Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Je moet wel een beetje weten waar je naar zoekt. De gascomputer die voor de regeling zorgt (en de stappenmotor aanstuurt) heeft vaak input nodig vanuit bijvoorbeeld de ontsteking en inlaatvacuum/ gaskleppositiesensor. De gascomputer werd als het ware parallel gezet aan de injectiecomputer. In een DS waarbij die sensoren ontbreken lijkt het me onwaarschijnlijk dat je zomaar ieder willekeurig systeem aan de gang krijgt.
Je zou misschien eens contact op kunnen nemen met een gasspecialist of met fabrikanten als Prins of Vialle. Die hebben wellicht een oplossing die volledig separaat maar toch lambda-geregeld kan werken. Vrees dat je dan toch weer op een 123-achtig systeem uitkomt.
Echt opgeven zit niet in mijn aard.
Proefopstelling gemaakt om de 123-LPG te testen.
Wat blijkt: als de laptop aangeeft dat de gasschuif 99% open staat, dan staat hij in werkelijkheid maar voor de 1/2 open. ( Bij 60% veel minder dan 1/2).
Dus ik denk dat daar het probleem zit. Misschien is dat vanaf het begin wel het probleem.
Als ik hem nu instel op min=30, default=60, max=99; dan doet hij het net.
Ga contact opnemen met Albertronics, ben benieuwd naar hun reactie
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Egbert,
ik ben blij dat jij niet opgeeft, en volg de vorderingen met warme belangstelling. Succes!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Egbert schreef:Echt opgeven zit niet in mijn aard.
Zo ken ik je weer Ze mogen je trouwens onderhand wel op de loonlijst zetten, afdeling research
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En zo kennen we Egbert weer!
Bravo!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb nog niets gehoord van Albertronics, maar Leon is zo vriendelijk geweest zijn 123-LPG na te meten:
min = 1% = geheel dicht
half = 50% = 3,5 mm open
max = 99% = 7,5 mm open
Mijn default staat op 54% = 4 mm
De doorlaat is 12,5 mm
Dus ook bij hem wordt de opening lang niet helemaal gebruikt. Dit verklaart in elk geval wel waarom ik indertijd mijn LPG mengstuk op moest boren: de 123-LPG gaat gewoon niet maximaal open!
Blijft de vraag waarom ze dit zo gemaakt hebben bij Albertronics.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Hier de reactie van Albertronics:
Om te beginnen : we zijn gestopt met de productie. Meerdere redenen : ten eerste
zijn er teveel mensen die ‘er niet uitkomen’ en daarmee ( terecht of onterecht ) negatieve
reclame maken. Ten tweede hoopten wij destijds, náást onze ontstekingen een
nieuwe ( wereld ) markt aan te boren op het gebied van curburatie, te beginnen met
LPG…..helaas, er is weinig interesse, en de interesse DIE er is, komt alleen uit
Nederland. De hoge kosten die o.a. de RDW ons in rekening brengt ( regelmatige audits,
onderhoud van de gas-keuringen, en jaarlijkse calibratie van onze lek-tester ) deden
de rest.
Enfin, daarmee is nog niet gezegd dat ons product niet goed was. Alle onze kraantjes gaan
maar half open…..als je eens naar het oude mechanische kraantje kijkt, zul je zien dat
die ook maar een kleine effektieve opening had.
Als je hier in de buurt bent wil ik je graag helpen, en er eens naar kijken
Jammer dat ze er mee gestopt zijn en weer een keurige reactie met aanbod voor hulp zoals ik tot nu toe steeds gewend ben van Albertronics.
Overigens ben ik het inhoudelijk niet eens met de reactie en heb ik al een trucje bedacht om de kraan verder open te krijgen. Wordt vervolgd.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat was ook het probleem met de 123 voor de SM injectiemodellen ,
veel te kleine oplage , en slechte reclame ......
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Inmiddels is er een levendige e-mail dialoog met Albert van Albertronics ontstaan.
Want hoewel de productie van de 123-LPG getopt is, denkt Albert helemaal met mij mee!
Belangrijkste waar ik nu achter ben is:
De nieuwe software ( vanaf 3.6) komt bij stationair niet in closed loop ( wist ik al).
Maar wat belangrijker is en ik NIET wist: vanaf deze versie gaat de 123 bij vollast naar MAX en dus ook niet in closed loop. Dit om te voorkomen dat de motor te warm wordt bij vollast.
Tja en ik steeds maar sleutelen bijstellen en balen, omdat hij bij vollast niet in closed loop komt!!
Definitie vollast: boven een bepaald toerental en vacuum boven een bepaalde waarde.
Dat verklaart misschien ook waarom ik nu bij proefdraaien niet in closed loop kom: ik had voor het gemak de vacuum slang los gelaten.
Binnenkort maar weer de 123-LPG monteren ( incl vacuumslang) en proberen.
Overigens ben ik ook bezig met een ander experiment:
Hoe meer gas je geeft, hoe rijker het mengsel wordt. Dat komt omdat je naast de zuivere venturi werking ( die is lineair, dus zou onder alle omstandigheden zelfde mengsel geven) ook te maken hebt met de zuigende werking van de motor. De onderdruk die de motor geeft, zuigt extra LPG binnen via het mengstuk.
Dat laatste effect probeer ik nu te compenseren: ik pak het vacuum tussen de LPG venturi en de gasklep. Dit vacuum breng ik met wat klepjes naar ongeveer 0,5x zo laag. En dat gebruik ik als terugkoppeling naar de verdamper. Het open gat van de verdamper bij het grote menbraam heb ik dicht gemaakt en daas sluit ik genoemde onderdruk op aan. Dit maakt dat de verdamper lineair met die aangebrachte onderdruk minder gaat leveren.
Ingewikkeld verhaal, vrij eenvoudig te maken. Als het echt goed werkt dan wordt dit mijn volgende lezing voor de DS club.En het lijkt goed te rijden, als ik 1 tank verder ben dan kan ik er meer over zeggen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
precies, de klepstand alleen bepaalt niet de doorstroming, ook de motor zuigwerking doet mee. Je wilt de natuurlijk de doorstroom laten regelen en dat lukt niet met alleen een geregelde klep zonder de zuigwerking te compenseren.
Zou dit met een luchtmassameter, maar dan voor lpg, ook kunnen?
Met reductie van het inlaatvacuum zou het moeten werken, ik ben benieuwd, succes!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
goed bezig Egbert!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En daar sluit ik me bij aan.
De volhouder wint.
De lambda sensor vervangen. De oude gaf nog wel goede onbelaste meetwaarden, maar kon de ingangs impedantie van de 123 niet meer aan. De 123/lpg werkt nu weer perfect. Ik heb zelfs het idee beter dan ooit.
Mijn andere probeersel maar even laten liggen.
Contact met Albert de Gier: De 123 meet de uitgangs impedantie van de sonde en gaat pas in werking als die laag genoeg is. Die wordt nl laag als de sonde goed op temp is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi dat je na zolang puzzelen er toch uit lijkt te komen
Over welk type motor praten we hier eigenlijk?
23 carb
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper