Mijn XM td automaat uit 1999 maakt een bij geluid.
Ben er niet uit wat het is, tips welkom.
Het klinkt als het zingen van een wijnglas. Het lijkt dat het rond 2200 toeren het meeste voordoet
Bij gas los doet ie het niet. ALs ik de cruise vast zet op 110 hoor je het goed, maar niet continue.
Het zat er altijd al maar heel langzaam wordt het erger.
Aandrijfas rechter is nieuw, is het niet.
Wiellager? Maar dat is toch meestal constanter?
Dirbutieriem, een looprol?
Stuur huis verdenk ik ook, in het begin was het zo dat aan het stuur draaien het geluid gelijk weg was.
Dieselpomp? kunnen die herrie maken??? Het lijkt erop dat het met een bepaalde belasting is.
Vandaag op de snelweg van alles geprobeerd maar ben er niet uit! was zo p bestemming! Rit van een uur was zo voorbij.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Tsja, vaag. Als het een wiellager is moet er een verschil hoorbaar zijn tussen een bocht naar links of naar rechts. Wiellagers hoor je lang voor dat je ze voelt. Met wiel van de grond bijvoorbeeld moet het al erg zijn voor je het kan voelen. Na een rit aan het lagerhuis voelen links en rechts, als er een groot temperatuurverschil is kan dat het zijn.
Hangt het af van het toerental of de snelheid?
DWZ hoor je hetzelfde bij 2200 toeren in een andere versnelling? Zo ja dan zit het rond je motor.
Doorgaan tot het duidelijk wordt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Heel vaag/lastig. Moet er raar uitzien op de snel weg, want probeer van alles maar kan nog geen lijn ontdekken waar het probleem nu zit.
Automaat is dan ook lastig, kan niet even de koppeling in trappen.
Versnelling lager zetten kan wel, maar dan maakt de moter flink meer toeren en hoor je het zo ie zo niet.
Het lijkt toch wel op een toerental te zitten.
Maar kan best zijn dat bij dat toeren tal net iets mee begint de zingen…......
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
je kan hem eenmaal op snelheid in N zetten hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Banden gecupt ?
http://www.carblogger.nl/auto-onderhoud/banden/gecupte-banden/
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
dubbel, sneller dan het licht…
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ja, wat zal het zijn ??
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
verkuilm schreef:
Versnelling lager zetten kan wel, maar dan maakt de moter flink meer toeren en hoor je het zo ie zo niet.
Het lijkt toch wel op een toerental te zitten.
Als het rond 2200 toeren zit moet je dus van P naar 3 en dan op 2200 toeren gaan rijden, dan zou het duidelijk kunnen worden of het een motorkwestie is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
van P naar 3 hoe bedoel je dat?
Moet haast in de motor zitten, want bij 120 doet ie het echt niet.
Lijtk vooral bij lichte belasting van de motor en dan rond de 2200 toeren
Als je wt steviger rijdt doet ie het ook niet.
Mischien resoneert er ook iets.
Cuppen zeker niet gek gedacht daar heb ik al problemen mee gehad. Auto trilde behoorlijk.
Voor banden naar achter en vica versa en vervolgens 2800km gereden met flinke aanhanger.
Was dat probleem weg, maar ik merk dat het langzaam weer begint.
Michelin banden is ook niet meer wat het geweest is.
Maar cuppen schijnt veel meer te brommen.
Maar een dieselpomp kan die herrie maken? Ik krijg ook langzaam het idee dat met lage toeren de auto iets inhoud.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Laat die banden maar eens controleren. Nog een heel gekke gedachte: de ruitenwissers in ruststand kunnen bij de XM (althans de mijne) ook wel eens een zoemgeluid produceren, vooral als je zo’n gevleugeld exemplaar hebt.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
verkuilm schreef:van P naar 3 hoe bedoel je dat?
Sorry, moet uiteraard zijn van D naar 3.
Als jet het hoort bij 2200 rpm in D en ook bij 2200 rpm in 3 (je rijdt dan een stuk langzamer) dan moet je het in de motor zoeken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nu ik er nog eens over denk: bij een 2.1TD is de spanner van de multiriem een zwak punt. Zit achter de HD pomp verborgen.
Als die riem niet juist gespannen is gaat de riem duidelijk hoorbaar en voelbaar trillen.
Dat moet je snel verhelpen, want als die riem het begeeft is er een beste kans dat er een stuk tussen de D-riem gaat zitten en dan ben je aan de beurt.
Matthijs309 is expert op dat gebied. Ik sinds enige tijd helaas ook.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Daar denk ik dus ook aan. Heb bij andere td dat allemaal wel eens vervangen.
Ik had eerst alleen de multiriem vervangen, begon het blok als een gek te trillen.
Uiteindelijk alles vervangen toen was het goed.
Ga morgen een weekje naar frankrijk dan hoop ik niet dat het net nu stuk gaat.
Alles ik terug kom de hele distributie en multieriem vervangen.
Distributie is gedaan bij 120.000 eind 2008 en staat nu op 164000.
Maar weet niet of de rollen zijn gedaan etc.
Als ik zo gas geef en kijk naar de multiriem en zie en hoor ik niks.
Voor de multiriem maakt het niet uit of je zo gas geeft of rijdt.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
verkuilm schreef:van P naar 3 hoe bedoel je dat?
Moet haast in de motor zitten, want bij 120 doet ie het echt niet.
Lijtk vooral bij lichte belasting van de motor en dan rond de 2200 toeren
Als je wt steviger rijdt doet ie het ook niet.
Mischien resoneert er ook iets.Cuppen zeker niet gek gedacht daar heb ik al problemen mee gehad. Auto trilde behoorlijk.
Voor banden naar achter en vica versa en vervolgens 2800km gereden met flinke aanhanger.
Was dat probleem weg, maar ik merk dat het langzaam weer begint.
Michelin banden is ook niet meer wat het geweest is.Maar cuppen schijnt veel meer te brommen.
Ik heb ook wel eens een gezoem gehad dat toch echt was met nieuwe banden achter. Leek niet op brommen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Filmpje zou helpen… heb je het ook als je stationair richting de 2200 gaat?
Zit er nog wel genoeg olie in je bak? En hoe is de staat daarvan?
Ouwe mopperkont
Zo op en neer naar frankrijk 2800km gereden. Probleem wordt langzaam erger.
De bak, zit nieuwe olie in en voldoende, maar ga nog eens kijken inderdaad, schakelt verder goed.
Hij doet het nu in alle versnellingen tussen de 2400 en 2800 toeren als je vermogen vraagt.
Helling af met geen gas doet ie het niet. Op een helling kan ik de toon een tijd aanhouden.
Meer toeren in zijn vier en 130 rijden hoor k het volgens mij ook niet.
Daarnaast heb ik dat als ik 100 rijdt het stuurhuis herrie maakt, als ik aan het stuur draai is het weg.
Mischien toch iets met het stuurhuis? Dat dir resoneert?
Van de week de distributie en de multirem vervangen, was ik al een keer van plan.
Weet ik zeker dat het dat niet is.
Wat ging er wel eens kapot met die multiriem> Het lager van de loop rol en of de veer?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980