Hallo allemaal ik heb een vraag ik heb een citroen C5 Als ik de koppeling intrap is het net of die fibreerd Ik vermoed dat dat met het druklager te maken heeft ik weet het niet zeker Mischien zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Ik weet ook niet of het gemakkelijk is alles zelf te vervangen Graag reactie’s bij voorbaat dank
Het trillen geeft inderdaad aan dat je druklager stuk gaat zelf heb ik bij mijn c5 2002 break de koppeling en drukgroep in een uurtje of 5 met behulp van oprij platen vervangen. let wel dat bij het loshalen van de bak de rechter steekas uit de bak komt en dus de olie eruitloopt. deze vul je bij via de ontluchting aan de bovenzijde veel sleutel plezier. Ruud.
Bij vervanging van koppelingsplaat en drukgroep wordt soms ook het dubbel-massa vliegwiel gecontroleerd/vervangen. De veren van het dubbel-massa vliegwiel helpen bij het schokvrij wegrijden vanuit stilstand.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is niet helemaal zo, het dou massa vliegwiel heeft vooral de taak om ongewenste onbalans en vibraties weg te nemen die bij de arbeidsslagen opwekt worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oke, had van Citroen Dijkstra Almere een defect vliegwiel gemonteerd gekregen en de motor deed na een uur heel raar. Stotteren, vibreren, inhouden. Zo’n dubbel-massa vliegwiel mag wel het hart van de motor genoemd worden.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even uitleg over wat zo’n ding is dan maar?
Het tweemassa vliegwiel bestaat uit twee massa’s, twee schijven. De één zit aan de krukas vast, de ander is daarmee verbonden met een lager en wordt via veren bediend. Daarnaast is een hydraulische demper als eindaanslag aanwezig. De torsiekracht op de krukas wordt hierdoor uitgedempt, tevens word zo op de koppeling een meer constante kracht afgegeven. Dit principe spaart bijvoorbeeld synchromeshringen en tandwielen in de versnellingsbak die anders teveel zouden gaan trillen. Bovendien zorgt het voor een constante vermogensafgifte. Andere eigenfrequenties worden door de tweedelige krukas poelies opgenomen. Deze voorkomt onder andere breuk van de krukas door overbelasting en beschermt de distributiedelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Huh, jij bent echt de beste.
Rijd niet te lang door met een C5 met hoorbare koppeling: ze schijnen dan ineens heel hard te gaan.
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Heel hard,sommige wel meer dan 200 km/uur!
Met z’n vieren in je Eendje.
Oke allemaal bedankt voor de reactie ik heb inderdaad alles moeten venieuwen. Het druklager was kapot en de geleidebus was in 3 delen gebroken. Toen ik hem uit elkaar heb gehaald heb ik gelijk alles vervangen Hij draait weer als een nieuwe allemaal bedankt voor de moeite. Heb er 6 uur werk aan gehad
groetjes allemaal
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Netjes hoor,dat geeft voldoening.
Met z’n vieren in je Eendje.
bij welke KM stand hoort de koppeling van een 2004 er uit te gaan?
Dat ligt er helemaal aan hoe ermee gereden is.
Mijn oma reed altijd “met één poot op de koppeling” en die deed 30.000 km met een koppeling.
Van mijn C5 (break, 2.0 16V, 2002) is de koppeling vervangen voor 130.000 en inmiddels zijn we weer net zo veel verder.
Het maakt ook uit waar je rijdt. Ik rijd voor 95% in het (filevrije) Noorden en dan ook nog eens vrijwel uitsluitend op provinciale wegen en de paar snelwegen die we hier hebben. Vandaag de 360.000 kilometer gepasseerd, met originele koppeling. Het is een Break 2.0 hdi uit 2003.
Het is wel bemoedigend dat het vervangen wel te doen is. Kan ik nogmaals overwegen of ik toch niet tot de 500.000 door ga rijden .
Mijn voormalig Citroen specialist beweerde dat je er bij de Xantia de klok gelijk op kon zetten. Bij 180k gingen ze er allemaal uit.
Toen ik het hem vroeg hoorde ik het lager al en hij gaf me nog 500 km. Dat kwam aardig uit. Sta nu voor de aanschaf van een 2 liter C5 Break benzine uit 2004 (veilige keus) maar wil niet direct met koppeling gedonder komen te zitten. Man beweerde ook dat sinds de Xant, koppelingen veel beter zijn geworden en 3 ton komt me dan niet vreemd in de oren.
Heb trouwens ook ooit een XM break gekocht waarvan ik wist dat de koppeling aan de beurt was. Daar kon ik de prijs mee naar realistische regionen krijgen.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Met een 1.9 Diesel was na 450.000 km enkel de druklager kapot .
Uiteraard hebben we wel alles vervangen , inclusief de keerring van de krukas .
Walter
Meten is weten , gissen is missen