ik kwam vandaag tot de ontdekking dat mijn accu na 10 minuten niet genoeg kracht meer heeft om de auto te starten.
ik ging tanken en liet het contact aanstaan zodat de passagiers naar de radio konden luisteren, ( de lichten (xenon) bleven branden).
na het afrekenen wou ik starten nop te kort stroom.
tot op heden starte de auto direct ook op de terug weg geen probleem met starten
trekt de verlichting zoveel stroom of is mijn accu aan het einde?
(de stoelverwarming e.d. stond ook aan)
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
ik denk dat je teveel aan had staan vergeet niet dat xenon en stoelverwarming erg veel stroom nodig hebben om te werken
Een “Gewone” accu is al snel te ver ontladen om de auto nog te kunnen starten.
Ik heb zelf een tractie-accu in mijn auto, de auto start prima na 30min lampen laten branden.
Het verschil is €100 voor een “gewone” accu en €250 voor een tractie-accu.
Xenon kost aanzienlijk minder vermogen dan normaal halogeen, stoelverwaring is wel een slokop.
Normaal moet de C5 accu voldoende inhoud hebben om tot het inschakelen van de eco-mode, alle accessoires te voorzien van stroom.
Als je recent veel korte stukjes hebt gedaan, met kou, dan laadt je auto bijna niks. Achterruit-, stoel-verwarming, etc. trekken allemaal veel. De HDi’s hebben ook nog een dompelaar, die de koelvloeistof opwarmt en de gloeibougies natuurlijk.
Als je recent normaal gereden hebt (min 20min, min50% >60km/h) zou hij vol moeten zijn. Anders denk ik dat je accu stuk is of niet goed laadt. Houd er rekening mee dat je de C5 waarschijnlijk niet mag duwen of slepen, controleer daarvoor je boekje.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ik heb ook wel eens gehoord dat je een automaat niet mag slepen.
hoe zit dat?
(ik hoop het niet mee te maken)
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
stoelverwarming kan de accu niet leegtrekken, die zitten namelijk achter het relais “lopende motor”, ofwel die worden alleen gevoed als de motor loopt.
je accu zal gewoon slecht zijn
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:stoelverwarming kan de accu niet leegtrekken, die zitten namelijk acjter het relasi “lopende motor”, ofwel die worden aleen gevoed als de motor loopt.
je accu zal gewoon slecht zijn
hoi johan op vakantie geweest in italie?
edit: was maar een flauw grapje hoor.
oke gaan we even shoppen voor een nieuwe batterij
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
ik kwam er achter dat mijn accu van 2003 is , dit betekend dus per
2 jaar een accu versleten?
andere mensen ook deze ervaring?
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
Mijn C5 is binnenkort 4 jaar oud en heeft nu 117000 km op de teller, en onder de motorkap zit nog altijd de originele accu, die nu wel wat zwakjes begint te worden.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
c5willem schreef:ik kwam er achter dat mijn accu van 2003 is , dit betekend dus per
2 jaar een accu versleten?
andere mensen ook deze ervaring?
Een Accu heeft geen vaste leeftijd…...hij kan evengoed bv 18 maanden meegaan als 7 jaar.
In mijn familie staat het record van levensduur van een Accu op 9 jaar en enkele maanden.( + 200.000 km)
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
2 jaar is wel snel voor een accu hoor, misschien dat je inderdaad erg veel stroomvreters aan had icm kort stukje rijden icm kou.
Ik doe overigens altijd de lampen uit als ik de motor uit heb staan, volgens mij trekt dat toch nog aardig wat vermogen weg. Ook bij het starten vd auto laat ik de lampen uit.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:2 jaar is wel snel voor een accu hoor, misschien dat je inderdaad erg veel stroomvreters aan had icm kort stukje rijden icm kou.
Ik doe overigens altijd de lampen uit als ik de motor uit heb staan, volgens mij trekt dat toch nog aardig wat vermogen weg. Ook bij het starten vd auto laat ik de lampen uit.
Bij het starten gaan de lampen vanzelf wel uit…
In mijn ervaring gaan accu’s stuk omdt ze overbelast raken, en een van de platen krom trekt door de warmte. In oudere accu’s gebeurde dit bijv. als het waterniveau te laag was. Maar als je altijd veel stroomverbruikers aan hebt, dan zal dat ook van invloed zijn op de levensduur. Veel korte stukjes rijden helpt ook niet…
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
nieuwe accu erin en de passagier deur werkt ook weer
typisch citroen.
oude accu was van het merk delphi, vroeger ac delco
was overgenomen door chinezen of koreanen
volgens de leverancier bouwmarkt rotzooi.
starten ging goed maar de spanning daalde snel < 10,5 volt
als de moter niet draaide.
nieuwe accu is van het merk tudor technica
iets minder startspanning maar meer duur vermogen.
tevens de verlichting laten aanpassen ,gaat nu automatisch aan bij starten
en uit bij alleen contact.
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v