Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dit probleempje is ook een nieuwe voor mij. Wie weet de oplossing?
Bij het aanzetten van het contact, zowel in eerste als in tweede stand, brandt mijn accu controle lampje niet.
Uiteraard heb ik het lampje doorgemeten maar het ligt niet aan het lampje zelf.
Normaliter hoor je een relais tikken, als je het contact in de eerste stand zet. Dit hoor ik ook niet (meer?) maar het klokje en display en de radio, gaan wel gewoon aan zoals het hoort.
Ik weet niet waarom eigenlijk, maar ik verdenk het contact slot hoewel ik het niet kan verklaren. Waarschijnlijk onzin, maar kent iemand dit probleempje? Ik heb de 3 stekkers die aan het display gekoppeld zijn gelost en weer vast gezet. Ziet er allemaal als nieuw uit, geen vuil of iets dergelijks.
De dynamo doet ook gewoon zijn werk en de auto rijdt uitstekend gelukkig.
Weet je zeker dat de dynamo laadt? Simpel gezegd helpt dat lampje namelijk de laadstroom op gang, dus als dat niet brandt wordt de accu ook niet geladen. En als de accu niet geladen wordt, worden de grootverbruikers zoals kachelblower en achterruitverwarming ook niet vrijgegeven. Ik hou het er toch op dat de spanningsregelaar van de dynamo de eeuwige jachtvelden heeft opgezocht.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Oeps, ik hoop maar dat je geen gelijk hebt..
Ik heb er de hele week gewoon in gereden, met lichten , ruitenwisser etc. zo’n dikke 700 mijl (tank is nog niet leeg:) ) en hij start gewoon normaal. Ik heb nog niet de multimeter gebruikt, dat niet.
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ik hoop voor jou dat Wim wel gelijk heeft, dit zou namelijk de goedkoopste en snelste oplossing van je probleem zijn.
Alle andere mogerlijke oorzaken kosten je meer zoek en sleutel werk…
Meten is weten!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
reken maar dat ik ga meten! Maar ja, moet morgen vroeg wel weer weg he?! Ik heb haar vanavond nog wel even gestart (perfect) en de lampen test gedaan daarbij: mijn ongemeten conclusie is dat de accu gewoon goed geladen is gelukkig.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De dynamo heeft 3 velden die stroom opwekken en 6 diodes om de spanning gelijk te richten.. Als één van de diodes of één veld brak is laadt de dynamo nog wel bij.
Maar relais 848 komt niet meer in.
Dat relais functioneert enerzijds als “laadstroomcontrolelampje”, om het laadproces op gang te brengen, anderzijds schakelt het een rijtje grootverbruikers in. Dat relais is gelukkig nogal kieskeurig ten aanzien van de prestaties van de dynamo.
Relais 848 zit achter de zekeringen onder het dashboard, maar daar is zelden iets mee mis.
De handigste test is dus om te checken of die grootverbruikers het doen of niet:
Airco, achterruitverwarming, en nog een paar. Als airco en achterruitverwarming het beiden niet doen weet je wat je te doen staat:
Dynamo vervangen of repareren is dan het devies.
Een wisselstroomdynamo gaat niet zomaar laden. Je moet een lampje van 2 tot 5 Watt tussen de + en het veld zetten om hem op gang te krijgen. Dat is normaliter het laadstroomcontrole lampje, want dat brandt zolang de dynamo nog niet laadt. Het spoeltje van relais 848 heeft ook die weerstandswaarde en functioneert dus als zodanig. Een slim systeem.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik ben onder de indruk van deze kennis JanSr.
Ik kan op dit moment even niet meer dan meedelen dat de grootverbruikers het vanochtend nog gewoon deden dwz mistlampen en achteruitverwarming, dim en groot licht. Het relais, zit dat onder de zekeringen onder het handschoenenkastje of, wat ik dacht, ergens onder de controle lampen module?
