Totaal aantal Berichten: 43274
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
stoterstangen90 schreef:een MG MGB is onmogelijk vernieuwend te noemen
‘t is wel off-topic, maar even een kleine opmerking..
Toen de MG B uit kwam in 1963 was het een zeer vernieuwende auto!
De eerste betaalbare sportwagen met geheel zelfdragende carrosserie, met standaard schijfremmen voor, een versnellingsbak met overdrive was ook standaard ,en zeer goede prestaties ( voor die tijd dan..)
die auto werd dus heel snel heel erg geleifd, net als nu de Mazda Mx-5 dat is!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
toniclight schreef:Je logica begrijp ik niet.
Ik de jouwe nu wel!
Ik dacht; achterhaald = beter gemaakt dan vroeger, in dit geval lichter
Jij dacht; acherhaald = er van af gestapt, het is onnodig/kan beter enzovoorts…
Dus toen jij zij dat de doelstelling om een wagen zo licht mogelijk te maken met behulp van kunststof achterhaald was (zie de xant), dacht ik dat je bedoelde dat het allemaal veel lichter kon, en dat zonder gebruik van kunststof zoals in de Xant. En dat vond ik al niet stroken…
Maar het kwartje (of de tien comma nog-wat Euro-centen) is gevallen!
toniclight schreef:Maar… heb je eigenlijk wel gelijk met die stelling? Een Xant zit toch al snel rond de > 1200Kg (1.6-je)en de BX 19 GTI 4WD haalt dat nog niet eens.
Dat onderschrijft toch juist mijn stelling
In de introductiefolder van de BX wordt het gebruik van kunststof om het gewicht te drukken benadrukt als een revolutionaire ontwikkeling. Deze heeft Citroën in de AX nog doorgezet. In vergelijking met andere klasgenoten is een BX een lichte auto volgens mij. De Xantia is veel zwaarder en heeft ook niet meer als uitgangspunt de auto zo licht mogelijk te willen maken.
Het gebruik van kunstofdelen is volgens mij het enige wat een BX onderscheidt van andere modellen. Het HP systeem was niet nieuw. Motorisch ook niets nieuws onder de zon etc. Het ontwerp is ook niet spectaculair. Wel een hele mooie auto!Jeroen
Maar ik hóef het toch ook niet met je oneens te wezen?
Je moet een Xantia niet met een BX willen vergelijken. Dat is geen klassegenoot maar een opvolger. En alle opvolgers zijn buikiger geworden vanwege andere eisen dan alleen de lichtste willen zijn.
Het gebruik van “hoogwaardige kunststoffen” is geen overdonderend argument om een auto tot klassieker te bestempelen. De ID/DS was in die zin zeker ook uniek met zijn plastic achterruit en polyester dak (ik pretendeer niet exact te weten wat waar op zat). Toch vindt niemand de ID/DS nu juist dáárom een klassieker. Marketing-blabla heeft gewoon niet zo’n lange adem als het beeld wat een auto oproept bij mensen.
De BX is nu nog een te gewone verschijning om ‘m echt al klassieker te vinden. De typen 1 misschien uitgezonderd, alleen in NL.
Ich bin ein Breaker
Wat kan je eigenlijk verstaan onder ‘klassieker’ ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Wat kan je eigenlijk verstaan onder ‘klassieker’ ?
Dat is uiteraard subjectief, ik zou het willen omschrijven als het gevoel “Kijk wat leuk, daar heb je een ....., die hebben we al een tijd niet meer gezien!” wat je krijgt als je een ..... ziet staan of rijden.
Een auto die positieve herinneringen oproept bij de mensen. Wat dat betreft heb ik wel grappige ervaringen met de BX, en dan met name met mensen die begonnen te vertellen over hun herinneringen. Dat geeft enige hoop…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
karel schreef:Lelijke Eend schreef:Wat kan je eigenlijk verstaan onder ‘klassieker’ ?
Dat is uiteraard subjectief, ik zou het willen omschrijven als het gevoel “Kijk wat leuk, daar heb je een ....., die hebben we al een tijd niet meer gezien!” wat je krijgt als je een ..... ziet staan of rijden.
Een auto die positieve herinneringen oproept bij de mensen. Wat dat betreft heb ik wel grappige ervaringen met de BX, en dan met name met mensen die begonnen te vertellen over hun herinneringen. Dat geeft enige hoop…
Maar ook (misschien onbekende) auto’s die geschiedenis hebben geschreven op gebieden als techniek, design, verkoopsucces, gebuik door een beroemd persoon, noem maar op!
Neem bijvoorbeeld een M35, niet erg bekend maar technisch erg bijzonder. Naar mijn idee een echte klassieker.
Voor mij is de BX nu al een klassieker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bram schreef:Voor mij is de BX nu al een klassieker
Wat de stand op 62% brengt! Maar ja, zijn wij wel objectief te noemen?
Ik denk dat wij even objectief zijn als een banketbakker die z’n eigen gebakjes keurt
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Lelijke Eend schreef:Ik denk dat wij even objectief zijn als een banketbakker die z’n eigen gebakjes keurt
Objectief dus. Want een bakker die zijn eigen gebakjes niet goed op kwaliteit weet te beoordelen, is geen vakman.
patje74 schreef:Maar ja, zijn wij wel objectief te noemen?
