3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
defecte turbo TCT?
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 oktober 2012 07:41 PM
  [ # 31 ]

Het rotor toerental van een diesel motor turbo een snelheid kan behalen van 200.000 toeren per minuut waardoor de vanen van het compressorwiel een snelheid behalen van ongeveer 1350 km. per uur.
Een turbo rotor van 20.000 toeren per minuut tot over 150.000 toeren per minuut accelereert in minder dan 1 seconde.
De aangezogen lucht die de turbo binnenkomt reisd met een snelheid die bijna gelijk staat aan die van een mach 1.
De nieuwe generatie turbo’s een toerental kunnen bereiken tot 220.000 toeren per minuut en dat de rotor van een Boeing 747 ongeveer 7.000 toeren per minuut draait.
De gemiddelde uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel ongeveer 800 graden is en bij een benzine turbo ongeveer 1000 graden is en dat is heet genoeg om glas te smelten.

Als een turbo 4 seconden zonder olie draait er schade ontstaat aan de radiaallagers en het axiaallager. Als de turbo 8 seconden zonder olie draait zal deze onherstelbaar beschadigen.
Als een turbo 4 seconden zonder olie draait je dit mag vergelijken met een motor die 4 minuten zonder olie draait.

Bron:http://www.tuning-gids.nl/turbo_turbocharger_supercharger.htm

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 oktober 2012 08:37 PM
  [ # 32 ]
jantje1948 schreef:

Let er op dat als je vlak voor stilzetten flink gas gegeven hebt, je hem even een minuutje stationnair laat lopen voordat je hem uitzet. Dit om drooglopen van de nog op volle toeren draaiende turbo te voorkomen. Dat is vaak de oorzaak van vastzitten.

Er zijn instructieboekjes van de XM waar 15 seconden wordt geadviseerd.
Maar het vervangen van een turbo is een dermate k*tklus dat ik op dat punt niet eigenwijs ben. Wink  Ik heb mezelf aangeleerd door als de auto geparkeerd staat de gordel af te doen, licht uit, andere dingen en pas als laatste voor het uitstappen het contact af te zetten. En na een lange rit houd ik inderdaad iets van een minuutje stationair toerental aan.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 oktober 2012 08:41 PM
  [ # 33 ]
Han S schreef:

Het rotor toerental van een diesel motor turbo een snelheid kan behalen van 200.000 toeren per minuut waardoor de vanen van het compressorwiel een snelheid behalen van ongeveer 1350 km. per uur.
Een turbo rotor van 20.000 toeren per minuut tot over 150.000 toeren per minuut accelereert in minder dan 1 seconde.
De aangezogen lucht die de turbo binnenkomt reisd met een snelheid die bijna gelijk staat aan die van een mach 1.
De nieuwe generatie turbo’s een toerental kunnen bereiken tot 220.000 toeren per minuut en dat de rotor van een Boeing 747 ongeveer 7.000 toeren per minuut draait.
De gemiddelde uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel ongeveer 800 graden is en bij een benzine turbo ongeveer 1000 graden is en dat is heet genoeg om glas te smelten.

Als een turbo 4 seconden zonder olie draait er schade ontstaat aan de radiaallagers en het axiaallager. Als de turbo 8 seconden zonder olie draait zal deze onherstelbaar beschadigen.
Als een turbo 4 seconden zonder olie draait je dit mag vergelijken met een motor die 4 minuten zonder olie draait.

Bron:http://www.tuning-gids.nl/turbo_turbocharger_supercharger.htm

Han, welke vertaalmachine is hier aan het werk geweest?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 oktober 2012 08:46 PM
  [ # 34 ]

Is gewoon een Nederlandse site Jan, maar er stond nog ‘Wist je dat een turbokit…’ voor het verhaal, maar dat had je vast wel begrepen. Very Happy

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 oktober 2012 08:51 PM
  [ # 35 ]

Even over het verschil met een 747; er is natuurlijk wel een gigantisch verschil in diameter, waardoor de te bereiken snelheid van de lucht niet veel zal verschillen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 oktober 2012 08:58 PM
  [ # 36 ]

Ja, klopt, maar wat de meeste mensen niet weten is dat zo’n turbo tot over de 200.000 toeren kan draaien en dat het eigenlijk een wonder mag heten dat zo’n ding zoveel kilomters kan meegaan.

Stel dat je 100.000 km hebt gereden, hoeveel keer is dat vaanwieltje rond geweest denk je?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 oktober 2012 09:01 PM
  [ # 37 ]

Die Garretts van ons zijn lompe dingen hoor. Dat compressorwieltje haalt echt de 200.000 toeren niet. Zal eerder ‘slechts’ 150.000 zijn. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
petervanzanten
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007

- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Gepost: 17 oktober 2012 09:01 PM
  [ # 38 ]

Jaap mooi om te lezen dat het is gelukt Smile

Gr Peter

nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 17 oktober 2012 10:09 PM
  [ # 39 ]

Gefeliciteerd Jaap Smile Snel en vakkundig gewerkt zo te lezen.
Wat ik mij afvroeg , had je geen last van afbrekende tapeinden van je spruitstuk , heb je die allemaal vernieuwd?
Als je`es wist wat ik betaald heb om die nieuwe 2e hands turbo te laten plaatsen, daar koop je een goede XM van 2000 voor.(€1675,-)
Volgende keer doe ik het dus ook maar zelf. Confused

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 oktober 2012 10:16 PM
  [ # 40 ]

Heb je de rechter aandrijfas er uit gehad?

Profiel  
 
marxandjacx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007

- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Gepost: 17 oktober 2012 10:23 PM
  [ # 41 ]

Aandrijfas is er inderdaad uit geweest, anders was er echt niet bij te komen en dan nog was het een gepier van hier naar Tokio. Tapeinden zijn inderdaad niet afgebroken, alles netjes los, ook van de vervangende turbo. Maar met 2 man is het gelukt om in 6 uur de turbo te vervangen, moet wel zeggen dat Minke Hilgenberg een zeer goede leermeester is en dat we een brug hadden, zonder de brug en deskundigheid was het niet gelukt in deze tijd.

Bollen waren btw in 20 min vervangen, das een record wat mij betreft. Olie vernieuwen, koelvloeistof en automaatolie en alles nalopen en testen was de rest van de tijd.

Durf niet te zeggen wat het gekost heeft, doe ik dan ook niet, maar ik had er 1/2 xm uit 1995 voor gehad Wink

Blij dat ik weer rij.

Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 17 oktober 2012 10:48 PM
  [ # 42 ]

Ik heb hem er uit gehaald terwijl de as er nog in zat. Dat is een drama.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 oktober 2012 10:53 PM
  [ # 43 ]

Via de onderkant is de officiële methode. Je moet wel de onderste motorsteun loshalen en het blok een paar centimeter naar voren trekken.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
marxandjacx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007

- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Gepost: 17 oktober 2012 11:20 PM
  [ # 44 ]

Tis via de onderkant gegaan, maar zonder het loshalen van de motorsteun en kantelen, moet toe geven op Wim’s manier gaat het beter en geef je jezelf meer ruimte, maar je bent iets langer bezig. Monteren koste trouwens maar de helft van de tijd dan die van het demonteren, waar dat aan ligt?

Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 oktober 2012 10:10 AM
  [ # 45 ]

Dit ligt ongetwijfeld aan de vastzittende bouten en moeren tijdens de demontage.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook