Misschien heb ik niet op zitten letten, maar ik heb niet kunnen vinden waarom de auto niet wou starten bij Sebastiaandk.
Wat was nou de boosdoener?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik gok op lange stilstand. Daar houden die elektronische injectie CX’en niet echt van.
Een 25 GTi heeft geen ontstekingsmodule. Alleen een 2400 IE heeft die
@Niels: Super zeg, gefeliciteerd en geniet ervan!!!!
Gris Neptune leek me ook al zeer onwaarschijnlijk, aangezien dat een Série 2 kleur is. maar goed, ze hebben alles verbouwd, dus had ook gespoten kunnen zijn.
O en nog een extra to-do tip-op-maat: alle stekkerverbindingen even goed schoonmaken en inspuiten met anti-vocht spray. Ook vooral die onder het reservewiel (4 dikke stekkers van injectie + ontsteking), van de luchtmassameter en van het blauwe Bosch relais (zit in de buurt van de accu).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
OK, geen ontstekingmodule dus.
Mijn CX kennis is vrijwel nul, dus verkeerd gegokt.
Ik heb ook wel eens een stekker gehad waar één draadje niet goed vast zat in het plastic.
Zo op het oog lijkt de draad goed te zitten, maar blijkt dan toch slecht of geen contact te maken…
Okee Waterman, we gaan weer on topic!

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gefeliciteerd Niels! En je project niet vergeten he…
Neuzelmodus: het is Gris Espadon, dus zonder -n-...
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Waarom ie niet wilde:
Bdp steker, draad intern gebroken.
Bobinesteker, vernieuwd, niet deugdelijk in elkaar gezet.
Heen en retour brandstofleiding zaten verkeerd om op de injectierail.
Ik zou me maar niet zo druk maken om de stekerverbindingen want die heb ik allemaal gezien, losgehad en doorgemeten, en ingespoten
CX GTi Turbo 2 - All Black
Thanx!
Toch altijd leuk om de oplossing te horen!
Leren we weer van…



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Evan schreef:Ik zou me maar niet zo druk maken om de stekerverbindingen want die heb ik allemaal gezien, losgehad en doorgemeten, en ingespoten
Kijk Die kan van het lijstje af haha! Mooi man!
Ik ga volgende week eens beginnen met een echt beginnersklusje: het vervangen van de lampjes van de lunule. Is daar een standaard universeel setje voor, of moet je die lampjes los gaan bestellen ergens? Gewoon bij de Brezan, of een specialist?
Verder wil ik volgende week eens gaan proberen om het koelwater te verversen. Met de LCER in de hand en het fantastisch uitgelegde verhaal van Leontien aldaar, moet dat (hoop ik) gaan lukken. Maar: ik ga toch vragen aan jullie of ik het zo een beetje goed heb:
1. Onderste slang van de radiateur loskoppelen, en het water eruit laten lopen in een bak (met hoeveel liter kan ik ongeveer rekening houden? 6/7?)
2. aftappen vanuit het blok. Waar zit deze plug op een 25 GTi motor? En zijn dit dan alle plaatsen waar je het koelwater kunt aftappen?
3. Systeem spoelen via het witte bolletje. Kan dit wel gewoon met kraanwater?
4. Radiateur vullen met koelwater met de onluchtingsschroef open. En de bovenste slang gewoon losmaken bij de radiateur? Of bij het blok?
5. Het witte bolletje vullen met koelwater totdat de lepel net onder water staat.
6. Ontluchten. Wat is hier de manier precies voor?
Thanks alvast !
Way out in the water, see it swimming.
Komt iets meer dan 10 l uit. De lepel in het vaatje is de max inhoud, ivm uitzetten etc.
De motorplug zit in de buurt van de startmotor, op t cilinderblok. Dopmaat 21.
Kranwater spoelen kan prima, als je maar zorgt dat het er weer alles eruit laat.
CX GTi Turbo 2 - All Black





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Lampjes koop je gewoon bij de Brezan oid, koop er een stuk of 20/30 en vervang ze allemaal tegelijk ben je er voorlopig vanaf.
Verder hoef je volgens mij geen slang los te halen ik heb links onder aan de raditeur een aftapkraantje en ik meen achter op het blok een aftapplug.
En bijvullen heb ik neem ik gewoon via het bolletje gedaan maar zou het eigenlijk niet meer weten en dan ontluchten boven op de waterpomp en radiateur en het klepeltje is iid het niveau.
Succes,
Mark
CX 2000 pallas ‘78















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Van harte met deze CX. Wat Evan al vertelde over de transistor op de blower, deze kan doorgebrand zijn, zit inderdaad in het motorcompartiment op het blowerhuis. Bij het vervangen van het koelwater is het niet onverstandig om de kachel radiator extra te spoelen door de toevoerslang los te halen, kachel wel op max zetten.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mark Gielen schreef:Verder hoef je volgens mij geen slang los te halen ik heb links onder aan de raditeur een aftapkraantje en ik meen achter op het blok een aftapplug.
Slang losmaken is beter omdat:
Er op een GTi-radiateur volgens mij al geen aftapkraantje zit en dit ook een erg klein gaatje is (duurt lang).
Onderste slang losmaken is makkelijker en sneller. Wel ook de dop van het koelbolletje losdraaien anders komt niet alles eruit.
Koop of leen een fikse bak qua oppervlak, want het water loopt over het subframe dus het wordt op die manier wel een waterval, geen keurig straaltje.
(voordeel van de methode die Marc noemt is dus wel het keurige straaltje…)
Verder veel dank voor het mooie compliment Niels!
In aanvulling op de antwoorden die al gegeven zijn:
Nelis Infra schreef:
4. Radiateur vullen met koelwater met de onluchtingsschroef open. En de bovenste slang gewoon losmaken bij de radiateur? Of bij het blok?
Aan de waterpomp (“blok”), anders is het afvullen geen doen hè? Nu kun je gewoon een trechter in die slang zetten tot de radiateur vol is. Wel inderdaad even de ontluchtingsschroef opendraaien en dan vullen tot daar water uitkomt. Dan de slang weer vast op de waterpomp (daar zit op die manier nog maar een klein beetje lucht in) en verder vullen via het bolletje.
Het is geen wet van Meden en Perzen om het zo te doen, maar ik vind het erg handig omdat je dan niet hoeft te wachten tot de thermostaat eerst open is. En dankzij de wet van de communicerende vaten loopt het blok op die manier ook al gedeeltelijk vol!
Nelis Infra schreef:
6. Ontluchten. Wat is hier de manier precies voor?
Eerst de auto warm laten draaien zodat de thermostaat open is (voelen of de bovenste slang warm wordt). Daarna de motor afzetten, want ontluchten met draaiende motor is lastiger.
Daarna gaat het ontluchten op een GTi op drie punten:
- Bovenop de radiateur (zie foto in LCeR)
- Achterop de waterpomp: een nippel met sleuteltje 8 óf soms ook een boutje met dopje 10
- Bovenop de cilinderkop: even zoeken, maar er zit een nippel verstopt aan de kant van de waterpomp, achterop de cilinderkop. Ik zou even moeten zoeken naar een foto hiervan….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Leontien, je wordt wederom bedankt met een diepe buiging. Ik ga als totale leek deze week eens even een poging wagen. Uiteraard hou ik jullie allemaal op de hoogte van de vorderingen.
Vandaag in ieder geval stalen velgen met S1 doppen gemonteerd. Qua originaliteit zal het me jeuken, maar dit ziet er toch echt beter uit dan die sjonnie-velgen, met alle respect voor Evan natuurlijk, hahah
Morgen of dinsdag langs de Brezan voor de koelvloeistof en de lampjes. Thanks allemaal voor de woorden en natuurlijk de tips!
Edit: oh ja, tot nu toe 221 km. gereden, moest net 21 liter tanken. Da’s toch niet gek of wel!
Way out in the water, see it swimming.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is helemaal geen gek verbruik
Zo van de buitenkant zou je bijna denken dat het gewoon echt een serie 2 is.
Alleen de kleur en de achterschermen zeggen serie 1, maar dat zie je ook echt niet als je de eerste keer kijkt.
Veel plezier met de auto
Nelis Infra schreef:Leontien, je wordt wederom bedankt met een diepe buiging. Ik ga als totale leek deze week eens even een poging wagen. Uiteraard hou ik jullie allemaal op de hoogte van de vorderingen.
Vandaag in ieder geval stalen velgen met S1 doppen gemonteerd. Qua originaliteit zal het me jeuken, maar dit ziet er toch echt beter uit dan die sjonnie-velgen, met alle respect voor Evan natuurlijk, hahah
Morgen of dinsdag langs de Brezan voor de koelvloeistof en de lampjes. Thanks allemaal voor de woorden en natuurlijk de tips!
Edit: oh ja, tot nu toe 221 km. gereden, moest net 21 liter tanken. Da’s toch niet gek of wel!
ziet er goed uit , zijn de velgen die eraf zijn gehaald 15” of 14”?
verkoop je ze?
gr,joost



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Ik dacht 15”. Zou ik ff voor je moeten nameten. Of Evan moet nog rondsnuffelen op het forum en je een antwoord kunnen geven!
Way out in the water, see it swimming.