dat er geen vacuum wordt opgebouwd voor het vacuumdoosje
Als dat echt zo is , zou ik de werking van de elektroklep gaan testen .
Bij mij waren de draden naar de elektroklep gaar , daardoor geen signaal .
Ook het stekkertje wil nog wel eens oxideren.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Ha Dirk,
Wat ik bedoelde, als alle leidingen van de electroklep zijn, voel ik aan geen enkele leiding enige vorm van iets van een vacuum. hoe en waar wordt het vacuum opgebouwd, bij de slang vanaf het luchtfilter of die korte vanaf de turbobuis? Die lange gaat naar het vacuuumdoosje toch?
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Poeh , dat weet ik ook niet ;maar DAT het gebeurd is wel zeker.
1 gaat er naar je luchtfilterbuis , die zou wel wat onderdruk moeten hebben in ieder geval ; die andere meen ik naar je intercoolerbuis , althans die daar naar toe loopt.
Die lange links gaat naar je potje in ieder geval.
Bij een aantal toeren geeft je ECU een signaal aan je elektroklep dat `ie een ingang moet afsluiten , daardoor krijg je vacuüm op je potje .
Schijnt ook nog afhankelijk te zijn van wat sensoren , waaronder de anti-knock sensor ( groene stekker op motorblok).Dit ter zijde .
Als je turboklep niet opengaat gaat je Ecu in de noodloop om de motor te beschermen .Mooi wel hè ?
Het probleem is dat die $#%&** turbo nergens goed gedocumenteerd staat zoals je al zei , niet in de Vraagbaak en in de Haynes zeer summier.
Met uitlezen moet de elektroklep indien kapot wel een storing geven ,ik meen foutcode 46,47 of daar in de buurt.(44 is foutcode antiknocksensor mocht je die nog tegenkomen )
Succes, Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Slecht bericht van Minke, alles is gecontroleerd en nu blijkt de turbo idd overleden te zijn.
Dus heb ik een vraag, wieowie heeft nog een werkende turbo van een tct liggen en wil hiervan af?
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Ik weet niet of die van een xantia 2.0TCTurbo het zelfde is?Ik ben er één aan het slopen.220000km
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Die schijnen het zelfde te zijn, maar wellicht dat een van de experts daar meer van weten, bv WimB of DirkdePirk? is dat zo? als het kan neem ik um graag over
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Oh, ben ik turbo-expert? Zeker omdat ik zo’n ding intussen 5x uit- en ingebouwd heb.
Volgens mij is het TCT-blok in de Xant identiek aan die van de XM. Dan zou je die turbo kunnen gebruiken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Aldus Peter,
Het schijnt te kunne, dus ik houdt mij erg aanbevolen voor de turbo uit je Xantia, stuur me anders een PB, voor de afwikkeling.
Thanks,
Jaap
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Zo, de andere turbo (bedankt Peter) in huis, woensdag gaan we hem monteren, ben benieuwd.
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Ik ook .
Vooral hoeveel werk het is en hoe lang je over zoiets doet.
XM TCT Ambiance`94
Het is vooral de vraag hoe lang je er over doet voordat je de oude in je handen hebt. Succes met de klus.
Vergeet niet na montage eerst een seconde of 15, 20 te starten met afgekoppelde ontsteking zodat de olie wordt rondgepompt. Anders kun je binnenkort weer een turbo wisselen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
ik heb de turbo compleet met spruitstuk, vacuumdoosje e.d. gekregen, kijken of het in een keer over te bouwen is, die tip van de afgekoppelde ontsteking vind ik een hele goeie. Ben benieuwd wat de status is van de oude, ik heb nog wel een prijsopgave laten doen voor het reviseren van de oude turbo, kwam op 550 ex btw uit (oeps).
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Dat is geen gek bedrag. Die Garrett turbo’s zijn ongelooflijk dure dingen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Hoera!!!
De 2e handse turbo zit erin, idd wat een pokke klus, vanmorgen begonnen met Minke om 09.00 uur, van middag om 18.00 uur helemaal klaar. De oude turbo zat letterlijk muurvast, geen beweging in te krijgen. Daarom deed deze het vast niet
Wat hebben we gedaan:
* turbo verwisseld
* Automaatolie gedeeltelijk ververst (2.4 ltr)
* Koelvloeistof gedeeltelijk ververst (8 ltr)
* Motorolie ververst (4,75 ltr) + nieuw oliefilter
* 4 nieuwe bollen (niet gillen, comfort bollen, want dat vind ik fijn, mijn smaak en mijn auto!)
Net een proefrit gemaakt, turbo doet zijn werk, trekt als vanouds, veert heerlijk, ff asselsestraat op en neer (38 verkeersheuvels gepakt), heerlijk veren. Ik ben blij en m’n auto ook, want voorzien van nieuwe sappen (LHM was niet nodig, had ik pas nog gedaan)
Iedereen bedankt voor het meedenken e.d.
gegroet,
Jaap
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Let er op dat als je vlak voor stilzetten flink gas gegeven hebt, je hem even een minuutje stationnair laat lopen voordat je hem uitzet. Dit om drooglopen van de nog op volle toeren draaiende turbo te voorkomen. Dat is vaak de oorzaak van vastzitten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.