Hopelijk kom ik vanavond nog gewoon thuis maar ik verwacht van wel:)
Ik ga het nader bestuderen in elk geval en bedankt voor deze duidelijke reactie.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat relais hoef je niet te zoeken, dat doet het heus wel.
Airco en achterruitverwarming tegelijk aanzetten bij draaiende motor. Als ze het beiden niet doen is je dynamo de hoofdverdachte.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Een slim systeem.
Als het lampje niet is doorgebrand, want ook in dat geval gaat de dynamo niet laden. Daarom is het een goed gebruik om de auto op contact te zetten en te kijken of de controlelampjes branden alvorens te starten.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Opgelost!
Airco heb ik niet maar de dynamo laadde uiteindelijk toch normaal >14volt wat ik toch eigelijk wel verwachtte.
Omdat meten weten is dacht ik ook eens te gaan meten, eindelijk. Alhoewel, ik heb de wagen nog geen 2 weken dus moet nog even wennen aan een diesel XM.
Maakte de aparte dunne draad los on bedacht toen op deze draad even met een alternatieve tijdelijke voedingsdraad te zetten om zo te kijken of het lampje zou gaan branden.
Toen ik zover was (zitten nogal wat slangen in de weg bij deze diesel) hield ik ineens het oogje los in de hand. Deze was dus in de rubberen omhulsel, losgebroken. Er was geen corrosie op de draad.
Simpel gefixt dus en gelukkig geen nieuwe dynamo nodig.
Alles weer dik in orde dus!
Bedankt voor het meedenken.
groet Jaap
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:
Een wisselstroomdynamo gaat niet zomaar laden. Je moet een lampje van 2 tot 5 Watt tussen de + en het veld zetten om hem op gang te krijgen. Dat is normaliter het laadstroomcontrole lampje, want dat brandt zolang de dynamo nog niet laadt. .
Jan, een wisselstroomdynamo kan zichzelf wél bekrachtigen. Dat gaat ie boven een bepaald toerental dus doen. Is het laadstroomlampje stuk en geef je een keer goed gas, zeg 4500 toeren of meer, dan gaat ie dus laden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik heb een AX gehad waarbij dat lampje het bijna nooit gedaan heeft, (al snel doorgebrand wegens een brak contaktslot die alles op kontakt deed blijven staan). Ik heb nooit een dooie accu gehad…
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:JanSr schreef:
Een wisselstroomdynamo gaat niet zomaar laden. Je moet een lampje van 2 tot 5 Watt tussen de + en het veld zetten om hem op gang te krijgen. Dat is normaliter het laadstroomcontrole lampje, want dat brandt zolang de dynamo nog niet laadt. .
Jan, een wisselstroomdynamo kan zichzelf wél bekrachtigen. Dat gaat ie boven een bepaald toerental dus doen. Is het laadstroomlampje stuk en geef je een keer goed gas, zeg 4500 toeren of meer, dan gaat ie dus laden.
maar alleen als het anker nog rest magnetisme heeft. een oude dynamo die maanden niet gedraaid heeft gaat het zo nooit doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
waterman schreef:JanSr schreef:
Een wisselstroomdynamo gaat niet zomaar laden. Je moet een lampje van 2 tot 5 Watt tussen de + en het veld zetten om hem op gang te krijgen. Dat is normaliter het laadstroomcontrole lampje, want dat brandt zolang de dynamo nog niet laadt. .
Jan, een wisselstroomdynamo kan zichzelf wél bekrachtigen. Dat gaat ie boven een bepaald toerental dus doen. Is het laadstroomlampje stuk en geef je een keer goed gas, zeg 4500 toeren of meer, dan gaat ie dus laden.
Zoals ook Bogaard zegt: als je geluk hebt. Met name in bootjes en old timers kan het lastig zijn, want die draaien te weinig, dus te weinig remanent magnetisme.
Even aantikken aan de plus brengt het proces altijd op gang. In mijn studenten 2CV met versleten collector had ik daarvoor een belknopje naast de versnellingspook, want zelfs met laadstroomcontrolelampje kwam het niet op gang.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop