Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Op de Xm-forum kreeg ik te horen dat het ook brakke sensors zijn..
Mmm…..veel opties dus..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
gompy58 schreef:maar als dat zo is dan is dat toch gewoon een kapotte sensor en schakelt de beveiliging de fan vol in. Als je de stekker los trekt dan gebeurt dit ook.
De stekker zit aan de sensor? Zo ja waar zit die Gompy58?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
aan de kant van de bijrijder gaan staan, en dan aan de rand van je v6 kap kijken. Daar zitten 2 stekkers. een bruine meen ik en nog 1. Als je van die bruine de stekker loshaalt gaan de fans op vol vermogen draaien. Als de sensor kapot is word er vermoedelijk een circuit onderbroken en word ter beveiliging de koeling op max gezet..
Het zou dus kunnen zijn dat die sensor kapot is. Ze zijn niet duur. 10-15 euro en er zijn er meen ik 3 van belang die met je water en temp huishouding te maken hebben. Gewoon nieuwe sensors erin. Die dingen hebben ook niet het eeuwige leven.
Toen bij mij een van die sensoren kapot was kreeg ik smorgens bij een koude motor alleen al bij contact aan de melding dat de motor te heet was en ging de boel vol draaien…
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wat es effe Gompy,
Vorige week kreeg ik 2 x een melding dat de koelwater te snel heet werd (indicator op de matrix), Was 2 x even knipperen (lange pauze tussen de meldingen in) en weer weg.. (Themperatuur bleef bij de 90graden. Alles vloeistoffen gecrontoleerd en der was niks mis…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wellich dan een brakke sensor?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien wel 3!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
We gaan onder de motorkap kijken..
Dus:
-De sensors zitten vanaf de bijrijderskant gezien, aan die kant van de motor?
Dankje voor de info..
En ze heeft een nieuwe APk, voor de rest zijn de remmen nagekeken een temperatuurzender vervangen die houdt de motorthemperatuur in de gaten, bij koud geeft hij meer benzine door en bij warm minder. Waarschijnlijk is dit de oorzaak waaom de vermogen weg was (Té veel benzine aan de motor gegeven waardoor hij verzoop)...
-Dit heb ik eerder al beschreven, een sensor is al vervangen begreep ik.. Maar toch zal ik de sensoren vervangen, ik zou niet weten welke vervangen is?
-Vraagje kan ik ze zo vervangen zonder dat er vloeistof eruit komt?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
nah, dan weet je het dus wel. Ik vond die melding die ik smorgens vroeg toen kreeg wel prettig. Toen wist ik zeker dat het een sensor was… tenzij het hok er snachts vandoor was geweest.
Wat je ook even kunt controleren in zo’n geval… je temp wijzer word door een andere sensor aangestuurd dan je fan’s… Bij mij ging overigens ook de hele kerstboom heeel even branden.
twee zitten er boven bij elkaar, ik meen de bruine en de groene. aan de bak kant onderin zit er ook een, een blauwe meen ik. Er is echter ook een zwarte ergens.
als je vlot bent is dat zonder veel kvs verlies wel te doen en anders mik je er een beetje kvs bij.
wel het dringende advies echt goed te kijken welke sensoren je moet hebben. Er is namelijk echt verschil. In principe is het een bruine, blauwe en een groene, maar er is een verschil in temperatuur bij de zpj blokken… niet elke zpj blok is namelijk het zelfde…ongeacht serie 1 of 2. Ik heb bijv. mijn olie pijlstok in het midden vooraan, anderen weer schuin aan de zijkant. Er is echt verschil.
ff obv je chasis nr bij een goede dealer vragen, die kaas heeft gegeten van een xm….. even aalsmeer bellen ofzo. gewoon alle 3 vervangen en niet zuinig hollands gaan doen..
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dus bij de automaterialenboer of ik niet te zijn..
Dus bellen naar Ger De jong?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
yep ff Willem bellen en die kan ze je eventueel ws ook wel opsturen. Brezan is ook prima maar dan moet je echt 100% zeker weten wat je moet hebben. Ga er niet vanuit dat ze op de sociale werkplaats weten wat jij exact nodig hebt… Meneer, deze is ook rond met een schroefdraad….
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Zou je niet gewoon e.e.a. na laten kijken Gert, het zou ook zomaar een een halfopengaande thermostaat kunnen zijn bijvoorbeeld, je zegt ook dat je KVS verliest, en dat de temp boven de 90 blijft. Het zelfontluchtingsverhaal is volgens mij ook niet geheel waar hoor, het is geen CV ketel….
dat kan zeker nooit kwaad idd om even de boel te laten controleren, dan laat je dan direct ff de sensoren doen. misschien wel een combi9j van die sensoren en een kvs dop die dicht zit. Er is iig een sensor niet goef als je bij koude motor die melding krijgt.
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Super bedankt Gompy,
Ik ga 3sensors bestellen en wisselen..
Dan hoop ik dat deze probleempje is opgelost..(dan nog eens kijken waarom ik nog steeds koelvloeistof bij moet vullen af en toe)
Kan ik ook doen, wat jullie zeggen Gompy/Jaap.. (vrijdag toch naar de garage toe voor de digit)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GWHENDRIKS2 schreef:
Dus bellen naar Ger De jong?
Gewoon de hele auto brengen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je het niet zelf weet, gewoon naar Gert de Jong brengen.
Ter info voor de puzzelaars:
De bruine sensor is voor de Bitron module die de fans aanstuurt.
De groene is voor de ECU.
De blauwe is voor het metertje op het dashboard.
Wim,
Disciplus Simplex