Heb in juni een C3 Difference uit 2005 gekocht en ben nu op zoek naar winterbanden
voor deze auto. Er liggen nu zomerbanden 175/65 R14 82T onder.
Het is al heel erg moeilijk om (goedkope of gebruikte) winterbanden met velg te vinden waarbij bandenmaat
steek en naafgat kloppen. Maar hoe belangrijk is het dat de vermelde ET waarde hetzelfde
is, en wat is de ET waarde precies?
Hetty
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Indien je alleen nieuwe banden gaat kopen (het rubber) dan is de ET waarde niet van belang, je monteert dan immers op je bestaande velg.
Wil je je nieuwe winterbanden ook op aparte velgen zetten dan is de ET waarde wel van belang voor het uitzoeken van de juiste velg. De ET waarde vertelt iets over hoeveel je velg naar binnen / buiten komt ten opzichte van de schijf waarop hij gemonteerd wordt. zie ook wat is de ET waarde?
-edit- zie nu dat je idd op zoek bent naar band + velg. Et waarde mag dus max. 5 afwijken. Je kunt ook voor nieuwe lichtmetalen velgen gaan, zet je daar je zomerbanden op en de winterbanden monteer je op de huidige stalen velgen?
Let bij gebruikte winterbanden wel op de profieldiepte, bij winterbanden vermindert de werking sterker bij afname van profieldiepte. Bij profieldiepte van minder dan 4 mm bijvoorbeeld wordt een winterband al niet meer als winterband gezien.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Een iets grotere afwijking van de ET-waarde kan wel, mits het zaakje daardoor niet gaat aanlopen o.i.d.. De standaard ET-waarde bij een 16” C3 e-HDI uit 2012 is volgens mij 23-25. Desondanks heb ik er nu velgen met ET 15 onder liggen. Die staan net iets “breder” (meer naar buiten) in de wielkas. Doordat de 16” met een breedte van 195 niet de maximale velgmaat is voor de C3 (er passen ten slotte ook 17” velgen met een band van 205 onder) geeft dat geen probleem. Ik was zelf in eerste instantie een beetje huiverig hiervoor, maar mijn uiterst ervaren bandenspecialist overtuigde me hiervan.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Alleen kun je daarmee je wiellagers om zeep helpen. De toegestaane ET waarde is afhankelijk van de stand van je wielnaaf. Het meest ideaal is dat het wiellager precies in het midden van de velg komt. Breng je de velg verder naar buiten krijg je een denkbeeldige arm waardoor de krachten op het wiellager nogal hoger worden (denk hierbij aan kracht x arm) Dus wijk niet te veel af van de voorgeschreven ET waarde, ook al lijkt alles goed te passen en vrij te draaien.