1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Welke auto’s zijn geheel of gedeeltelijk van kunststof?
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 01 januari 2006 06:08 AM

In het topic BX >> klassieker in wording? Ontstond naar aanleiding van mijn uitspraak in een post een discussie over kunststof auto’s. Ik beweerde: de BX was de eerste productie auto voor het grote publiek waarbij succesvol veelvuldig gebruik gemaakt werd van kunststof carroseriedelen en daarop volgde een heel gesprek over auto’s met geheel of gedeeltelijk een kunststof carosserie. De Méhari, VanClee Mungo, Trabant, Renault Espace, Matra, Renault Alpine werden genoemd, evenals de Reliant, de Bond, de Studebaker Avanti en de Chevrolet Corvette.
Nu leek het mij interessant om het gesprek hierover voort te zetten, dus vandaar mijn vraag: Welke auto’s hebben er nog meer een geheel of gedeeltelijke kunststof carosserie? En, wat is hun achtergrond, wanneer kwamen ze op de markt, wie heeft er een?

`verum ipsum factum’

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 01 januari 2006 11:05 AM
  [ # 1 ]

De daken van de ID/DS en Ami6 niet te vergeten.

Jeroen

Profiel  

engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 976

Gepost: 01 januari 2006 11:32 AM
  [ # 2 ]

En dan vergeten we nog bijna Citroen’s eigen Bijou!

Profiel  

lanina
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

Gepost: 01 januari 2006 11:35 AM
  [ # 3 ]

Het automerk Scimitar kent (vrijwel) geheel polyester auto’s met gegalvaniseerde onderkant. Mijn overbuurman knapt o.a. deze auto’s op en verkoopt ze weer als hobbie.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 01 januari 2006 12:13 PM
  [ # 4 ]
lanina schreef:

Het automerk Scimitar kent (vrijwel) geheel polyester auto’s met gegalvaniseerde onderkant. Mijn overbuurman knapt o.a. deze auto’s op en verkoopt ze weer als hobbie.

Ik dacht dat Scimitar een type was van het merk Reliant?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

lanina
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

Gepost: 01 januari 2006 12:21 PM
  [ # 5 ]
karel schreef:
lanina schreef:

Ja dat klopt. Maar ook binnen het type Scimitar heb je zeer verschillende uitvoeringen. Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van; als je wil kan ik het navragen bij mijn buurman.
Hij heeft nu een rode cabrio-versie staan met zowel een hardtop voor de winter en een softtop voor in de zomer. Daarnaast staat er een gele coupé-versie.

Profiel  

Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3385

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 01 januari 2006 12:47 PM
  [ # 6 ]

De kofferdeksels van de laatste Volvo’s(S80 en S60) zijn gedeeltelijk van kunstof omdat ze anders de vouw niet zo scherp konden maken. Niet te vergeten de levensgevaarlijke Smart is ook gedeeltelijk van kunstof

Profiel  

vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1055

- BX 16V
Gepost: 01 januari 2006 02:17 PM
  [ # 7 ]

bijna alle merken gebruiken wel kunststof tegenwoordig.

[list]Alle exotische sportwagens.
Mercedes
BMW (vooral de M-series)
VW
Alfa
Seat
enz.
[/list:u]

elk merk gebruikt steeds meer kunststof. tis de toekomst Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  

stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2230

Gepost: 01 januari 2006 02:34 PM
  [ # 8 ]
lanina schreef:
karel schreef:
lanina schreef:

Ja dat klopt. Maar ook binnen het type Scimitar heb je zeer verschillende uitvoeringen. Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van; als je wil kan ik het navragen bij mijn buurman.
Hij heeft nu een rode cabrio-versie staan met zowel een hardtop voor de winter en een softtop voor in de zomer. Daarnaast staat er een gele coupé-versie.

idd, De reliant Scimitar. Zeker de se5 en de se5a zijn niet te versmaden.

Overigens is reliant wel 1 van de pioniers geweest op het gebied van kunststof carosserieen, en de toepassing ervan in minder ontwikkelde landen, op dat moment. Denk aan de FW11, die in Turkije als Anadol gebouwd werd, en de Israelische Sabra.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  

SAMBXSPORT
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 643

Gepost: 01 januari 2006 03:20 PM
  [ # 9 ]

De belgische 2cv Radar. Midden jaren ‘50 ontworpen door Robert Radar en officieel door Citroën zelf verkocht. Ongeveer 50 body’s werden gebouwd, ongeveer 20 complete auto’s werden verkocht.

De Teilhol Tangara http://www.geocities.com/godvandenbergh/citroen/derativen.html

De Katar 4x4. http://protojl.free.fr/katar.html

Was de Triumph TR7 ook niet gebouwd in kunstof?
De Tomaso Pantera ook als ik me niet vergis.

Profiel  

stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 01 januari 2006 03:46 PM
  [ # 10 ]

en waar lijkt die FW 11 nou weer heel erg op?

Profiel  

stoterstangen90
> 2000 berichten

Gepost: 01 januari 2006 03:48 PM
  [ # 11 ]
SAMBXSPORT schreef:

Was de Triumph TR7 ook niet gebouwd in kunstof?
De Tomaso Pantera ook als ik me niet vergis.

de tr7 zeker niet. Die kon ROESTEN…............

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 01 januari 2006 03:48 PM
  [ # 12 ]
stoterstangen90 schreef:

en waar lijkt die FW 11 nou weer heel erg op?

een lada Twisted Evil nee hij heb wel wat van een bx en ook van een benz

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 01 januari 2006 04:22 PM
  [ # 13 ]

Uit welk jaar stamt die Anadol/FW II eigenlijk?
De overeenkomsten en detail met de BX zijn wel inderdaad frappant.
Netzo als met de Volvo Toundra (prototype).

Jeroen

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 01 januari 2006 04:46 PM
  [ # 14 ]

Aangezien ik vier jaar in deze business gewerkt heb, zal ik me wel in dit draadje moeten mengen. Maar het gebruikt van kunststof in auto’s is zo wijdverspreid dat het lastig is om alles in een keer te pakken.

Arrow Je kunt bijvoorbeld kijken naar het gebruik op basis van functie (carosserie, dragende delen, glasvervanging, etc.)

Arrow Je kunt ook kijken naar het gebruik op basis van productie methode (spuitgieten, SMC, hand layup etc.) of in details gaan qua materiaal, (polypropyleen, polyurethaan, polyamide, etc).

Als het erom gaat wie was het eerste dan blijkt het nog wat lastiger, duidelijk is wel dat de BX vooruitstrevend was in het gebruik van kunststof, maar waarom exact…dan moet je naar de details kijken, zoals de motorkap. (btw Dat de BX op de tundra lijkt is geen teoval, aangezien ze beide van Bertone komen Wink al prefereer ik de Zabrus)

Neem je een moderne standaard monocoque dan is er in de crash structuur niet veel kunststof, behalve de front end carrier. Deze is bijv op de C5 uit polypropyleen met 50% glasvezel.

Veel meer kunststof zie je in niet-dragende carosserie delen zoals:
Arrow bumpers (veelal polyprop, vrijwel alle auto’s)
Arrow voorschermen (o.a. polyamide, Renault was een echte pionier op dit gebied van de Super5 tot de Megane, hetzelfde materiaal zit ook op bijv. de BMW6)
Arrow achterkleppen (de s60 werd genoemd, maar denk ook ‘s aan de AX Exclamation het bijzondere aan die achterklep is dat de ruit direct aan het scharnier zit en de klep aan de ruit hangt)

Kijk je naar andere constructies dan een standaard monocoque dan kun je denken aan sportauto’s met een ouderwets chassis (50s corvette, of de eerder genoemde engelse sportautotootjes, of een spaceframe van aluminium (Smart) of staal (Espace Confused: )

Een 2cv heeft al een half rijdend chassis, het is geen kunst om hier een polyester carosserie op te klussen (Mehari), aangezien deze niet zelfdragend is. Dat geld voor het merendeel van deze zgn kunststof auto’s.

Een kunststof als polyester of epoxy is niet stijf genoeg om een monocoque van te maken. Zelfs versterkt met 50% glasvezel is dit erg lastig. Je moet dan naar extreem dure koolstofvezel constructies kijken. Een Enzo of SLR is volledig van koolstofvezel versterkt kunststof. Een Veyron heeft een koolstofvezel passagierscompartiment, met aparte aluminium frames voor en achter.

Een auto als een Pantera is een stalen buizenframe, met de hand gelast. Wat je daar aan de buitenkant aanhangt maakt weinig uit. Traditioneel werken Italiaanse carosserie bedrijven met handgeklopt aluminium, maar voor grotere series kan je ook staal laten persen, dat is dan niet dragend.

De eerste serie f308 was glasvezel/polyester. Meestal is kunststof hier lichter nog dan aluminium, en kiest men voor materiaal waar je ook kitkars en boten mee maakt, maar voor echte race toepassingen gebruikt men koolstofvezel epoxy, al dan niet met aramide. Bij auto’s voor koers/race toepassingen (zoals een f360CS) zie je ook wel kunststof ruiten (zij/achter)

Hoe kleiner de serie hoe arbeidsintensiever het proces kan zijn. Een Lotus Exige bijv. heeft een gelijmd ge-extrudeerd alumnium badkuipframe (niet eens zo heel anders qua functie dan de monocoque van de DS.) De plaatdelen zijn dan van glasvezelversterkt epoxy.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 01 januari 2006 04:48 PM
  [ # 15 ]

een Wartburg 353 station Twisted Evil , de achterste zijstukken en de koffer zijn uit kunststof gebouwd vanaf 68 dacht ik

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook