Vandaag had ik weer iets… ops:
op weg van m’n werk naar de dealer, alwaar morgen het dak eraf gaat, (reparatie panoramadakwormwielwompje, zie ander topic), hoor ik bij 130 km/h een waarschuwingssignaal uit m’n dashboard.
en ik dus eerst denken dat ‘t m’n automatisch snelheidsindicatie is, die ik bij de XTR standaard op 135 km/h ingesteld heb (anti-KoosSpee piepertje)...
maar nee, oohh schrik, een OLIELAMPJE onderin het dashboard…
van schrik terug van 130 km/h naar 80, en de eerstvolgende afslag opgezocht (enkele honderden meters verder, met carpoolplek)
de motortemperatuur blijft constant (op m’n dashboard althans).
het verbruik is niet anders dan anders, de motor loopt perfect, de Sensodrive schakelt nog steeds soepel, ik zie geen alarmerend STOP zoals ik in ‘t verleden wel eens op m’n dashboard gezien heb (bij een 206 GTI)
Motorkap open, oliepeil bekeken: niet te laag
sterker nog: het lijkt wel of de MAX een ietsje overschreden is. ops:
dealer gebeld, of het verantwoord is om met aangepaste snelheid die resterende 10 kilometer door te rijden naar hun garage.
dat blijkt te kunnen.
daar aangekomen stond de vervangende auto al klaar; stond immers toch ingepland voor m’n dakreparatie van morgen
(geluk bij een ongeluk, dat krijg je als je op 2e Kerstdag geboren bent, zoals ik…) :cheer4
nu maar afwachten wat ze morgen ontdekken.
het klinkt gek, maar ik heb nog steeds vertrouwen in Citroen. :brug
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
morgen maar eens kijken hoe die Xsara (leenauto) bevalt !
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Misschien las ik het verhaal niet goed, maar je hebt dus meteen op de carpoolplek het oliepeil gecheckt? Dat was dan natuurlijk zinloos want bij een warme motor zit de olie overal dus ook in het pijpje van de peilstok. Betrouwbaar meten is pas mogelijk vanaf 30 minuten als hij nog niet helemaal warm was en bij een echt warme motor pas na 2 uur.
Voorzichtige conclusie lijkt me dan dat het oliepijl weldegelijk te laag was, maar daar komen ze bij de dealer ook wel achter.
Lekkere Kwal schreef:Misschien las ik het verhaal niet goed, maar je hebt dus meteen op de carpoolplek het oliepeil gecheckt? Dat was dan natuurlijk zinloos want bij een warme motor zit de olie overal dus ook in het pijpje van de peilstok. Betrouwbaar meten is pas mogelijk vanaf 30 minuten als hij nog niet helemaal warm was en bij een echt warme motor pas na 2 uur.
Voorzichtige conclusie lijkt me dan dat het oliepijl weldegelijk te laag was, maar daar komen ze bij de dealer ook wel achter.
Leuk fabeltje.
Als je motor goed warm is is de olie erg dun. Betekent dus dat de olie vrijwel direct terugzakt in het carter. Als de auto dan even een paar minuten gestaan heeft kun je gerust de olie peilen met warme motor.
Je moet alleen nooit een koude motor starten, weer uitzetten en dan direct gaan oliepeilen. Dan is de olie namelijk vrij “dik” en blijft vrij lang in het motorblok “zweven”.
De stelregel is: oliepeilen met koude motor als hij bijvoorbeeld een nacht gestaan heeft of als de motor goed op bedrijfstemperatuur is.
ik realiseer me nu ineens dat ik nog niet heb aangegeven wat de storing nu precies was !
de dealer heeft in eerste instantie een olie-sensor vervangen; echter na een korte proefrit bleek het lampje opnieuw aan te gaan
bleek dus een andere sensor in het blok voor de problemen te zorgen.
nadat die was vervangen heb ik inmiddels geen vergelijkbare storingen gehad.
(in ben nu inmiddels ruim 8000 km verder)
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
het 1.6i-16V blok in de C3 is uitgerust met 2 oliedruksensoren
vraag me niet waarom, het zal wel nuttig zijn
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)