We zijn i.i.g. Ervarings-deskundigen
Waarvan ikzelf 14 jaar, minus enkele maanden een ander model Citroen.
Ik heb de BX (zowel diesel als benzine) kunnen vergelijken met de ZX 1.4i en 1.9D…de Xantia TD (2x) en een Saxo 1.5D.
En dan nog natuurlijk de Xantia-D en HDI van Renz.
Ik kreeg het HP-gevoel overigens 20 jaar geleden toen ik voor 550 GULDEN een GSA-break kocht (heb de aankoopbon hier nog liggen)...heb daarna toen nog wat rondgereden in Renault’s en Simca’s (Talbot)...totdat ik in 1991 mijn eerste RD-break kocht, type-1.
De rest is wel bekend.
Maar kijk je me echt diep in mijn hart….dan zou ik zo graag nog een keer een lekvrije Tzd-turbo willen hebben, in net zo’n goede staat als mijn huidige 1.9 TZI.
Dat is voor mij DE klassieker onder de BX’en
Als er iemand met zo’n Tzd-turbo een ruiltje wil doen met mijn rode TZI….dan is ie *mijn man*.
ja ik denk dat de bx wel een klassieker gaat worden , waarom niet?
het is en blijft na de ds, gs en cx een apart gebeuren,zeker het veersysteem, dus maakt hij volgens mij een goede kans om een klassieker te worden, en maken we er zelf niet een klassieker van door ze rijdend te houden?
Bram schreef:patje74 schreef:Maar ja, zijn wij wel objectief te noemen?
We zijn i.i.g. Ervarings-deskundigen
Waarvan ikzelf 14 jaar, minus enkele maanden een ander model Citroen.
Ik heb de BX (zowel diesel als benzine) kunnen vergelijken met de ZX 1.4i en 1.9D…de Xantia TD (2x) en een Saxo 1.5D.
En dan nog natuurlijk de Xantia-D en HDI van Renz.Ik kreeg het HP-gevoel overigens 20 jaar geleden toen ik voor 550 GULDEN een GSA-break kocht (heb de aankoopbon hier nog liggen)...heb daarna toen nog wat rondgereden in Renault’s en Simca’s (Talbot)...totdat ik in 1991 mijn eerste RD-break kocht, type-1.
De rest is wel bekend.
Maar kijk je me echt diep in mijn hart….dan zou ik zo graag nog een keer een lekvrije Tzd-turbo willen hebben, in net zo’n goede staat als mijn huidige 1.9 TZI.
Dat is voor mij DE klassieker onder de BX’en
Als er iemand met zo’n Tzd-turbo een ruiltje wil doen met mijn rode TZI….dan is ie *mijn man*.
zoiets bram
patje74 schreef:karel schreef:Lelijke Eend schreef:Wat kan je eigenlijk verstaan onder ‘klassieker’ ?
Dat is uiteraard subjectief, ik zou het willen omschrijven als het gevoel “Kijk wat leuk, daar heb je een ....., die hebben we al een tijd niet meer gezien!” wat je krijgt als je een ..... ziet staan of rijden.
Een auto die positieve herinneringen oproept bij de mensen. Wat dat betreft heb ik wel grappige ervaringen met de BX, en dan met name met mensen die begonnen te vertellen over hun herinneringen. Dat geeft enige hoop…
Maar ook (misschien onbekende) auto’s die geschiedenis hebben geschreven op gebieden als techniek, design, verkoopsucces, gebuik door een beroemd persoon, noem maar op!
Neem bijvoorbeeld een M35, niet erg bekend maar technisch erg bijzonder. Naar mijn idee een echte klassieker.
Roem is erg vergankelijk. Maar een collectors’ item is het absoluut!
Maar “klassieker”? Ik vind het meer een “rariteit” in de oorspronkelijke zin van “zeldzaamheid”. Erg leuk om te hebben maar geen mens die weet wat het is en waarom ie zo bijzonder is.
Ich bin ein Breaker
Bram schreef:Maar kijk je me echt diep in mijn hart….dan zou ik zo graag nog een keer een lekvrije Tzd-turbo willen hebben, in net zo’n goede staat als mijn huidige 1.9 TZI.
Dat is voor mij DE klassieker onder de BX’en
Als er iemand met zo’n Tzd-turbo een ruiltje wil doen met mijn rode TZI….dan is ie *mijn man*.
Bram, je raakt een gevoelige snaar. Want wat zou ik graag een superstrakke en technisch perfecte TZD Turbo Break bezitten. Wat een heerlijk grote, vrij snelle en toch stille autoos zijn dat.
Ik ben bijna zo gek om specifiek daarover een mijmer-topic over te starten
Maar waarom een break: bij het pellen van de Chic van McDean was weer goed te zien waarom ik breaks toch iets meer zie zitten dan berlines. Wat een ontzettend slap gedoetje is dat dak van een berline toch ook. Echt een middel tegen het inregenen, meer niet. Toen we de hemelbekleding eraf haalden trokken we de hele dakplaat naarbinnen toe, alsof het alufolie was….
Dat zit bij breaks wel een behoorlijk groot beetje beter.
Ich bin ein Breaker