het tij ten goede is gekeerd. Toen de koppeling bijna door was, stapte ik nog dagelijks met een big smile in de CX, ook al was normaal rijden een aardige opgave. En ik ben eigenlijk een beetje bang dat mijn mondhoeken mijn oren zullen afsnijden wanneer ik straks met de nieuwe koppeling mag rijden.
Man, ik had zelfs serieus naar Saabs en Alfa’s zitten kijken. gewoon omdat ik vond dat ik dan ook maar meteen goed afstand van het CX-rijden moest nemen. Niet dat er wat mis is met een mooie Saab of Alfa, maar het zijn gewoon geen CX-en.
Ik had wel bedacht dat wanneer dan ooit weer CX zou gaan rijden, ik flink door zou sparen voor een echt mooi exemplaar en de kleur zou er dan helemaal niet toe doen. Bleu Memphis misschien, of Cassis Nacré, of Brun Maya, of misschien toch een witte of een break in Gris Dolmen, of…. Ooooooooooooo, wat is het toch moeilijk om een mooie CX te kiezen.
Blij dat ik me daar niet meer druk over hoef te maken.
En toen bedacht ik ineens: ben je misschien in de war met Jaco Jonker?

Totaal aantal Berichten: 8165
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
jaco schreef:
Het is toch belangrijk om te zorgen dat mensen het leuk vinden je topic te lezen, ook degenen die niet direct krap onder het bureau komen te zitten bij het zien van de foto’s.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jaco schreef:
Andere zijde van het blok. Hier is ook is zichtbaar iets nieuws op gekomen en ook hier schiet mijn kennis weer tekort…
oooooh ik zie een gloednieuwe waterpomp én een nieuwe SKF spanrol!!!
(al is het dan op z’n kant, Jaco had je die foto’s niet even recht kunnen zetten, nu hebben ze tevens een stijve NEK! hahaha)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dat liggende formaat kwam beter uit en een stijve nek kan je (ook) masseren.

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik krijg altijd een soort van déjà vu bij dit soort operaties…..
Het is eigenlijk gewoon het standaardpakket wat een Douvrin zo ongeveer elke keer nodig heeft als er koppeling vervangen moet worden!
Mooi toch dat je eigenlijk alle ellende in 1 keer wegwerkt! Oliellekkages, koppakkingen, koppelingen zijn over het algemeen toch wel dingen waar je een knip en scheerbeurt van de garage van krijgt!
Fijn dat je in ene klap alles even rechtzet! Gegarandeerd weer jaren probleemloos zweven (en ik spreek uit ervaring)
Goed ook dat je blijkbaar een monteur hebt weten te vinden die weet hoe je dit soort operaties aan moet pakken, je kunt gewoon zien dat er iemand met de juiste onderdelen en de juiste instelling het zaakje weer in elkaar schroeft.
En voor alle geïnteresseerde medelezers. Dit is nu precies de reden waarom een CX niet duur in onderhoud hoeft te zijn, op het moment dat je de sjaak bent, hang je er even aan, maar dan heb je ook zo ongeveer alles nieuw…...
Vervang je slechts het noodzakelijke, dan kom je jezelf geheid tegen, want dan begint het feest weer van voren af aan! En met een beetje pech trek je het blok er dan een paar keer uit binnen 10.000 kilometer.
gewoon in 1x het zaakje rechtzetten bespaart in 1x een hele hoop ellende en kosten.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
mee eens!
Ik kan het daar ook alleen maar mee eens zijn. Voor mij geldt altijd: ik doe het goed of ik doe het niet, aan half werk heb ik een hekel.
Het enige waar ik een kanttekening bij wil zetten, is dit:
CEE-IKS schreef:En voor alle geïnteresseerde medelezers. Dit is nu precies de reden waarom een CX niet duur in onderhoud hoeft te zijn, op het moment dat je de sjaak bent, hang je er even aan, maar dan heb je ook zo ongeveer alles nieuw…...
Dit zou de indruk kunnen wekken dat met een nieuwe koppeling en een fris blok je voordelig CX kunt rijden, maar dat ontkracht ik graag, want er zijn altijd genoeg dingen die aandacht vragen. Altijd als je denkt: nu heb ik het wel even gehad, loop je toch weer ergens tegenaan. Ik zou het prachtig vinden als ik nu een jaar of misschien twee tegen geringe kosten kan rijden, maar mijn ervaring van de afgelopen vijf jaar heeft me wel anders geleerd. En als ik wat geld in m’n zak kan houden, leg ik dat fijn opzij om over een aantal jaar eens een mooie spuitbeurt te bekostigen of dat ik me misschien eens de luxe van een fatsoenlijke audio-installatie kan veroorloven.
Maar nu eerst maar eens de laatste loodjes van deze klus afwachten en dan weer lekker onbezorgd zweven.
Vandaag ook nog wat foto’s binnengekregen van de progressie van gisteren:
Het gapende gat waar alles straks weer terug moet. De (nieuwe?) koppelingskabel kwispelt al in afwachting van z’n nieuwe liefje:
Het hart zit weer mooi in elkaar en hangt klaar om in het vooronder getakeld te worden:
Tja, nu weet iedereen dat ik ‘m stiekem bij de Volvo dealer heb gebracht…
Zo, en alles met chirugische precisie weer op z’n plek:
Nu kan alles weer netjes aangesloten worden en het kleppendeksel er weer op (die zit er nog niet op omdat de kleppen nog gesteld worden?, geen idee eigenlijk) en dan mag ze langzaam weer uit haar narcose ontwaken. Nog geen idee wanneer ik weer bij haar mag, maar ik zal haar de eerste dagen zachtjes behandelen.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jaco schreef:De (nieuwe?) koppelingskabel kwispelt al in afwachting van z’n nieuwe liefje:
Nieuw: dat lijkt me wel Jaco, want ik zie hem in de doos met nieuwe onderdelen liggen!
Oh en het kleppendeksel kan er nog af zijn, omdat de beun monteur eerst nog even door middel van alleen ronddraaien met de startmotor kan checken of er netjes olie(druk) bovenin komt. Daarna zal hij de kleppen nog stellen, als hij dat al niet gedaan heeft.
Maar dat laatste moet wellicht 2x omdat ze eerst moet warmdraaien en daarna de kopbouten moeten worden nagetrokken. (zeg ik nu uit m’n hoofd, want ik ben niet 100% zeker dat Douvrin kopbouten moeten worden nagetrokken.)
Edit: En zeg hem effe dat hij die vette vingers nog van de remschijf poetst voordat het wiel er weer op gaat, anders worden je blokjes vet & glad!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ja, ik had de nieuwe kabel gezien in de doos, domme opmerking van mij dus…
O en dank voor je verdere heldere uitleg.

Totaal aantal Berichten: 4870
- Xsara Scootertje.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Totaal aantal Berichten: 990
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Jaco,
Rijd de auto inmiddels alweer? Ziet er goed uit die reparatie, kun je weer wat jaren vooruit.
Nee, er wordt alleen in het weekend aan gewerkt. Ik hoop vurig dat ik ergens dit weekend een belletje krijg dat ik haar weer kan ophalen.