Koppeling C5 2004
Satie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 22-10-2008

Gepost: 15 september 2012 04:42 PM

Hallo allemaal ik heb een vraag ik heb een citroen C5 Als ik de koppeling intrap is het net of die fibreerd Ik vermoed dat dat met het druklager te maken heeft ik weet het niet zeker Mischien zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Ik weet ook niet of het gemakkelijk is alles zelf te vervangen Graag reactie’s bij voorbaat dank

Profiel  
 
motomuis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 25-06-2012

Gepost: 22 september 2012 02:13 PM
  [ # 1 ]

Het trillen geeft inderdaad aan dat je druklager stuk gaat zelf heb ik bij mijn c5 2002 break de koppeling en drukgroep in een uurtje of 5 met behulp van oprij platen vervangen. let wel dat bij het loshalen van de bak de rechter steekas uit de bak komt en dus de olie eruitloopt. deze vul je bij via de ontluchting aan de bovenzijde veel sleutel plezier. Ruud. cheese

Profiel  
 
Mike40
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 09-01-2009

Gepost: 10 oktober 2012 10:32 AM
  [ # 2 ]

Bij vervanging van koppelingsplaat en drukgroep wordt soms ook het dubbel-massa vliegwiel gecontroleerd/vervangen. De veren van het dubbel-massa vliegwiel helpen bij het schokvrij wegrijden vanuit stilstand.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 oktober 2012 11:16 AM
  [ # 3 ]

Dat is niet helemaal zo, het dou massa vliegwiel heeft vooral de taak om ongewenste onbalans en vibraties weg te nemen die bij de arbeidsslagen opwekt worden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mike40
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 09-01-2009

Gepost: 10 oktober 2012 12:23 PM
  [ # 4 ]

Oke, had van Citroen Dijkstra Almere een defect vliegwiel gemonteerd gekregen en de motor deed na een uur heel raar. Stotteren, vibreren, inhouden. Zo’n dubbel-massa vliegwiel mag wel het hart van de motor genoemd worden.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 oktober 2012 12:33 PM
  [ # 5 ]

Even uitleg over wat zo’n ding is dan maar?

Het tweemassa vliegwiel bestaat uit twee massa’s, twee schijven. De één zit aan de krukas vast, de ander is daarmee verbonden met een lager en wordt via veren bediend. Daarnaast is een hydraulische demper als eindaanslag aanwezig. De torsiekracht op de krukas wordt hierdoor uitgedempt, tevens word zo op de koppeling een meer constante kracht afgegeven. Dit principe spaart bijvoorbeeld synchromeshringen en tandwielen in de versnellingsbak die anders teveel zouden gaan trillen. Bovendien zorgt het voor een constante vermogensafgifte. Andere eigenfrequenties worden door de tweedelige krukas poelies opgenomen. Deze voorkomt onder andere breuk van de krukas door overbelasting en beschermt de distributiedelen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mike40
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 09-01-2009

Gepost: 10 oktober 2012 01:49 PM
  [ # 6 ]

Huh, jij bent echt de beste. Wink

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 10 oktober 2012 05:13 PM
  [ # 7 ]

Rijd niet te lang door met een C5 met hoorbare koppeling: ze schijnen dan ineens heel hard te gaan.

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 10 oktober 2012 07:19 PM
  [ # 8 ]

Heel hard,sommige wel meer dan 200 km/uur!

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Satie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 22-10-2008

Gepost: 10 oktober 2012 07:26 PM
  [ # 9 ]

Oke allemaal bedankt voor de reactie ik heb inderdaad alles moeten venieuwen. Het druklager was kapot en de geleidebus was in 3 delen gebroken. Toen ik hem uit elkaar heb gehaald heb ik gelijk alles vervangen Hij draait weer als een nieuwe allemaal bedankt voor de moeite. Heb er 6 uur werk aan gehad

groetjes allemaal

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 10 oktober 2012 07:41 PM
  [ # 10 ]

Netjes hoor,dat geeft voldoening.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
robbiedee
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 25 november 2012 01:53 AM
  [ # 11 ]

bij welke KM stand hoort de koppeling van een 2004 er uit te gaan?

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 25 november 2012 09:07 AM
  [ # 12 ]

Dat ligt er helemaal aan hoe ermee gereden is.


Mijn oma reed altijd “met één poot op de koppeling” en die deed 30.000 km met een koppeling.


Van mijn C5 (break, 2.0 16V, 2002) is de koppeling vervangen voor 130.000 en inmiddels zijn we weer net zo veel verder.

Profiel  
 
CitroMeppelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-11-2007

- C3 1.6hdi
Gepost: 25 november 2012 12:34 PM
  [ # 13 ]

Het maakt ook uit waar je rijdt. Ik rijd voor 95% in het (filevrije) Noorden en dan ook nog eens vrijwel uitsluitend op provinciale wegen en de paar snelwegen die we hier hebben. Vandaag de 360.000 kilometer gepasseerd, met originele koppeling. Het is een Break 2.0 hdi uit 2003.

Het is wel bemoedigend dat het vervangen wel te doen is. Kan ik nogmaals overwegen of ik toch niet tot de 500.000 door ga rijden Smile.

Profiel  
 
robbiedee
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 25 november 2012 07:25 PM
  [ # 14 ]

Mijn voormalig Citroen specialist beweerde dat je er bij de Xantia de klok gelijk op kon zetten. Bij 180k gingen ze er allemaal uit.

Toen ik het hem vroeg hoorde ik het lager al en hij gaf me nog 500 km. Dat kwam aardig uit. Sta nu voor de aanschaf van een 2 liter C5 Break benzine uit 2004 (veilige keus) maar wil niet direct met koppeling gedonder komen te zitten. Man beweerde ook dat sinds de Xant, koppelingen veel beter zijn geworden en 3 ton komt me dan niet vreemd in de oren.

Heb trouwens ook ooit een XM break gekocht waarvan ik wist dat de koppeling aan de beurt was. Daar kon ik de prijs mee naar realistische regionen krijgen.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 25 november 2012 08:57 PM
  [ # 15 ]

Met een 1.9 Diesel was na 450.000 km enkel de druklager kapot .

Uiteraard hebben we wel alles vervangen , inclusief de keerring van de krukas .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook