hallo iedereen,
Sinds gister mezelf aangemeld op dit forum….dus even voorstellen:
Mijn naam is Maurice en ik heb als sinds jonge leeftijd -plezierig- last van het citroën virus.
Geen flauw idee trouwens waar het vandaan komt, aangezien in mijn -best grote- familie niemand citroën rijdt…op een oom na dan, die het weer van mij heeft! hahaha Overigens kan ik mij herinneren dat mijn opa -hij was boer- altijd een (liefst groooote) auto wilde hebben en op enig moment een oude -niet werkende- traction had gekocht die van de dijk werd geduwd en zo -al “rijdend”- onderaan de dijk op de boerderij aankwam alwaar hij in de houtschuur werd verstopt voor de Duitsers. De enige herinnering die ik heb aan deze eerste citroën in de familie is de koplamp die onder de enorme houtstapel uitstak waaronder de traction stond.
Regelmatig word ik er nog aan herinnerd hoe ik als klein jongetje -met een boek als stuur in mijn handen en het eendgeluid producerend- door de school liep, al “rijdend” in mijn denkbeeldige eend…. ops:
Toen ik dan ook achttien werd, heb ik snel mijn rijbewijs gehaald en van mijn zuurverdiende centjes mijn eerste eend gekocht…een rouge Vallelunga club uit 1984. Deze heb ik 7 jaren met veel plezier gereden en later verkocht op Citromobile aan een student, die haar weer voor zijn zus kocht. Nadat we de auto op het postkantoor hadden overgeschreven kreeg ze haar al niet aan de praat (warme moter) en later zag ik haar nog eens rijden in Amsterdam met een enorme deuk….pffff.
Voor die eerste eend kwam er een Ford fiësta van het eerste type in de plaats (ik moest snel vervanging hebben en deze kostte slechts 500 gulden…). Deze heb ik slechts een blauwe maandag gereden, aangezien ik een citroën wilde. Dit werd opnieuw een eend. Een volledig opnieuw opgebouwde dit keer, volledig gerestaureerd, gereviseerd en geconserveerd! Deze heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds. Zij is gekocht in 1998 en is gebouwd in 1985. Zij verkeert nog steeds in nieuwstaat en wordt zomers regelmatig gereden.
Om haar zo te houden wilde ik er destijds een auto naast voor -voornamelijk- de winter.
Zo kocht ik een BX 16 TZI uit 1992 (wit met blauw sportinterieur incl blauw dashboard, práchtige combinatie), waar ik 7 jaren met eveneens veel plezier in heb gereden. Nadat deze BX 15 jaar oud was kwam de keuze….opknappen en doorrijden of de Xantia van mijn schoonzus haar vader kopen, die hij nieuw had gekocht en welke volledig garage onderhouden werd én die weinig km’s had….keuzes keuzes…uiteindelijk werd het de Xantia. De BX werd verkocht via Marktplaats en deze rijdt nog steeds rond!
De Xantia rijd ik dus op dit moment en de eend staat net weer in de winterstalling.
Het citroën virus heeft zich snel uitgebreid, want ook de DS is één van mijn grote liefdes, naast de Ami (Super!).
Al vele vele jaren ben ik lid van de DS club en de 2cv club.
Het is mijn droom ooit de DS aan mijn rijtje toe te voegen en dit is al enigszins waarheid geworden in 1998. Toen ben ik nml naar Macon in Frankrijk gegaan om aldaar een DS te bekijken die een oud klasgenoot van het HBO mij had getipt. Zonder enige kennis van zaken heb ik de DS gekocht en naar Nederland gereden. Met niet al te veel problemen is zij hier aangekomen en heb ik haar in een schuur -droog- weggezet met de bedoeling haar te restaureren. Vlak daarna kocht ik mijn appartement en ging het project op de lange baan….Inmiddels zijn we zo’n 14 jaar verder en staat de auto nog net zo….
Het virus is het laatste jaar enorm gaan woekeren en ik begin lezingen te bezoeken, blogs te volgen, evenementen te bezoeken, boeken te lezen, etc.
Inmiddels ben ik er ook achter dat het een bijzonder model betreft, nml een DS21 pallas met het bouwjaar 1967. Jarenlang heb ik gedacht dat ik bij de aankoop slechts een contractje had ondertekend en dat ik de “carte grise” dus niet had, echter toen ik gister die papieren eens ging opzoeken viel die begeerde CG ertussen uit!!!...blij dus als een klein kind
En de datum eerste toelating?....4 september 1967…voor de kenners: per 1 september van 1967 werd de 2e neus gewijzigd in de 3e neus….wellicht dus één van de eerste met 3e neus! grappig..niet?!
In het verleden heb ik kort bij Akzo Coatings gewerkt en zo ben ik aan de kleurstalen gekomen van Citroën van de jaren 60 en 70 (die vierkantjes met een rond gaatje erin, die je op de lak kunt leggen om de juiste kleur te bepalen). Op deze manier ben ik er achter gekomen dat de kleur van mijn DS niet de originele is (zoals vermeld onder de motorkap op het ronde aluminium schildje en dat deze dus is overgespoten)
Zij is nu donkergroen (originele Citroën kleur, ik meen vert illicinée) en was origineel mintwit (blanc Carrare). Daarnaast bezit zij het zeldzame Jaeger tableau (dashboard).
Enfin, tot zover mijn Citroën geschiedenis tot nu toe….benieuwd wat de toekomst brengen gaat!
Gegroet
Maurice
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Welkom alhier Maurice!
Dank voor het welkom!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Leuk verhaal, Maurice! Nu stoppen met tutten en lekker die DS gaan opknappen
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Welkom, wat een intro, vind ik leuk.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Wauw wat een verhaal, toevallig geen foto’s van deze schoonheid maar vooral van dat mooie jeager daschbord.
Is toch toevallig geen Chapron model???
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Foto’s volgen…en nee, het is geen chapron versie/model
Hallo! Eindelijk dan wat plaatjes van mijn Citroëns. De 2CV6 uit ‘85 en de DS uit ‘67 (voor de kenners: datum eerste registratie volgens Carte Grise…4-9-‘67, dus nét de 3e neus). Ook voor de kenners; de achteruitrijlichten onder de achterbumper horen er officieel niet, hiervoor heeft een handige klusser een extra chromen schakelaar geïnstalleerd op het dashboard…net links van de asbak. Toen ik uit Frankrijk de auto ophaalde probeerde ik alle schakelaars op het dashboard en kwam er thuis dus achter dat deze extra knop voor de bediening van de achteruitrijlichten is….oeps!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Wat een droom auto zo te zien!
Thanks Puffel! jouw collectie ziet er ook zeker indrukwekkend uit!enne…foto’s kunnen bedrieglijk zijn…moet nog heel wat gebeuren om de DS zover te krijgen, bekende roest hier en daar….máárrr de basis -de auto!- is er!!!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Maurice F schreef:...wie-o-wie weet wat voor kastje er onder het dashboard hangt??? het is niet aangesloten, maar lijkt met de drukknoppen op een voorloper van een cruise control oid…??? Scherpere foto volgt…
Draadomroep!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
trossie6 schreef:
Dat ‘rare kastje’ is een AVIMAX een AVertiseur sonore de VItesse MAXimum een waarschuwingmechanisme indien je een vooraf ingestelde snelheid overschrijdt. Heel leuk accessoire.
Et voilá...het antwoord, gegeven in ander deel vh forum! (Onder “IdDs te koop”)